Gluteenittoman palvelun merkki

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella. Merkin avulla yritys kertoo helposti gluteenittomien annosten saatavuudesta asiakkaalle ja asiakas puolestaan voi luottaa gluteenittomaan osaamiseen yrityksessä.

Ensimmäiset Gluteenittoman palvelun merkit myönnettiin Suomessa huhtikuussa 2017 ja yritysten määrä kasvaa koko ajan.

Mikä on Gluteenittoman palvelun merkki?

Gluteenittoman palvelun merkki kahvilan tai ravintolan ulko-ovessa, ruokalistassa tai verkkosivuilla kertoo, että yritys tarjoaa turvallisesti gluteenitonta. Keliakialiiton kehittämä merkkijärjestelmä perustuu Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n standardeihin. Tällä hetkellä eri maissa on käytössä turvallisesta gluteenittomista palveluista kertomiseen erinäköiset merkit. Tulevaisuuden tavoitteena on saada samanlainen merkki käyttöön kaikkiin Euroopan maihin.

Gluteenittoman palvelun merkin saadakseen yrityksen on kouluttauduttava ja todistettava osaamisensa gluteenittomuudesta. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään tarkistamassa paikan päällä. Tärkein väline gluteenittomuuden toteutumiseen on yrityksen omavalvonta. Kaiken tarjottavan ei tarvitse olla gluteenitonta.

Yritykset voivat lukea merkin hankkimisesta lisää Ammattilaiset-sivuiltamme.

Gluteenittoman palvelun merkin saaneet yritykset

Keliakialiitto on myöntänyt turvallisesta gluteenittomasta palvelusta kertovan Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden yhdeksälle suomalaiselle yritykselle.

Cafe&Catering Soppa ja Sumppi, Rovaniemi

Cafe&Catering Soppa ja Sumppi on Ylläkseltä Rovaniemelle muuttanut perheyritys. Lounaskahvila toimii täysin gluteenittomasti.

- Leivomme kaiken itse ja totesimme, että täysi gluteenittomuus on meille helpompaa. Gluteenittoman palvelun merkin halusimme, jotta muutkin saavat tietää, että olemme gluteeniton lounaskahvila. Merkki on meille luottamuksen osoitus, kertoo yrittäjä Satu Urasto.

Cafe&Catering Soppa ja Sumppi

Pella´s cafe, Tampere

Tamperelaisessa Pella's cafessa leivotaan pullaa lukuun ottamatta kaikki gluteenittomista jauhoista. Pella´s cafen suosituimpia gluteenittomia tuotteita ovat kakut, suolaiset piirakat ja brunssi.

- Gluteenittoman palvelun merkki on meille lisäarvo. Jos seurueessa on yksi gluteenitonta ruokavaliota noudattava asiakas, koko ryhmä menee siihen kahvilaan, josta hänkin saa syötävää. Me toimimme maku edellä ja haluamme, että kaikille on maistuvia vaihtoehtoja, kertoo yrittäjä Katriina Pellas.

Pella's cafe

GeisaRinna, Kotka

Kotkassa sijaitseva leipomo GeisaRinna leipoo kaiken itse gluteenittomana ja lisä-aineettomana.

- Tiedän, että monet keliaakikot ja vilja-allergiset pelkäävät syödä ulkona. Meillä syötyään he voivat olla varmoja siitä, etteivät he sairastu. Sen takaa nyt myös Gluteenittoman palvelun merkki, sanoo yrittäjä Milla Ullstedt.

GeisaRinna

Sistuskahvila Ruufus, Seinäjoki

Sisustuskahvila Ruufuksen gluteeniton tarina alkoi, kun sisustusliikkeen yhteydessä olleesta kahvilasta kysyttiin paljon gluteenitonta. Yritys päätyi leipomaan kaiken gluteenittomana.

