Gluteenittoman palvelun merkki

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella. Merkin avulla yritys kertoo helposti gluteenittomien annosten saatavuudesta asiakkaalle ja asiakas puolestaan voi luottaa gluteenittomaan osaamiseen yrityksessä. Sekä kuluttajat että yritykset kokevat Gluteenittoman palvelun merkin tärkeäksi symboliksi.

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden 19:lle suomalaiselle yritykselle (5/2021).
Gluteenittoman palvelun merkin saaneet yritykset näet tästä kartalta.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden saanut yritys voi käyttää merkkiä yrityksen ikkunassa, ulko-ovessa, esitteessä, ​verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa menussa  ja muissa vastaavissa paikoissa.​ Merkki tuo yritykselle laajaa näkyvyyttä​ ja kertoo yrityksen gluteenittomasta osaamisesta.

Huom! Merkki ei edellytä, että kaikki tarjottavat ovat gluteenittomia.

Mikä on Gluteenittoman palvelun merkki?

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella. Merkin avulla yritys kertoo helposti gluteenittomien annosten saatavuudesta asiakkaalle, ja asiakas puolestaan voi luottaa yrityksen gluteenittomaan osaamiseen.

Gluteenittoman palvelun merkin saadakseen yrityksen on kouluttauduttava ja todistettava testin avulla osaamisensa gluteenittomuudesta. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään läpi arviointikokouksessa, jossa paikalla ovat yrityksen vastuuhenkilö ja Keliakialiiton asiantuntija. Tärkeä väline gluteenittomuuden toteutumiseen on yrityksen omavalvonta. Huom! Kaiken tarjottavan ei tarvitse olla gluteenitonta.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen. Käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta.

Ensimmäiset Gluteenittoman palvelun merkit myönnettiin Suomessa huhtikuussa 2017, ja yritysten määrä kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä Euroopan eri maissa on käytössä turvallisesta gluteenittomista palveluista kertomiseen erinäköiset merkit. Tulevaisuuden tavoitteena on saada samanlainen merkki käyttöön kaikkiin Euroopan maihin. Keliakialiito on kehittämässä yhtenäistä merkkijärjestelmää yhdessä Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n kanssa.

Lue lisää merkin hakemisesta Ammattilaiset-sivuiltamme.

Ota rohkeasti yhteyttä

Kahvila, ravintola, leipomo-myymälä tai vastaava palvelun tarjoaja, kerro nyt osaamisestanne Gluteenittoman palvelun merkin avulla. Otathan minuun yhteyttä, annan mielelläni lisätietoja merkistä, myöntämiskriteereistä ja kustannuksista. Kuluttaja, vinkkaa minulle palveluntarjoajasta, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluita.

Marjo Jokinen
marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

Gluteenittoman palvelun merkin saaneet yritykset

Keliakialiitto on myöntänyt turvallisesta gluteenittomasta palvelusta kertovan Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden 19:lle suomalaiselle yritykselle.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden saanut yritys voitte käyttää merkkiä yrityksen ikkunassa, ulko-ovessa, esitteessä, ​verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa menussa jne.​ Merkki tuo yritykselle laajaa näkyvyyttä​ ja kertoo yrityksen gluteenittomasta osaamisesta.
Huom! Merkki ei edellytä, että kaikki tarjottavat ovat gluteenittomia.

Cafe Rovaniemi, Rovaniemi

Cafe Rovaniemi on täysin gluteeniton kahvila-ravintola Rovaniemellä.  Artesaanileipomosta saa kaikki tarjottavat turvallisesti myös erilaisiin juhliin, myös catering.

- Leivomme kaiken itse ja totesimme, että täysi gluteenittomuus on meille helpompaa. Gluteenittoman palvelun merkin halusimme, jotta muutkin saavat tietää, että olemme gluteeniton kahvila-ravintola. Merkki on meille luottamuksen osoitus, kertoo yrittäjä Satu Urasto.

Cafe Rovaniemi

Pella´s cafe, Tampere

Tamperelaisessa Pella's cafessa leivotaan pullaa lukuun ottamatta kaikki gluteenittomista jauhoista. Pella´s cafen suosituimpia gluteenittomia tuotteita ovat kakut, suolaiset piirakat ja brunssi.

