Evästeasetuksesi on tallennettu.

Päivähoidossa, koulussa, kaupassa, ravintolassa, työelämässä ja muualla

Kodin ulkopuolella ruokaillessa saattaa mieleen tulla useita kysymyksiä. Miten varmistan, että ravintolassa tilaamani annos on varmasti gluteeniton? Miten toimin kylään mennessä? Mistä löydän gluteenittomat tuotteet ruokakaupassa?

Ruokailu kodin ulkopuolella onnistuu hyvällä yhteistyöllä ja keskustelemalla ruokavalion noudattamiseen liittyvistä asioista. Esimerkiksi ystävien, työpaikan tai oppilaitoksen ravintolan keittiöhenkilökunnan kanssa on hyvä käydä läpi gluteenittoman ruokavalion periaatteet.

Keliaakikkona päivähoidossa

Gluteenittoman ruokavalion toteuttaminen päivähoidossa helpottuu, kun gluteenitonta ruokavaliota noudattavan lapsen vanhemmat sekä hoito- ja keittiöhenkilökunnan edustajat tapaavat ja sopivat ruokavalion toteuttamisesta. Mukana voi olla myös ravitsemusterapeutti.

Halutessaan vanhemmat voivat antaa päiväkodin henkilökunnalle tai perhepäivähoitajalle myös kirjallisia ohjeita, varsinkin jos lapsella on keliakian lisäksi myös muita ruokaan liittyviä rajoituksia.  Lapsen henkilökohtaiset mieltymykset kannattaa tuoda keskusteluissa esille, sillä gluteenittomien valmistuotteiden, esimerkiksi leivän, maku ja muut ominaisuudet vaihtelevat eri tuotteissa.

Myös tunteista kannattaa puhua

Henkilökunnan kanssa voi myös keskustella erityisruokavaliota noudattavan lapsen kokemuksista ja niissä heränneistä tunteista. Tämä auttaa henkilökuntaa ymmärtämään, että lapsi saattaa tuntea erilaisuutta ruokavalionsa vuoksi. Yhdessä voi myös miettiä käytäntöjä, jotka lievittävät lapsen erilaisuuden kokemusta.

Jos päiväkodissa on esimerkiksi tapana, että syntymäpäiväsankari tuo ryhmälle herkkuja tarjottavaksi, gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle lapselle kannattaa varata näitä tilanteita varten päiväkotiin omat gluteenittomat herkut.

Henkilökunnan asenteella on väliä:

• Keliakiaa sairastava lapsi vaistoaa herkästi, jos aikuiset kokevat hänen ruokavaliostaan huolehtimisen vaikeaksi.
  • Päivähoidossa tulisi pyrkiä siihen, että keliaakikkolapselle tarjottava ruoka olisi mahdollisimman samankaltaista kuin muilla, ettei lapsi koe olevansa erilainen.
  • Lapsi joutuu noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota koko elämänsä, joten on tärkeää, että hän oppii asennoitumaan ruokailuun positiiviseti.

Voit tulostaa kuvan alta linkistä esitteen "Keliaakikkolapsi päivähoidossa" ja viedä päiväkotiin. Esitteessä on lisää konkreettisia vinkkejä, jotka helpottavat gluteenitonta arkea päiväkodissa.

[pdf] Keliaakikkolapsi päivähoidossa

[pdf] Barn med celiaki i dagvården

[pdf] Tiedoksi hoitohenkilökunnalle

Vinkki: Pienten lasten ruokailua on hyvä seurata, ettei esimerkiksi leipä pääse vaihtumaan vieruskaverin kanssa tai näkkileivän murut lennä keliaakikon lautaselle.

Vinkki: Leipominen onnistuu päivähoidossa myös keliaakikkolapsen kanssa, ja kaupasta saa jopa valmiina monia gluteenittomia taikinoita. Olkaa tarkkana, ettei leivontapaikalla ole gluteenipitoisten jauhojen pölyä ja että kaikki leivontavälineet ovat puhtaita.

