Gluteenittoman palvelun merkki

Gluteenittoman palvelun merkki. Rekisteröity tuotemerkki, jossa oranssilla pohjalla tyylitelty haarukka, veitsi ja lautanen. Lautasen sisällä viljantähkä, jonka yli poikkiviiva. Alla teksti: Gluteenitonta yhteistyössä Keliakialiiton kanssa.Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

Tältä sivulta löydät helposti yritykset, joille on myönnetty merkin käyttöoikeus. Merkistä tunnistat, että yrityksessä ymmärretään ja hallitaan gluteenittomuuden vaatima tarkkuus ja huolellisuus ruokien ja leivonnaisten valmistuksessa.

Huom! Merkki ei edellytä, että kaikki tarjottavat ovat gluteenittomia.

Merkin käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen. Käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta.

Kenelle gluteenittoman palvelun merkki myönnetään?

Gluteenittoman palvelun merkin saadakseen yrityksen on kouluttauduttava ja todistettava testin avulla osaamisensa gluteenittomuudesta. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään läpi arviointikokouksessa, jossa paikalla ovat yrityksen vastuuhenkilö ja Keliakialiiton asiantuntija. Tärkeä väline gluteenittomuuden toteutumiseen on yrityksen omavalvonta.

Merkin avulla yritys kertoo helposti gluteenittomien annosten saatavuudesta asiakkaalle ja asiakas puolestaan voi luottaa gluteenittomaan osaamiseen yrityksessä.

Sekä kuluttajat että yritykset kokevat Gluteenittoman palvelun merkin tärkeäksi ja luotettavaksi symboliksi.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen. Käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta. Merkkijärjestelmän hakuprosessia on kehitetty vuoden 2023 alusta alkaen yrityksille ketterämpään suuntaan ja kustannuksia on kevennetty.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden saanut yritys voi käyttää merkkiä esimerkiksi yrityksen ikkunassa, ulko-ovessa, esitteessä, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja menussa.

Kerro gluteenittomasta osaamisestanne tai vinkkaa palveluntarjoajaa

• Palvelun tarjoaja: Kahvila, ravintola, leipomo-myymälä tai vastaavan palvelun tarjoaja! Onko teillä gluteenitonta osaamista, josta haluaisitte kertoa Gluteenittoman palvelun merkin avulla? Tai haluatteko vahvistaa osaamistanne Keliakialiiton koulutuksen avulla ja kertoa siitä merkillä? Ota rohkeasti yhteyttä, niin annamme lisätietoja merkistä, myöntämiskriteereistä ja kustannuksista.
  • Kuluttaja: Vinkkaa palveluntarjoajasta, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluita tai kannusta yritystä hakemaan meiltä Gluteenittoman palvelun merkkiä.
  • Lisätietoa: markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen, marjo.jokinen@keliakialiitto.fi ja Gluteenittoman palvelun merkin ammattilaissivulta.

Akkavaara, Salla

Kahvila-pizzeria Akkavaarassa on tarjolla arkisin buffet-lounas, joka on pääosin gluteeniton. Lisäksi myynnissä on gluteenitonta pizzaa, grilli- ja salaattiannoksia sekä leivonnaisia.

– Valmistamme gluteenittomien pizzojen pohjat itse. Halusin tehdä gluteenittomasta pizzasta yhtä hyvän kuin muille asiakkaille, kertoo Akkavaaran yrittäjä Teija Poikela.

Akkavaarassa huolehditaan gluteenittomuudesta tarkasti. Esimerkiksi gluteenittomat pizzat paistetaan eri uunissa kuin tavanomaiset pizzat. Akkavaarasta saa gluteenittomana pizzan lisäksi muun muassa gluteenittomia rullia, perunarieskaa ja sämpylöitä. Ravintola-kahvila suosii raaka-aineissa paikallisia ja kotimaisia tuotteita.

Kahvila-pizzeria Akkavaara

Amandis, Naantali

Amandis on Naantalin rannassa sijaitseva vohveliravintola ja hotelli.

– Päätuotteemme on gluteeniton vohveli, jonka valmistamme käsityönä alusta asti itse, kertoo Amandiksen yrittäjä Annika Virtanen.

Kahvila-ravintola Amandiksen vohvelit ovat voittaneet jo kahdesti Naantalin makuaarre -palkinnon.
Vohveli on mahdollista saada myös vegaanisena. Vuosittain yritys valmistaa peräti 13 000 vohvelia.

–  Hyvän tuotteen lisäksi minulle on tärkeää visuaalisuus ja asiakkaiden saama palveluelämys, Virtanen sanoo.

