Gluteenittomuutta tukevat kurssit

Kaipaatko lisää tietoa keliakian hoidosta ja tukea gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen? Hae mukaan Keliakialiiton järjestämille keliakiaan sopeutumista ja gluteenittomuutta tukeville kursseille!

Kurssien tavoitteena on, että osallistujat saavat tietoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliohoidosta, oppivat tunnistamaan ja löytämään gluteenittomia tuotteita ja saavat arkeensa lisää voimavaroja. Kursseilla pääsee myös jakamaan gluteenittomaan elämään liittyviä kokemuksia toisten keliaakikkojen kanssa.

Lisää tietoa kurssista ja sähköisen haun linkit löydät alempaa sivulta kurssilinkkejä klikkaamalla. Sähköinen haku on luotettavin ja nopein tapa jättää hakemus. Paperisen ja postitse lähetettävän hakulomakkeen aikuisten kursseille voit tulostaa tästä. Lapsi/nuori-vanhempi-kurssien hakulomakkeen voi tulosta tästä. Paperinen lomake postitetaan osoitteella Keliakialiitto / Kurssit, Hammareninkatu 7, 33100 Tampere.

Jos kaipaat vertaistuellista lomaa, jolla ei ole keliakia-aiheista luento-ohjelmaa, hae MTLH:n tuetulle lomallemme: Keliakialiitolle varatut Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon järjestämät tuetut lomat.

Mikä ihmeen gluteenittomuutta tukeva kurssi?

Keliakialiitto järjestää Veikkauksen tuella gluteenittomutta tukevia kursseja hiljattain sairastuneille keliaakikoille. Tarjolla on säännöllisesti kursseja myös muille kohderyhmille kuten lapsikeliaakikoille ja heidän perheilleen, pariskunnille ja pidempään keliakiaa sairastaneille. Välillä järjestämme omia kursseja myös keliaakikoille, joilla on keliakian lisäksi myös jokin muu sairaus, esimerkiksi 2-tyypin tablettihoitoinen diabetes tai kilpirauhasen sairaus. Uutuutena järjestämme kurssin myös muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.

Isommissa kaupungeissa järjestämme myös paikalliskursseja, joilla käydään yhtenä iltana viikossa, kolmen peräkkäisen viikon ajan. Näille kursseille ja verkkokursseillemme ovat tervetulleita hakeutumaan myös keliaakikon ja gluteenitonta tarvitsevan puoliso, vanhempi tai muu läheinen, joka aktiivisesti osallistuu hänen arkeensa ja ruokailujen toteutukseen.

Kurssien ohjelmaan kuuluu esimerkiksi lääkärin, ravitsemusterapeutin ja psykologin keskustelevia luentoja, käytännön leipomisvinkkejä, liikuntaa ja yhteistä virkistävää tekemistä. Kursseilla ollaan pääsääntöisesti yötä, mutta välillä tarjolla on myös paikalliskursseja, joilla osallistujat käyvät iltaisin, mutta yöpyvät kotona. Uutena kurssimuotona ovat verkkokurssit, joihin osallistutaan etäyhteyksin tietokoneella tai muulla älylaitteella, verkkoyhteydellä ja mikrofonilla kotoa tai mistä tahansa käsin.

Kurssit ovat maksuttomia lukuunottamatta pientä omavastuuosuutta, joka vaihtelee kurssityypin ja keston mukaan 10 - 60 euroon. Hintaan sisältyy majoitus 2 hengen huoneessa mukavuuksin sekä täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala). Kurssin omavastuuosuudesta voi anoa myös vapautusta taloudellisin perustein. Majoittuminen 2 hengen huoneessa tukee kurssin tavoitteita, vertaistuen ja osallisuuden toteutumista. Yhden hengen huoneen voi tarvittaessa saada omakustanteisesti.

Kysy lisää kursseista Keliakialiiton kuntoutusvastaavalta puh 03 2541 323 tai kuntoutus@keliakialiitto.fi

Kuka gluteenittomuutta tukevalle kurssille pääsee?