Keliaakikkona koulussa

Perusopetuslaki (628/1998) edellyttää, että kaikille lapsille tulee koulupäivän aikana tarjota tarkoituksenmukaisesti järjestetty, täysipainoinen, maksuton ateria. Jotta oppilas saa koulussa erityisruokavalioonsa soveltuvan ruoka-annoksen, täytyy hänen useimmiten toimittaa sairaudestaan koululle lääkärintodistus.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä opettajaan ja ruokalaan ja kertoa ruokavaliohoidon perusteet ja tarkkuuden. Tapaamisessa voivat olla mukana myös oppilas itse ja ravitsemusterapeutti. Vastuu ruokailujen onnistumisesta on koulun henkikökunnalla.

Kouluikäiselle lapselle ja nuorelle on usein tärkeää kuulua porukkaan ja erottua mahdollisimman vähän. Siksi koulun aikuisten on tärkeä huomioida koululainen tasapuolisesti myös erilaisissa erikoistilanteissa, kuten retkillä ja juhlatilanteissa.

Voit tulostaa tästä esitteen "Keliaakikko-oppilas koulussa" ja viedä sen koululle. Esitteessä on lisää konkreettisia vinkkejä, jotka helpottavat gluteenitonta arkea koulussa.

[pdf] Keliaakikko-oppilas koulussa

[pdf] En elev med celiaki i skolan

Vinkki: Oppilaiden, vanhempien ja koulun henkilökunnan kannattaa yhdssä sopia selkeästi, mistä keliaakikkolapsi saa annoksensa, miten hänelle sopivat ruoat koulussa merkitään ja miten ruoka-annosten gluteenittomuus koulussa varmistetaan.

Gluteenittomuus kotitalousopetuksessa

Kun kotitalousopetuksen ryhmässä on keliakiaa sairastava tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota noudattava oppilas, opetustilanteeseen liittyy helposti epävarmuutta siitä, miten tilanteessa tulisi toimia. Keliakialiitto on koonnut vinkkejä siitä, miten gluteeniton ruokavalio on tarkoituksenmukaista ottaa huomioon kotitalousopetuksessa. Tavoitteena on, että gluteenitonta ruokavaliota noudattava oppilas hyötyisi opetuksesta yhtä paljon kuin muutkin oppilaat.

Erityisruokavalio voi herättää nuoressa voimakkaita ulkopuolisuuden ja huonommuuden tunteita. Kotitaloustunneilla tämä helposti korostuu, koska yhteinen ruokailu ja valmistuvien leivonnaisten ja ruokien maistelu ovat osa jokaista tuntia. Opettajan luonteva, myönteinen suhtautuminen gluteenitomaan ruokavalioon auttaa pitkälle.

Tulosta kotitalousopettajalle työkaluksi tarkoitettu esite:

[pdf] Keliaakikko-oppilas kotitalousopetuksessa

Vinkki: Tunnilla valmistettavien gluteenittomien ruokien ja leivonnaisten on hyvä olla mahdollisimman samankaltaisia kuin tavanomaisten. Kaiken voi valmistaa gluteenittomana.

Keliaakikkona varusmiespalveluksessa

Gluteenittomalla ruokavaliohoidolla oireettomat keliaakikot luokitellaan palveluskelpoisuusluokkaan A eli he suorittavat asepalveluksen normaalisti.

Jos keliakian toteamisesta on alle kaksi vuotta, voidaan asevelvollinen harkinnan mukaan luokitella E-luokkaan 1–2 vuoden ajaksi ja vasta sen jälkeen määritetään lopullinen palveluskelpoisuusluokka.

Hoidosta huolimatta oireilevat luokitellaan palveluskelpoisuusluokkaan C eli heidät vapautetaan rauhan ajan asevelvollisuudesta.
Jos keliakia todetaan kesken varusmiespalveluksen, jatko harkitaan tapauskohtaisesti.

Keliakia on rajoittavana tekijänä tiettyihin erityistehtäviin. Niille yhteisenä tekijänä on se, että koulutusjakson aikana varusmies joutuu viettämään pitkiä ajanjaksoja normaalin ruokahuollon ulottumattomissa eikä poikkeusoloissa voida taata gluteenittoman ruokavalion toteutumista. Keliaakikkoja ei voida määrätä esimerkiksi laskuvarjojääkäreihin, laivapalvelukseen koulutettavaksi tai rajavartiolaitoksen tehtäviin. Myös rauhanturvajoukkoihin pääsy on keliaakikoille pääsääntöisesti mahdotonta muutamia kohteita lukuun ottamatta.

Keliaakikkona kaupassa

Gluteenittomien tuotteiden valikoima Suomen ruokakaupoissa on nykyisin monipuolinen. Esimerkiksi gluteenitonta leipää, leivonnaisia, pastoja, jauhoja tai valmisruokia etsivälle on varsinkin isoissa kaupoissa tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Gluteenittomat tuotteet on yleensä sijoitettu kaupoissa tavanomaisten tuotteiden joukkoon. Esimerkiksi gluteenittomat jauhot löytyvät useimmiten tavallisesta  jauhohyllystä, gluteenittomat pastat pastahyllystä ja gluteenittomat keksit keksihyllystä. Joissakin kaupoissa gluteenittomat tuotteet on koottu ja merkitty keskitetysti yhteen paikkaan.

Vinkkaa henkilökunnalle, mitä kaipaat

Gluteenittomat leivät ja leivonnaiset myydään pakasteina tai suojakaasuun pakattuina. Nykyisin useista kaupoista, varsinkin isoilla paikkakunnilla, on myös tuoreita gluteenittomia leivonnaisia. Tuoretuotteiden toimituspäivä kannattaa tarkistaa kauppakohtaisesti.

Oman kaupan henkilö­kunnan kanssa kannattaa neuvotella, jos kaipaa valikoimiin jotakin tiettyä tuotetta. Kauppojen valikoimat vaihtelevat. Monilta kotimaisilta gluteenittoman tuotteen valmistajilta voi tilata tuotteita myös suoraan. Verkkokauppojen valikoimiinkin kannattaa tutustua.

verkkoon.1788x0-is.jpg

Keliakialiiton myöntämä Gluteenittoman tuotteen merkki kertoo, että tuote on varmasti turvallinen.

Näin tunnistat gluteenittoman tuotteen:

1.    Etsi Gluteenittoman tuotteen merkki tai merkintä gluteenittomuudesta.
2.    Lue tuotteen ainesosaluettelo.
3.    Tarkista mahdolliset varoitusmerkinnät.

Tarkista

• aina tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon. Jätä tuote ostamatta, jos et ole varma sen gluteenittomuudesta.
  • tutunkin tuotteen gluteenittomuus. Tuotteen ainesosat saattavat muuttua.

Ole tarkkana

• tavanomaisten elintarvikkeiden kohdalla, sillä tuotteen nimi saattaa johtaa harhaan. Esimerkiksi lohkoperuna tai kauraleipä saattaa sisältää ainesosana vehnää tai muita gluteenittomaan ruokavalioon sopimattomia viljalajeja, vaikka niitä ei tuotenimessä mainita.

Lue lisää Tuotteet-sivulta!

Keliaakikkona ravintolassa ja kahvilassa

Ruokalistamerkinnät tulee aina tarkistaa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. On hyvä pitää mielessä, että G-merkintä ei aina tarkoita, että tuote on gluteeniton, vaan sama merkki voi tarkoittaa eri ravintoloissa montaa eri asiaa:

• G=gluteeniton
  • G=sisältää gluteenia
  • G=voidaan valmistaa gluteenittomana

Gluteenittomuudesta tulee mainita aina ruoka-annosta tilatessa. Näin voi olla varma, että on tulkinnut ravintolan ruokalistamerkintöjä oikein. Tieto asiakkaan erityisruokavaliosta saa myös henkilökunnan valmistamaan annoksen erityisellä huolellisuudella. Tilatun ruoan gluteenittomuus on hyvä varmistaa vielä kertaalleen silloin, kun annos tulee pöytään.

Jos ruokalistassa ei ole gluteeniton-merkintöjä, kannattaa kysyä henkilökunnalta, mitkä vaihtoehdot sopivat tai mitkä ruokalajit voidaan muuttaa sopiviksi.