Amandis

Dois Amores, Hämeenlinna

Hämeenlinnan keskustassa sijaitseva Dois Amores on pieni, täysin gluteeniton artesaanikahvila.

– Tarjoamme perinteisiä brasilialaisia leivonnaisia sekä suomalaisille tuttuja herkkuja pienellä brasilialaiskosketuksella. Kaikki tuotteet valmistuvat omassa gluteenittomassa keittiössä, kertoo kahvilan omistaja, toimitusjohtaja Roberta Decat-Lund

Decat-Lundin mukaan heidän kahvilalleen merkki on erittäin tärkeä.

–  Gluteenittoman palvelun merkki osoittaa, että meillä voi herkutella turvallisesti: leivonnaisten gluteenittomuuteen ja palveluun voi luottaa, hän toteaa.

Dois Amores

Härmän kylpylä, Ylihärmä

Härmän kylpylän keittiössä valmistetaan ruokaa kylpylän kolmeen eri ravintolaan (Buffet, Banketti ja Riihi) ja aulan Junki-kahvilaan vuoden jokaisena päivänä. Lisäksi keittiö palvelee tilausasiakkaita.

– Ruokailijamäärät ovat meillä suuria, sillä päivittäin meillä ruokailee 250–300 ihmistä. Heistä 3–5 prosenttia noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Haluamme palvella kaikkia asiakkaitamme laadukkaasti, perustelee merkin tärkeyttä Härmän Kylpylän ravintolatoimen kehitysjohtaja Timo Mäkinen

Kylpylän asiakkaille on tarjolla aamupala, lounas ja päivällinen seisovasta pöydästä. Mäkisen mukaan seisovan pöydän ruuasta noin 90 prosenttia on gluteenitonta. Gluteeniton pasta ja leivonnaiset tarjotaan erikseen.

– Meillä on myös erillinen dieettipöytä. Kuntoutustoiminnan asiakkaina on paljon lapsiperheitä ja senioreita. Me huolehdimme, että ruoka on turvallista eikä kontaminaatiota synny, Mäkinen vakuuttaa.

Härmän kylpylä

Jolie Lounge & Café, Ylläs

Esittely

Kahvila toimii täysin gluteenittomasti. Myynnissä on vaihteleva valikoima itse tehtyjä leipiä, kakkuja, piirakoita ja ruokia. Useat tuotteet ovat myös maidottomia tai täysin vegaanisia.

– Käytämme paljon lähiruokaa ja Lapin villiruokaa. Kehittelen ja kokeilen paljon erilaisia tuotteita. Se tuo vaihtelua gluteenittomaan tarjontaan sekä itselle että asiakkaille, keittiömestari  Jo Ormós sanoo.

Jolie Lounge & Café valmistaa gluteenittomia tuotteita myös muille alueen kahviloille, ravintoloille ja hotelleille sekä tilauksesta. Menu vaihtuu kahdeksan kertaa vuodessa Lapin vuodenaikojen mukaan.

Jolie Lounge & Café

Kahvila Nikolai, Joensuu

Kahvila Nikolain  yrittäjinä toimivat Lilli Ilves ja Mari Tahvanainen ystävystyivät kouluaikoina ja ajatus omasta kahvilasta sai jo silloin alkunsa. Kahvila Nikolaissa on tarjolla monipuolinen valikoima gluteenittomia kakkupaloja, suolaisia piiraita, täytettyjä pitaleipiä, patonkeja ja muita leivonnaisia. Kaikki leivonnaiset leivotaan paikan päällä kahvilassa ja ne ovat gluteenittomia. Tarjolla on myös keittolounas ja ruokaisia salaatteja.

Lisäksi kahvilasta saa ympäri vuoden yrittäjien itse valmistamaa artesaanijäätelöä. Kaikki jäätelömaut ovat gluteenittomia ja niissä suositaan lähimetsän marjoja sekä satokauden hedelmiä.

Tilauksesta yritys leipoo juhliin ja tilaisuuksiin erilaisia gluteenittomia kakkuja, leivoksia ja suolaisia herkkuja. Kahvilan erikoisalaa ovat asiakkaiden toiveiden pohjalta toteutetut kakut.

Kahvila Nikolai

Kahvila-konditoria Zuffela, Kuusankoski

Zuffela on täysin gluteeniton kahvila-konditoria. Tarjonta vaihtelee sesongin mukaan. Esimerkiksi vappuna yritys myi yli 500 munkkia, ja kevään suosikki oli sitruunajuustokakku. Suosittuja ovat olleet etenkin erilaiset juusto- ja moussekakut sekä suolaiset piirakat.