• Kurssit ovat tarkoitettu keliaakikoille ja ihokeliaakikoille, jotka tarvitsevat lisää tietoa, taitoja ja vertaistukea sairautensa hoitamiseen.
  • Järjestämme vuosittain kurssin myös muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.
  • Kurssille hakijan ei tarvitse olla Keliakialiiton jäsen, vaan kurssit ovat avoimia kaikille hakukriteerit täyttäville henkilöille.
  • Etusijalla ovat hakijat, jotka eivät aiemmin ole olleet millään Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskurssilla (avo- tai paikalliskurssi, verkkokurssi, viikonloppukurssi, kaksoisdiagnoosikurssi toisen järjestön kanssa). Tavoitteena on, että rahoituksen salliessa jokainen kurssia tarvitseva pääsisi ainakin kerran kurssille.
  • Osalle kursseista otetaan ensisijaisesti hiljattain sairastuneita.
  • Valinnoissa huomioidaan myös muita erityisiä syitä, jotka vaikuttavat hakijan edellytyksiin hoitaa sairauttaan (esim. elämäntilanne, taloudelliset, sosiaaliset ja terveydelliset syyt). Valintoja ohjaa Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuskeskus STEAn asiakasvalintapykälään perustuva kurssivalintakriteeristö, jonka voit katsoa tästä.
  • Kurssille voi päästä toistamiseen, mikäli paikkoja jää vapaaksi, selkeä uuden kurssin tarve on olemassa ja edellisestä kurssista on muutama vuosi. Verkkokurssit ja paikalliskurssit ovat useimmiten kursseja, joille voi päästä vaikka olisi jo ollut jollakin kurssillamme.

Tulevat gluteenittomuutta tukevat kurssit

Kurssin nimeä klikkaamalla näet tarkemmat tiedot kurssista ja voit hakea kurssille.

Verkkokurssit 2022

Paikalliskurssit

• Paikalliskurssi Kuopiossa 15.11., 22.11. ja 29.11.2022, Kuopio, Scandic Hotel Atlas, Haapaniemenkatu 22. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Paikalliskurssi Helsingissä 10., 17, ja 24.1.2023, Helsinki, Sokos Hotel Presidentti, Eteläinen Rautatienkatu 4. Järjestäjä: Keliakialiitto
  • Paikalliskurssi Jyväskylässä 31.1., 7. ja 14.2.2023, Jyväskylä, Scandic Hotel Station, Vapaudenkatu 73. Järjestäjä: Keliakialiitto.

Nuorten kurssit

Aikuisten kurssit

Yhteistyökurssit toisen järjestön kanssa

ALLA OLEVIEN KURSSIEN HAKU AUKEAA TAMMIKUUSSA, merkkaa jo kalenteriin ja hae alkuvuodesta mukaan!

Lasten ja nuorten kurssit

• Kurssi 4-7-vuotiaille, lapsi-vanhempi-kurssi 8. - 11.6.2023, Laukaa, Kylpylähotelli Peurunka, Peurungantie 85. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Kurssi 8-12-vuotiaille, lapsi-vanhempi-kurssi 14. - 16.6.2023, Laukaa, Kylpylähotelli Peurunka, Peurungantie 85. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Kurssi 8-12-vuotiaille, lapsi-vanhempi-kurssi 1. - 3.8.2023, Lohja, Kisakallion Urheiluopisto, Kaarina Karin tie 4. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Kurssi 4-7-vuotiaille, lapsi-vanhempi-kurssi 16. - 19.8.2023, Raasepori, Urheiluopisto Kisakeskus, Kullaanniemi 220. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Viikonloppukurssi 13-17-vuotiaille, nuori-vanhempi-kurssi 25. - 27.8.2023, Lohja, Kisakallion Urheiluopisto, Kaarina Karin tie 4. Järjestäjä: Keliakialiitto.

Aikuisten kurssit

• Vastadiagnosoitujen viikonloppukurssi 15. - 17.9.2023, Lohja, Kisakallion Urheiluopisto, Kaarina Karin tie 4. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Vastadiagnosoitujen viikonloppukurssi 10. - 12.11.2023, Salo, Lehmirannan Lomakeskus, Lehmirannantie 12. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Kurssi pitkään sairastaneille 22. - 24.11.2023, Salo, Lehmirannan Lomakeskus, Lehmirannantie 12. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Viikonloppukurssi pariskunnille 6. - 8.10.2023, Salo, Lehmirannan Lomakeskus, Lehmirannantie 12. Järjestäjä: Keliakialiitto.

Verkkokurssit

• Verkkokurssi Tietoa taitoa ja tukea keliakiaa sairastaville 27.9., 4.10. ja 11.10.2023, kokonaan verkossa etäyhteyksillä käytävä kurssi. Järjestäjä: Keliakialiitto.
  • Verkkokurssi Gluteenittomuus arjessa, kurssi kaikille gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville 25.10., 1.11. ja 8.11.2023, kokonaan verkossa etäyhteyksillä käytävä kurssi. Järjestäjä: Keliakialiitto.