Katso, miten tulee toimia, jos epäilet saaneesi vahingossa gluteenia ravintolan/kahvilan ruuasta tai leivonnaisesta.

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.
Gluteenittoman palvelun merkki kertoo, että kahvilasta tai ravintolasta saa turvallista gluteenitonta palvelua.
Lue merkistä lisää ja katso lista merkin saaneista yrityksistä kohdasta Gluteenittoman palvelun merkki.

[pdf] Tiedoksi keittiöön -kortti

Viisi vinkkiä gluteenittoman annoksen valintaan

1. Tarkista aina, miten ravintolan tai kahvilan gluteenittomat tai gluteenia sisältävät annokset on merkitty.
2. Tiedustele gluteenittomia vaihtoehtoja henkilökunnalta.
3. Kerro annosta tilatessa, että tarvitset gluteenittoman annoksen. Kerro syy gluteenittomaan ruokavalioosi.
4. Kun saat annoksen, niin varmista sen gluteenittomuus henkilökunnalta ennen kuin aloitat ruokailun.
5. Kiitä hyvästä gluteenittomasta palvelusta!

Keliaakikkona kylässä

Ruokailut kodin ulkopuolella ovat usein myös sosiaalisia tilanteita, joissa jaetaan toisten ihmisten kanssa yhteinen ruokahetki. Nälän tyydyttämisen lisäksi ruokailuilla on tärkeä sosiaalinen merkitys.

Gluteeniton ruokavalio tuo ruoan äärellä tapahtuviin kohtaamisiin omat vaatimuksensa. Kyselyjä ja ihmettelyjä saattaa tulla, ja joskus saatat joutua tarkentamaan ruokavalion tärkeyttä ja tarkkuutta.

On tärkeää kertoa muille ihmisille omasta ruokavaliosta, vaikka se ei aina olisikaan helppoa. Kun kerrot, että tarkkuutesi ei ole niuhottamista, vaan terveenä pysymisen ehto, annat muille mahdollisuuden ymmärtää toimintaasi ja valintojasi.

Ohjeita juhlien järjestäjälle

Tulosta tästä kortti, jonka voit antaa syntymäpäiväjuhlien tai muiden juhlien järjestäjälle tai kylään kutsuvalle ystävälle.

[pdf] Lapsen antama kortti esimerkiksi syntymäpäiväjuhlat järjestävän ystävän perheelle

[pdf] Aikuisen antama kortti esimerkiksi häät tai muut juhlat järjestävälle

Kun saat kutsun kylään tai juhliin

• Ilmoita järjestäjille etukäteen gluteenittomasta ruokavaliosta.
  • Kysy, onko gluteeniton ruokavalio ennestään tuttu. Voit mainita ruokavalion tarkkuudesta.
  • Tarvittaessa tarjoudu antamaan vinkkejä sopivista tarjottavista.
  • Yllätysvierailuille voi olla helpoin ottaa omat eväät mukaan tai voit kysyä, sattuuko pakastimessa olemaan jäätelöä

Keliaakikkona työelämässä

Usein työkavereiden kanssa jaetaan taukohetket ruoan äärellä. Lounaspaikan valinnassa ja kahvihuoneen pullatarjoiluissa työkavereiden on mahdollista huomioida myös gluteenitonta ruokavaliota noudattava.

Gluteeniton ruokavalio ja sen vaatimukset eivät kuitenkaan ole kaikille tuttuja, joten kerro työkavereille ruokavaliostasi.

Keliaakikkona sairaalassa

Heti alussa sairaalaan mennessä on tärkeää kertoa, että sairastat keliakiaa tai että käytössäsi on gluteeniton ruokavalio muusta syystä. Kerro, että tarvitset ehdottoman tarkan gluteenittoman ruoan. Pyydä samalla, että tieto kerrotaan myös ruoanjakelusta vastaaville henkilöille.

Apuna sairaalassa voit käyttää Keliakialiiton tekemää infokorttia, jonka voit näyttää sairaalan henkilökunnalle. Voit tulostaa kortin tästä ja ottaa sen mukaan sairaalaan.

[pdf] Tiedoksi hoitohenkilökunnalle