– Sloganimme on: ”Ei uskois gluteenittomaksi”. Tavoite on, että tuotteemme maistuvat kaikille, kertoo yrityksen markkinoinnista vastaava Niina Suvisto

Zuffela on yrittäjä Riitta Suviston pitkäaikainen haave. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa maatalousyrittäjänä, kokkina ja kondiittorina. Suvisto ryhtyi leipomaan gluteenitonta, kun hänen tyttärensä Niina Suvisto siirtyi reilut kymmenen vuotta sitten gluteenittomaan ruokavalioon.

Zuffela ei käytä tuotteissaan gluteenitonta kauraa eikä gluteenitonta vehnätärkkelystä. Tilauksesta huomoidaan myös muut erityisruokavaliot.

Kahvila-konditoria Zuffelan kotisivut

Leipomo-konditoria Hento, Rauma

Leipomo-konditoria Hento on toiminut kaksi vuotta, ja viime vuoden lopulla sen yhteyteen avattiin myymälä. Yrityksen kaikki leivonnaiset ovat gluteenittomia eikä niissä käytetä gluteenitonta vehnätärkkelystä eikä kauraa. Tuotteet valmistetaan alusta asti itse, täytteiden hilloista lähtien.

– Menemme leivonnassa ja tuotekehityksessä aina maku ja ulkonäkö edellä. Kaikkien tuotteidemme pitää maistua ja näyttää vähintään yhtä hyviltä kuin vastaavien tavanomaisten, kertoo yrittäjä Hanna Kukkaro.

Hennon tuotteita myydään myös Rauman Puistokahvilassa.

Leipomo-konditoria Hento

Luomuravintola Timjami, Tampere

Luomuravintola Timjami huolehtii Tampereen Steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta. Timjamin kahviossa on myynnissä suolaisia ja makeita tuotteita sekä rahkoja ja hedelmiä. Timjamista voi myös tilata tarjoiluja sekä omissa että koulun tiloissa järjestettäviin tilaisuuksiin.

- Halusimme varmistaa, että meillä on myös gluteenittomuuden suhteen kaikki hyvin, ettemme vain luule, että asia on niin. Luomuasiat meillä on auditoitu jo aiemmin, kertoo toimitusjohtaja Merja Jokiniemi

Luomuravintola Timjami

Moilas myymälä-kahvila, Pieksämäki

Moilas myymälä-kahvila Pieksämäellä sijaitsee Moilas leipomon kanssa samassa rakennuksessa. Tarjolla on arkisin täysin gluteeniton buffet-aamiainen ja lounas. Lisäksi vitriinissä on myynnissä gluteenittomia kahvilatuotteita ja myymälässä leipomon omia gluteenittomia tuotteita.

– Suosituin on Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä -palaleipä, jonka Keliakialiitto palkitsi viime vuonna vuoden gluteenittomaksi tuotteeksi. Monet pitävät sitä ”keliaakikkojen ruisleipänä” ja ostavat sitä myös mukaan, kertoo Moilas myymälä-kahvilan myymäläpäällikkö Laura Vuori.

Vuoren mukaan lounaalla on laaja valikoima leipomon gluteenittomia leipiä. Myymälä-kahvilassa on myynnissä on myös gluteenia sisältäviä tuotteita.

Moilas myymälä-kahvila

Norlandia Tampere Hotel, Tampere

Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella sijaitsevassa potilashotelli Norlandia Tampere Hotelissa on 130 huonetta ja ravintolassa asiakaspaikkoja noin 70. Potilashotellissa tarjoillaan päivittäin aamiainen, lounas, päivällinen seisovasta pöydästä. Hotellin Café palvelee 24/7. Hotelli ei toimi täysin gluteenittomasti, mutta gluteenittomuus on huomioitu hyvin hotellin eri palveluissa.

- Olin mukana Keliakialiiton järjestämässä Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutuksessa ja siellä esiteltiin Gluteenittoman palvelun merkkiä. Havaitsin, että meillähän gluteenittomuus toimii ja sen vuoksi haimme merkin käyttöoikeutta, toteaa Norlandia Tampere Hotellin keittiömestari Antti Kontra

Norlandia Tampere Hotel

Pella´s cafe, Tampere

Tamperelaisessa Pella's cafessa leivotaan pullaa lukuun ottamatta kaikki gluteenittomista jauhoista. Pella´s cafen suosituimpia gluteenittomia tuotteita ovat kakut, suolaiset piirakat ja brunssi.

