Lasten ja nuorten toiminta

Kaipaako lapsesi keliaakikkokavereita? Haluatko itse keliaakikon vanhempana päästä juttelemaan toisten vanhempien kanssa? Keliakialiiton lastentoiminta tarjoaa hauskoja kokemuksia ja yhdessäoloa. Tapaamisissa lapsi huomaa, ettei ole ainoa keliaakikko ja saa syödä vapaasti kaikkea tarjolla olevaa, sillä ruokailut ovat aina täysin gluteenittomia. Ohjelmassa on lähes aina yhteisen tekemisen lisäksi myös jokin keliakiaan liittyvä luento aikuisille.

Yhdistysten paikallisten tapahtumien lisäksi Keliakialiitto järjestää vuosittain valtakunnallisen lastentapahtuman jossain päin Suomea.

Miten mukaan?

Keliakiajärjestön jäsenenä pääset ilmoittautumaan mukaan tapahtumiimme ja esimerkiksi lapsille suunnatuille leireille ja kursseille. Tulevat tapahtumat löydät Tapahtumat-sivultamme. Paikallisten yhdistysten toiminnasta voit kysyä myös suoraan omasta yhdistyksestäsi. Jos sinulla on idea uudenlaisesta toiminnassa, voit ehdottaa sitä yhdistyksellesi ja lähteä mukaan toteuttamaan sitä!

Valtakunnalliset tapahtumat tarjoavat yhteisiä elämyksiä

Keliakialiitto järjestää vuosittain valtakunnallisen lastentapahtuman, johon ovat tervetulleita osallistumaan lapsikeliaakikot ja heidän perheensä ympäri Suomen.

Etsi tulevia valtakunnallisia lastentapahtumia Tapahtumat-sivulta!

Perheleireillä saat uusia ystäviä

Perheleiri 2021 Kuopiossa Rauhalahden kylpylässä

Keliakialiiton valtakunnallinen perheleiri Rauhalahden kylpylähotellissa Kallaveden rannalla Kuopiossa elokuussa 2021 on siirretty kesään 2022

Uusi leiriajankohta on 10.12.6.2022. Täytä sähköinen hakulomake ja hae mukaan kesän hauskimmalle leirille. Leiripaikkoja on rajallinen määrä ja täytämme ne ilmoittautumisjärjestyksessä.

Leiri alkaa perjantaina kello 16 ja päättyy sunnuntaina kello 13. Leiri on suunnattu 4–15-vuotiaille keliaakikoille tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen.

Perheleirin hinnat

• 15 vuotta täyttäneet ja aikuiset 90 €
  • 4–14-vuotiaat 45 €
  • 3–vuotiaat ja nuoremmat veloituksetta
  • Ei-jäsenten hintaan lisätään 50 €

Leirillä majoitutaan perhehuoneissa tai 2 hengen huoneissa mukavuuksin. Hintaan sisältyy täysihoito, leiriohjelma ja kylpylän vapaa käyttö. Alustavan ohjelman mukaan leiri alkaa perjantaina klo 14 ja päättyy sunnuntaina klo 13.

Leiriohjelmiimme kuuluu aina mukavaa yhdessäoloa, gluteenittomista herkuista nautiskelua, ohjattua ja vapaata tekemistä sekä sisällä että ulkona. Perheleireillä on hyvin aikaa löytää uusia ystäviä sekä saada ja antaa vertaistukea niin aikuisten kuin lastenkin kesken. Ohjelmassa on yksi ohjattu aikuisten oma luento- ja keskusteluhetki, muutoin lapset ja vanhemmat puuhastelevat leirillä yhdessä ja ohjelma on suunnattu koko perheelle.

Perheleirin toteutusta tukee Keliakialiiton lisäksi Odd fellow lastenrahasäätiö ja 7:nde Mars Fonden -säätiö.

Etusijalla ovat perheleirille 20.-22.8.21 ilmoittautuneet ja leirimaksun jo maksaneet osallistujat.

Yhdistyksissä tapahtuu ympäri Suomen

Paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät lapsille erilaista toimintaa ympäri Suomen.

Yhdistysten lastentapahtumissa pääset retkeilemään kiinnostaviin paikkoihin, kokemaan unohtumattomia elämyksiä ja esimerkiksi askartelemaan tai leipomaan yhdessä muiden keliaakikkolasten kanssa.

Etsi yhdistyksesi tulevia tapahtumia tapahtumakalenteristamme!

Gluteenittomuutta tukevilta kursseilta perhe saa tietoa ja vertaistukea

Keliakialiitto järjestää säännöllisesti myös lapsiperheille suunnattuja gluteenittomuutta tukevia kursseja.

Kursseilla saat tietoa keliakiasta ja sen hoidosta sekä gluteenittomista tuotteista ja leivonnasta, tutustut muihin keliaakikkoihin ja pääset saamaan ja antamaan vertaistukea.

Etsi tulevia gluteenittomuutta tukevia kursseja Gluteenittomuutta tukevat kurssit-sivulta.

Lasten- ja perhetapahtumien peruutusehdot

• Tapahtumien ilmoittautuminen on sitova.
  • Jos perhe ilmoittaa peruutuksesta yli kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät maksut.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, ja peruutukseen on liitetty lääkärintodistus, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 15 % osallistumismaksusta.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ilman lääkärintodistusta, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 35 % osallistumismaksusta.

Katso lapsille suunnattu video keliakiasta

Keliakialiiton lapsille suunnatulla videolla Professori S. Nukka kertoo keliakiasta lapsen kielellä.

Nuorten toiminta

Haluatko tutustua nuoriin keliaakikoihin, herkutella huolettomasti ja saada vertaistukea? Lähde mukaan 16–30-vuotiaiden Keliakianuorten toimintaan!

Keliakianuoret on Keliakialiiton alainen ryhmä, johon kuuluvat automaattisesti kaikki 16–30-vuotiaat keliakiayhdistysten jäsenet. Keliakianuorten toimintaa pyörittää vapaaehtoisista nuorista koostuva toimikunta, joka järjestää tapahtumia useamman kerran vuodessa eri puolilla Suomea. Tapahtumissa tapaat nuoria keliaakikkoja ympäri Suomen. Samalla saat vertaistukea ja vinkkejä gluteenittomasta elämästä. Tärkeintä tapahtumissa on yhdessä tekeminen, gluteeniton herkuttelu ja hauskanpito.

Tulevat tapahtumat löydät tapahtumakalenterista. Nuorten sivut löydät täältä.

Lähde rohkeasti mukaan!

Seuraa Keliakianuoria somessa!

• Keliakianuoret ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.
  • Keliakianuoret Facebookissa. Nuorilla on sekä julkinen Facebook-sivu että suljettu ryhmä.
  • Keliakianuoret Instagramissa: @keliakianuoret
  • Keliakianuorilla on oma palsta myös Gluteeniton elämä -lehdessä.

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu