Matkalla

• gluteeniton ruokavalio
  • matkailuvinkki
  • matkakokemus

Hyvä suunnittelu on ulkomaanmatkailun kulmakivi. Ruokailut matkalla onnistuvat parhaiten, kun matkakohteesta ja sen ruokakulttuurista etsii ennakkoon mahdollisimman paljon tietoa.  Myös Keliakialiiton tarjoamat kielikäännökset sekä reipas asenne auttavat.

Ennen matkaa

1. Tutustu verkossa kohdemaan ja -kaupungin gluteenittomaan tarjontaan. Verkosta löytyy paljon vinkkejä eri maiden gluteenittomasta tarjonnasta ja usein myös ravintoloista.

2. Etsi verkosta kohdemaan keliakialiitto ja tutustu sen sivuihin. Voit myös ottaa liittoon yhteyttä esimerkiksi sähköpostilla ja kysyä miten gluteenittomuus toimii matkakohteessa. Katso: Keliakialiitot maailmalla

3. Gluteenittoman palvelun merkki on käytössä jo useammassa Euroopan maassa. Gluteenittoman palvelun merkki kertoo, että kahvilassa tai ravintolassa on tarjolla luotettavasti gluteenittomia annoksia. Euroopan Keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n sivuilta löydät tietoa kahviloista ja ravintoloista, jotka ovat saaneet merkin (Eating out) käyttöoikeuden.

4. Lue matkakokemuksia ja käytännön vinkkejä verkosta. Keliakialiiton verkkosivujen lisäksi löydät tietoa esimerkiksi keskustelupalstoilta sekä Facebookin keliakiaryhmistä.

Matkaa varatessa

1. Jos varaat ryhmämatkan, ilmoita matkatoimistolle erityisruokavaliosi, niin se välittää tiedot edelleen lentoyhtiöille. Matkatoimistot auttavat ruokavalioasioissa mielellään.

2. Jos varaat lennot itse, ilmoita lentoyhtiölle erityisruokavaliotarpeestasi. Huomioithan, että lentoyhtiöiden gluteeniton tarjonta vaihtelee.

3. Jos haluat matkalla valmistaa gluteenittomat ruoat itse, kannattaa valita huoneistohotelli, jossa on keittomahdollisuus.

4. Ilmoita hotelliin erityisruokavaliostasi, jotta se voidaan huomioida ruokailuissa.

Pakkaa mukaan

1. Tulosta matkalle mukaan kielikäännös eli seloste keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta kohdemaan kielelle käännettynä. Käännös on oiva apu ravintolassa ruokaillessa. Harvinaisempien kielten käännökset ovat vain jäsenten nähtävissä.

2. Varaa mukaasi gluteenittomia eväitä varsinkin, jos et ole varma, että gluteenittomia tuotteita on saatavilla matkakohteessasi. Laukkuun voi pakata esimerkiksi näkkileipää, suojakaasuun pakattuja leipiä, keksejä ja patukoita. Mikäli valmistat ruokaa itse, ota mukaan puuroaineksia, gluteenitonta pastaa ja jauhoseoksia. Ota huomioon myös eri maiden maahantuontirajoitukset. Kaikkiin maihin ei saa viedä elintarvikkeita.

3. Paahtopussi, jonka voit ostaa Keliakialiitosta on oiva apu. Sujauttamalla gluteenittoman leipäviipaleen paahtopussiin, saat rapeaa ja maistuvaa turvallisesti leivänpaahtimessa, jossa paahdetaan myös tavanomaisia, gluteenipitoisia leipiä.

4. Tarkista lennolla merkintä gluteenittomasta annoksestasi. Etukäteisjärjestelyistä huolimatta voi lennoilla joskus jäädä ilman gluteenitonta annosta, joten mukaan kannattaa varata omia eväitä. Muista huomioida lennon nesterajoitukset.

Matkakohteessa

1. Monessa matkakohteessa gluteenittomia tuotteita löytyy hyvin tavarataloista ja marketeista. Gluteenittomia tuotteita voi olla myynnissä myös apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa.

2. Gluteenittoman tuotteen merkki on käytössä yli 20 Euroopan maassa ja sen on saanut yli 12 000 tuotetta. Jos tuotteessa on Gluteenittoman tuotteen merkki, se on varmasti gluteeniton.

3. Ravintoloissa kannattaa tilata selkeitä (leivittämättömiä, ilman kastiketta) olevia annoksia. Kerro gluteenittomasta ruokavaliostasi aina, kun tilaat annosta ja varmista annoksen gluteenittomuus vielä, kun se tulee pöytään. Näytä myös kielikäännöstä tarvittaessa.

4. Gluteenittomuus voi maasta ja ravintolasta riippuen olla merkitty eri tavoin, joten ole tarkkana. Yhdessä ravintolassa G-merkintä voi tarkoittaa, että annos on gluteeniton ja toisessa, että se sisältää gluteenia.

5. Ole varovainen sinulle entuudestaan tuntemattomien raaka-aineiden ja ruokalajien kanssa.

Lähetä matkakokemuksesi keliakialiittoon!

Lähetä matkan jälkeen vinkkisi mielellään kuvan kera Keliakialiittoon. Julkaisemme matkailuvinkkejä verkkosivuillamme.

Tuoteasiantuntija Tarja Heimolehto: tarja.heimolehto@keliakialiitto.fi

Etkö näe muiden matkakokemuksia ja vinkkejä eri kohteisiin? Kirjaudu sisään jäsentunnuksillasi.

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu