Evästeasetuksesi on tallennettu.

Gluteenittomuutta tukevat kurssit

naiset sekoittavat taikinaa.Kaipaatko lisää tietoa keliakian hoidosta ja tukea gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen? Hae mukaan Keliakialiiton järjestämille keliakiaan sopeutumista ja gluteenittomuutta tukeville kursseille!

Kurssien tavoitteena on, että osallistujat saavat tietoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliohoidosta, oppivat tunnistamaan ja löytämään gluteenittomia tuotteita ja saavat arkeensa lisää voimavaroja. Kursseilla pääsee myös jakamaan gluteenittomaan elämään liittyviä kokemuksia toisten keliaakikkojen kanssa.

Lisää tietoa kurssista ja sähköisen haun linkit löydät alempaa sivulta kurssilinkkejä klikkaamalla. Sähköinen haku on luotettavin ja nopein tapa jättää hakemus. Paperisen ja postitse lähetettävän hakulomakkeen aikuisten kursseille voit tulostaa tästä. Lapsi/nuori-vanhempi-kurssien hakulomakkeen voi tulosta tästä. Paperinen lomake postitetaan osoitteella Keliakialiitto / Kurssit, Hammareninkatu 7, 33100 Tampere.

Jos kaipaat vertaistuellista lomaa, jolla ei ole keliakia-aiheista luento-ohjelmaa, hae MTLH:n tuetulle lomallemme: Keliakialiitolle varatut Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon järjestämät tuetut lomat.

Mikä ihmeen gluteenittomuutta tukeva kurssi?

Keliakialiitto järjestää Veikkauksen tuella gluteenittomutta tukevia kursseja hiljattain sairastuneille keliaakikoille. Tarjolla on säännöllisesti kursseja myös muille kohderyhmille kuten nuorille ja lapsikeliaakikoille sekä heidän vanhemmilleen, pariskunnille ja pidempään keliakiaa sairastaneille. Välillä järjestämme kursseja keliaakikoille, joilla on keliakian lisäksi myös jokin muu sairaus, esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus tai kilpirauhasen sairaus. Uutuutena järjestämme kurssin myös ilman keliakiadiagnoosia oleville. Kursseille osallistujan ei tarvitse olla Keliakialiiton jäsen, vaan kaikki kohderyhmään kuuluvat voivat hakea kurssille.

Isommissa kaupungeissa järjestämme paikalliskursseja, joilla käydään yhtenä iltana viikossa, kolmen peräkkäisen viikon ajan. Näille kursseille ja verkkokursseillemme ovat tervetulleita hakeutumaan myös keliaakikon ja gluteenitonta tarvitsevan puoliso, vanhempi tai muu läheinen, joka aktiivisesti osallistuu hänen arkeensa ja ruokailujen toteutukseen.

Kurssien ohjelmaan kuuluu esimerkiksi lääkärin, ravitsemusterapeutin ja psykologin keskustelevia luentoja, käytännön leipomisvinkkejä, liikuntaa ja yhteistä virkistävää tekemistä. Kursseilla ollaan pääsääntöisesti yötä lukuunottamatta paikalliskursseja ja verkkokursseja. Verkkokurssille osallistutaan etäyhteyksin tietokoneella tai muulla älylaitteella, verkkoyhteydellä ja mikrofonilla kotoa tai mistä tahansa käsin. Verkkokurssit sopivat erityisesti, kun elämäntilanteen tai kulkuyhteyksien vuoksi yön yli kurssille tai paikalliskurssille osallistuminen on haasteellista.

Kurssit ovat maksuttomia lukuunottamatta omavastuuosuutta, joka vaihtelee kurssityypin ja keston mukaan (060 euroa). Hintaan sisältyy kurssiohjelma ja ohjaus, yön yli kursseilla majoitus kahden hengen huoneessa mukavuuksin sekä täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala). Kurssin omavastuuosuudesta voi anoa myös vapautusta taloudellisin perustein. Hakemus tulee toimittaa Keliakialiittoon 5 arkipäivän sisällä kurssivalintailmoituksen vastaanottamisesta laskien.

Majoittuminen kahden hengen huoneessa tukee kurssin tavoitteita, vertaistuen ja osallisuuden toteutumista. Yhden hengen huoneen voi tarvittaessa saada omakustanteisesti.

Kurssiryhmän koko vaihtelee 10-20 henkeen riippuen kurssityypistä ja kohderyhmästä.

Kysy lisää kursseista p. 03 2541 323 ja 050 522 1217 tai kuntoutus@keliakialiitto.fi

Kuka gluteenittomuutta tukevalle kurssille pääsee?

• Kurssit ovat tarkoitettu diangnosoiduille keliaakikoille ja ihokeliaakikoille, jotka tarvitsevat lisää tietoa, taitoja ja vertaistukea sairautensa hoitamiseen.
  • Järjestämme vuosittain kurssin myös ilman keliakiadiagnoosia oleville tai muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.
  • Kurssille hakijan ei tarvitse olla Keliakialiiton jäsen, vaan kurssit ovat avoimia kaikille hakukriteerit täyttäville henkilöille.
  • Etusijalla ovat hakijat, jotka eivät aiemmin ole olleet millään Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskurssilla tai gluteenittomuutta tukevalla  kurssilla (avo- tai paikalliskurssi, verkkokurssi, yöpymistä edellyttävät kurssit, kaksoisdiagnoosikurssi toisen järjestön kanssa). Tavoitteena on, että rahoituksen salliessa jokainen kurssia tarvitseva pääsisi ainakin kerran kurssille.
  • Osalle kursseista otetaan ensisijaisesti hiljattain sairastuneita.
  • Valinnoissa huomioidaan myös muita erityisiä syitä, jotka vaikuttavat hakijan edellytyksiin hoitaa sairauttaan (esim. elämäntilanne, taloudelliset, sosiaaliset ja terveydelliset syyt). Valintoja ohjaa Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuskeskus STEAn asiakasvalintapykälään perustuva kurssivalintakriteeristö, jonka voit katsoa tästä.
  • Kurssille voi päästä toistamiseen, mikäli paikkoja jää vapaaksi, selkeä uuden kurssin tarve on olemassa ja edellisestä kurssista on muutama vuosi. Verkkokurssit ja paikalliskurssit ovat useimmiten kursseja, joille voi päästä vaikka olisi jo ollut jollakin kurssillamme.

Gluteenittomuutta tukevien kurssien peruutusehdot

Peruutusehdot

• Valituksi tulemisen jälkeen kurssipaikan vahvistaminen on sitova.
  • Jos osallistuja ilmoittaa peruutuksesta 2–6 vuorokautta ennen kurssia, veloitamme omavastuumaksun. Jos peruutukseen on liitetty lääkärintodistus, emme peri maksua.
  • Jos peruutus tehdään 1 vuorokautta ennen kurssia, veloitamme tarvittaessa kurssipaikan Keliakialiitolta perimät maksut. Jos peruutukseen on liitetty lääkärintodistus, veloitamme vain omavastuumaksun.

Tulevat gluteenittomuutta tukevat kurssit

Aikuisten kurssit

Yhteistyökurssit toisen järjestön kanssa

• Keliakia ja IBD 17.-20.4.2024, Kylpylähotelli Rauhalahti, Kuopio, yhteistyössä IBD ja muut tulehdukselliset suolistosairaudet ry:n kanssa.
  • Keliakia ja kilpirauhasen sairaus 29.8.-1.9.2024, Lehmirannan Lomakeskus, Salo, yhteistyössä Kilpirauhasliiton kanssa.

Lasten ja nuorten kurssit

Verkkokurssit