- Saamme Gluteenittoman palvelun merkin avulla näkyvyyttä ja hyvää imagoa, kun ulkopuolinen taho on meidät sertifoinut. Yksi asiakas totesi, että hän on tullut keliaakikon taivaaseen. Valikoima saa ihmiset tosi tyytyväisiksi, kertovat yrittäjät Maija Välimäki ja Maikki Haara.

Sisustuskahvila Ruufus

Porokylän leipomon Kahvila-leipomomyymälä, Nurmes

Porokylän leipomon Kahvila-leipomomyymälässä Nurmeksessa on tarjolla gluteeniton ja laktoositon keittolounas, gluteenitonta leipää ja gluteenitonta kahvileipää.

- Haluamme tarjota mahdollisimman monelle sopivan lounasvaihtoehdon. Gluteenittoman palvelun merkki on osoitus siitä, että meillä on turvallista lounastaa, Nurmeksen Kahvila-leipomomyymälän väki iloitsee.

Porokylän leipomo

Alleduuri, Tampere

Alleduuri on syksyllä 2017 avattu täysin gluteeniton kahvila Tampereella. Kahvilan kaikki tuotteet ovat gluteenittomia, maidottomia, kananmunattomia, pähkinättömiä ja kalattomia.

Valikoimaan kuuluu omassa keittiössä tehdyt erilaiset makeat ja suolaiset tuoreet tuotteet. Lisäksi myynnissä on monipuolisesti eri tuottajien leipiä, keksejä, muroja, mehuja, hilloja ja suklaita.

- Gluteenittoman palvelun merkki ja sertifiointi kertoo asiakkaillemme, että meillä on varmasti turvallista asioida. Tuotteet sopivat keliaakikoille, useimmille ruoka-aineallergisille ja monet tuotteista käy myös vegaaneille, kertoo yrittäjä Iitu Haavisto.

Alleduuri

Raw 'n More, Helsinki

Raw 'n More on Helsingin Töölössä sijaitseva täysin gluteeniton kahvila, joka tarjoaa asiakkailleen raakaruokaa. Kahvilasta voi myös tilata tuotteita vaikka kodin juhliin.

- Kahvilamme kaikki tuotteet ovat gluteenittomia, maidottomia ja vegaanisia. Käytämme mahdollisimman paljon luomua ja suosimme lähellä tuotettuja tuotteita, kertoo kahvilanomistaja Ebba Aminoff.

Raw'n More

Luomuravintola Timjami, Tampere

Luomuravintola Timjami huolehtii Tampereen Steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta. Timjamin kahviossa on myynnissä suolaisia ja makeita tuotteita sekä rahkoja ja hedelmiä. Timjamista voi myös tilata tarjoiluja sekä omissa että koulun tiloissa järjestettäviin tilaisuuksiin.

- Halusimme varmistaa, että meillä on myös gluteenittomuuden suhteen kaikki hyvin, ettemme vain luule, että asia on niin. Luomuasiat meillä on auditoitu jo aiemmin, kertoo toimitusjohtaja Merja Jokiniemi.

Luomuravintola Timjami

Cafe Ylikiva, Vaasa

Vaasan keskustassa sijaitseva lounaskahvila toimii täysin gluteenittomasti. Kahvilassa on tarjolla aamiainen ja lounas sekä joka päivä suosittu vohvelibuffet. Lisäksi kahvila valmistaa tilauksesta leivonnaisia ja kakkuja, harjoittaa cateringtoimintaa sekä vuokraa tiloja yksityistilaisuuksiin.
Cafe Ylikiva on lapsi- ja koiraystävällinen. Kahvilassa on myös nurkkaus, jonne voi piipahtaa perheen pienempien kanssa lukemaan kahvilan kirjoja, leikkimään ja piirtämään.

- Asiakkaamme vinkkasi meille Gluteenittoman palvelun merkistä. Merkki on eräänlainen luottamuksen osoitus. Pyrimme tarjoamaan laadukkaan kahvilakokemuksen mahdollisimman monelle, kertoo yrittäjä, toimitusjohtaja Aleksi Laine.

Cafe Ylikiva