Gluteenittomuutta tukevat kurssit

Kaipaatko lisää tietoa keliakian hoidosta ja tukea gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen? Hae mukaan Keliakialiiton järjestämille keliakiaan sopeutumista ja gluteenittomuutta tukeville kursseille!

Kurssien tavoitteena on, että osallistujat saavat tietoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliohoidosta, oppivat tunnistamaan ja löytämään gluteenittomia tuotteita ja saavat arkeensa lisää voimavaroja. Kursseilla pääsee myös jakamaan gluteenittomaan elämään liittyviä kokemuksia toisten keliaakikkojen kanssa.

Lisää tietoa kurssista ja sähköisen haun linkit löydät alempaa sivulta kurssilinkkejä klikkaamalla. Sähköinen haku on luotettavin ja nopein tapa jättää hakemus. Paperisen ja postitse lähetettävän hakulomakkeen aikuisten kursseille voit tulostaa tästä. Lapsi/nuori-vanhempi-kurssien hakulomakkeen voi tulosta tästä. Paperinen lomake postitetaan osoitteella Kurssit, Keliakialiitto, Hammareninkatu 7, 33100 Tampere.

Keliakialiiton tuetut lomat löydät täältä.

Mikä ihmeen gluteenittomuutta tukeva kurssi?

Keliakialiitto järjestää Veikkauksen tuella gluteenittomutta tukevia kursseja hiljattain sairastuneille keliaakikoille. Tarjolla on säännöllisesti kursseja myös muille kohderyhmille kuten lapsikeliaakikoille ja heidän perheilleen, pariskunnille ja pidempään keliakiaa sairastaneille. Välillä järjestämme omia kursseja myös keliaakikoille, joilla on keliakian lisäksi myös jokin muu sairaus, esimerkiksi 1-tyypin diabetes tai kilpirauhasen sairaus. Uutuutena järjestämme kurssin myös muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.

Kurssien ohjelmaan kuuluu esimerkiksi lääkärin, ravitsemusterapeutin ja psykologin keskustelevia luentoja, käytännön leipomisvinkkejä, liikuntaa ja yhteistä virkistävää tekemistä. Kursseilla ollaan pääsääntöisesti yötä, mutta välillä tarjolla on myös paikalliskursseja, joilla osallistujat käyvät iltaisin, mutta yöpyvät kotona. Uutena kurssimuotona ovat verkkokurssit, joihin osallistutaan etäyhteyksin tietokoneella tai muulla älylaitteella, verkkoyhteydellä ja mikrofonilla kotoa tai mistä tahansa käsin.

Kurssit ovat maksuttomia lukuunottamatta pientä omavastuuosuutta, joka on 10 euroa paikallis- ja verkkokursseilla, 20 euroa viikonloppukursseilla ja 30 euroa pidemmillä kursseilla. Hintaan sisältyy majoitus 1 hengen huoneessa mukavuuksin sekä täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala). Kurssin omavastuuosuudesta voi anoa myös vapautusta taloudellisin perustein.

Kysy lisää kursseista Keliakialiiton kuntoutusvastaavalta puh 03 2541 323 tai kuntoutus@keliakialiitto.fi

Kuka gluteenittomuutta tukevalle kurssille pääsee?

• Kurssit on tarkoitettu keliaakikoille, jotka tarvitsevat lisää tietoa ja taitoja sairautensa hoitamiseen.
  • Järjestämme vuosittain kurssin myös muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.
  • Etusijalla ovat hakijat, jotka eivät aiemmin ole olleet millään Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskurssilla (avp- tai paikalliskurssi, verkkokurssi, yön yli kurssi, kaksoisdiagnoosikurssi toisen järjestön kanssa). Tavoitteena on, että rahoituksen salliessa jokainen kurssia tarvitseva pääsisi ainakin kerran kurssille.
  • Osalle kursseista otetaan ensisijaisesti hiljattain sairastuneita.
  • Valinnoissa huomioidaan myös muita erityisiä syitä, jotka vaikuttavat hakijan edellytyksiin hoitaa sairauttaan (esim. elämäntilanne, taloudelliset, sosiaaliset ja terveydelliset syyt).
  • Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuskeskus STEAn asiakasvalintapykälään perustuvan kurssivalintakriteeristön voit katsoa tästä.

Tulevat gluteenittomuutta tukevat kurssit

Kurssin nimeä klikkaamalla näet tarkemmat tiedot kurssista ja voit hakea kurssille.