Kotona

• ihokeliakia
  • gluteeniton ruokavalio
  • gluteeniton leivonta

Gluteenittomuus vaikuttaa perheen elämään ja arjen käytäntöihin, joten on hyvä käydä yhdessä läpi, mitä se käytännössä tarkoittaa. Mitä tuotteita ja raaka-aineita gluteenittomassa voi käyttää? Miten tuotteet säilytetään? Kuinka tarkka pitää olla ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa? Miksi pitää olla tarkka? Tällöin jokainen perheenjäsen voi omalta osaltaan varmistaa, että gluteenittomuus toteutuu.

Gluteenittomuus on murun tarkkaa

Gluteenittomat raaka-aineet on hyvä säilyttää erikseen alkuperäispakkauksissa ja suljettuina niille varatussa paikassa. Esimerkiksi jauhot voi säilyttää eri kaapissa tai jauhokaapin ylimmällä hyllyllä, gluteenittomat leivät omassa laatikossaan ja leivonnaiset ja keksipaketit suljettuina omalla hyllyllään. Näin gluteenittomat tuotteet eivät sekaannu gluteenia sisältäviin tuotteisiin eikä niihin pääse muruja tai jauhopölyä.

Gluteenittomalle leivälle on hyvä varata oma leikkuulauta ja leipäkori. On tärkeää muistaa myös, että gluteenitonta leipää ei voi paahtaa ilman paahtopussia samassa leivänpaahtimessa, jolla on paahdettu tavallista leipää.

Gluteenittomalle leivälle kannattaa varata kokonaan oma leviterasia, että tavallisen leivän muruja ei kulkeudu levitteen mukana gluteenittomaan leipään.

Muistilista kotikeittiöön

1. Säilytä gluteenittomat tuotteet alkuperäispakkauksissa tai suljetuissa astioissa ylähyllyllä tai erillisessä kaapissa.

2. Huolehdi, ettei kaikkien käyttämiin elintarvikkeisiin, kuten leipärasvaan, sokeriin tai hilloon, pääse sekoittumaan tavanomaisen leivän muruja.

3. Varaa gluteenittomalle leivälle erillinen leikkuulauta ja leipäkori.

4. Käytä erillistä leivänpaahdinta tai paahtopussia.

5. Puhdista pinnat ennen gluteenitonta leivontaa. Leivo gluteenittomat leivonnaiset ensin, jos leivot tavanomaista ja gluteenitonta.

6. Käytä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa puhtaita astioita ja välineitä.

7. Jos käytät kiertoilmauunia, puhdista uuni tavanomaisen leivonnan jäljiltä ennen gluteenittomien leivonnaisten paistamista.

8. Käytä vain puhdasta leivinpaperia, esiliinaa ja erillistä leivinliinaa gluteenittomille leivonnaisille.

9. Säilytä gluteenittomat tuotteet suljetuissa pusseissa tai astioissa myös pakastimessa, ja merkkaa tuotteet selvästi.

Ruoanvalmistus vaatii pieniä muutoksia

Ruoanvalmistuksessa gluteenittomuus ei aiheuta kovin suuria muutoksia. Monet ruokalajit, kuten keitot, laatikot ja padat, ovat usein jo sellaisenaan gluteenittomia tai helposti gluteenittomiksi muutettavissa. Myös monet valmisruoat ovat gluteenittomia. Pakkausmerkinnät on kuitenkin syytä tarkistaa aina huolellisesti.

Kaikkien ruoanvalmistuksessa käytettävien raaka-aineiden tulee olla ehdottoman gluteenittomia. Jos esimerkiksi sokeria on mitattu vehnäjauhopölyssä olevalla mitalla, tällaista sokeria ei voi käyttää gluteenittomassa ruoanvalmistuksessa tai leivonnassa.

Ruokailutilanteet kotona voi olla viisasta järjestää ylimääräistä työtä minimoiden. Käytännössä tämä tarkoittaa, että perhe syö mahdollisimman usein kaikille sopivaa ruokaa. Kalliimmista raaka-aineista, esimerkiksi pastasta, voidaan kuitenkin pienellä vaivalla valmistaa gluteeniton ruoka-annos erikseen.

Läheisten tuki on tärkeää

Vaikka ruoasta tulee ensimmäisenä mieleen vatsan täyttäminen, ruoka on kuitenkin myös tapa osoittaa toisille ihmisille välittämistä. On tärkeää, että erityisruokavaliota noudattavana annat läheisillesi mahdollisuuden ymmärtää erityisruokavaliotasi ja huomioida ruokavalioon liittyvät asiat arjessanne. Jotta tämä olisi mahdollista, sinun kannattaa kertoa niin ruokavalion vaatimuksista kuin sinun omista ruokavalion noudattamiseen liittyvistä tunteistasi ja kokemuksistasi.

Kotona on saatava rentoutua

Perheen ja muun lähipiirin tuki on erityisruokavaliota noudattavalle keskeistä. Usein kotona huolehditaan yhdessä gluteenittomuuden toteutumisesta, jolloin gluteenitonta ruokavaliota noudattava voi hieman hellittää jatkuvasta tarkkuudesta.

Siksi on tärkeää, että gluteenitonta ruokavaliota noudattavan henkilön lähipiiri ottaa vakavasti ruokavalion tarkkuuden ja ehdottomuuden.

10 vinkkiä gluteenittomaan leivontaan

Lautasella 2018 -messuilla kuvatussa tietoiskussa Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen antaa kymmenen vinkkiä gluteenittomaan leivontaan. Videon näkevät vain jäsenemme.