- Gluteenittoman palvelun merkki on meille lisäarvo. Jos seurueessa on yksi gluteenitonta ruokavaliota noudattava asiakas, koko ryhmä menee siihen kahvilaan, josta hänkin saa syötävää. Me toimimme maku edellä ja haluamme, että kaikille on maistuvia vaihtoehtoja, kertoo yrittäjä Katriina Pellas

Pella's cafe

Rauman Puistokahvila, Rauma

Kaksi vuotta toimineen Leipomo-konditoria Hennon tuotteita myydään myös Rauman Puistokahvilassa. Puistokahvila on tunnettu runsaista ja raikkaista salaateista sekä itseleivotuista leivonnaisista.

– Puistokahvilan leivonnaisista valtaosa on gluteenittomia. Suosimme sielläkin laadukkaita ja tuoreita raaka-aineita sekä lähituotteita, kertoo yrittäjä Hanna Kukkaro

Rauman Puistokahvila

Ravintola Hanna Å, Tornio

Ravintola Hanna Å vastaa Torniossa sekä Hotelli Joentalon että Peräpohjolan opiston ruokaluista. Lisäksi ravintola huolehtii kokous-, koulutus- ja yksityistilaisuuksien tarjoiluista.

– Hotellin aamupalalla on aina gluteenittomia vaihtoehtoja. Arkisin tarjolla oleva lounas on pääsääntöisesti aina gluteeniton ja laktoositon. Lounaalla pyrimme tarjoamaan gluteenitonta ruokavaliota noudattaville yhtä laajan valikoiman leipiä ja leivonnaisia kuin muille, kertoo Ravintola Hanna Å:n keittiöpäällikkö Toni Huhtamella.

Ravintolalla on myös verkkokauppa, josta saa lähes kaiken gluteenittomana. Myynnissä on muun muassa gluteenittomia täyte- ja voileipäkakkuja, suolaisia ja makeita piirakoita sekä kiusauksia.

Huhtamellan mukaan Gluteenittoman ruuan ja leivonnaisten valmistus on todella helppoa, kun siisteydestä, työtiloista ja päivärytmistä on huolehdittu.

– Valmistamme kaikki gluteenittomat ruuat ja leivonnaiset aina päivän aluksi, Huhtamella kertoo.

Ravintola Hanna Å

Ravintola Sarrit, Inari

Inarissa sijaitseva ravintola tarjoaa päivittäin buffetlounaan ja kahvilatuotteita sekä järjestää kokousruokailuja ja -kahvituksia. Ravintola sijaitsee Saamelaismuseo Siidan yhteydessä.

– Leivomme gluteenittomat tuotteemme itse. Olen keliaakikko ja olen huomannut matkoilla, että Gluteenittoman palvelun merkin omaavissa ravintoloissa voin ruokailla turvallisesti. Sen vuoksi halusimme itsekin käydä koulutuksen ja hakea ravintolallemme merkin, kertoo yrittäjä Ritva Aikio.

Sarrit suosii tarjottavissaan pohjoisen paikallisia raaka-aineita ja leipoo päivittäin myös gluteenittomia leivonnaisia. Ravintolan kaikki tarjottavat eivät ole gluteenittomia.

Ravintola Sarrit

Restaurant Aurora Holidays, Utsjoki

Utsjoella sijaitseva  Restaurant Aurora Holidays toimii myös juhlatilana ja valmistaa kakkuja ja muita leivonnaisia tilauksesta.

– Perheessämme ja lähipiirissämme on paljon erityisruokavalioita tarvitsevia eikä heille aina löydy ravintoloista sopivaa ruokaa. Meiltä saa. Ruokamme on pääosin gluteenitonta. Pyrimme siihen, että gluteeniton annos on meillä vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi, kuin tavanomainen, kertovat yrittäjät Mika Länsman ja Tiina Salonen.

– Esimerkiksi keliaakikot voivat syödä muiden seurassa ilman, että siitä tehdään numero. Lapsiperheet voivat lomailla ilman stressiä, kun he tietävät, että lapselle tarjottu ruoka on turvallista.

Restaurant Aurora Holidays

Wanha Kanala, Loimaa

Loimaalla sijaitseva Wanha Kanala on muun muassa tilauskahvila ja -ravintola, kotileipomo ja pitopalvelu.  Gluteeniton tarjonta vaihtelee sesongin mukaan.

– Olen itse moniallerginen ja haluan tarjota sellaisia ruokia ja leivonnaisia, jotka sopivat mahdollisimman monelle. Suurustan esimerkiksi kaikki kastikkeet gluteenittomilla jauhoilla ja leivon monet kakut gluteenittomina, kertoo Wanhan Kanalan toinen yrittäjä, emäntä Jaana Pirttisalo-Mäkelä

Wanha Kanala