- Gluteenittoman palvelun merkki on meille lisäarvo. Jos seurueessa on yksi gluteenitonta ruokavaliota noudattava asiakas, koko ryhmä menee siihen kahvilaan, josta hänkin saa syötävää. Me toimimme maku edellä ja haluamme, että kaikille on maistuvia vaihtoehtoja, kertoo yrittäjä Katriina Pellas.

Pella's cafe

Geisarinna, Kotka

Kotkassa sijaitseva pieni artesaanileipomo Geisarinna leipoo kaiken itse gluteenittomana ja lisä-aineettomana. Lisäksi valtaosa tuotteista on myös maidottomia. Päätuotteita ovat hapanleivät, vaaleat leivät, sämpylät, levylihapiirakka ja riisipiirakat sekä erilaiset pullat.

- Tiedän, että monet keliaakikot ja vilja-allergiset pelkäävät syödä ulkona. Meillä syötyään he voivat olla varmoja siitä, etteivät he sairastu. Sen takaa nyt myös Gluteenittoman palvelun merkki, sanoo yrittäjä Milla Ullstedt.

Geisarinna

Porokylän leipomon Kahvila-leipomomyymälä, Nurmes

Porokylän leipomon Kahvila-leipomomyymälässä Nurmeksessa on tarjolla gluteeniton ja laktoositon keittolounas sekä laaja valikoima gluteenittomia leivonnaisia.

- Haluamme tarjota mahdollisimman monelle sopivan lounasvaihtoehdon. Gluteenittoman palvelun merkki on osoitus siitä, että meillä on turvallista lounastaa, Nurmeksen Kahvila-leipomomyymälän väki iloitsee.

Porokylän leipomo

Raw 'n More, Helsinki

Raw 'n More on Helsingin Lauttasaaressa sijaitseva täysin gluteeniton kahvila, joka tarjoaa asiakkailleen raakaruokaa. Kahvilasta voi myös tilata tuotteita vaikka kodin juhliin.

- Kahvilamme kaikki tuotteet ovat gluteenittomia, maidottomia ja vegaanisia. Käytämme mahdollisimman paljon luomua ja suosimme lähellä tuotettuja tuotteita, kertoo kahvilanomistaja Ebba Aminoff.

Raw'n More

Luomuravintola Timjami, Tampere

Luomuravintola Timjami huolehtii Tampereen Steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta. Timjamin kahviossa on myynnissä suolaisia ja makeita tuotteita sekä rahkoja ja hedelmiä. Timjamista voi myös tilata tarjoiluja sekä omissa että koulun tiloissa järjestettäviin tilaisuuksiin.

- Halusimme varmistaa, että meillä on myös gluteenittomuuden suhteen kaikki hyvin, ettemme vain luule, että asia on niin. Luomuasiat meillä on auditoitu jo aiemmin, kertoo toimitusjohtaja Merja Jokiniemi.

Luomuravintola Timjami

Norlandia Tampere Hotel, Tampere

Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella sijaitsevassa potilashotelli Norlandia Tampere Hotelissa on 130 huonetta ja ravintolassa asiakaspaikkoja noin 70. Potilashotellissa tarjoillaan päivittäin aamiainen, lounas, päivällinen seisovasta pöydästä. Hotellin Café palvelee 24/7. Hotelli ei toimi täysin gluteenittomasti, mutta gluteenittomuus on huomioitu hyvin hotellin eri palveluissa.

- Olin mukana Keliakialiiton järjestämässä Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutuksessa ja siellä esiteltiin Gluteenittoman palvelun merkkiä. Havaitsin, että meillähän gluteenittomuus toimii ja sen vuoksi haimme merkin käyttöoikeutta, toteaa Norlandia Tampere Hotellin keittiömestari Antti Kontra.

Norlandia Tampere Hotel

Happy Waffle Helsinki

Happy Waffle Helsinki tarjoilee luontaisesti gluteenittomia suolasia ja makeisia vohveleita Helsingin keskustassa. Lähes kaikki täytteet ovat gluteenittomia.

Yritys sai alkunsa pari vuotta sitten pop up -kahvilasta, jossa tehtiin erikseen gluteenittomia ja tavanomaisia vohveleita. Happy Wafflen yrittäjät Arnold Siku ja Helmi Hannus päättivät ottaa kahvilaan käyttöön vain yhden taikinan, joka on aina gluteeniton. Resepti syntyi kaksi vuotta kestäneen kehittelyn tuloksena.

Gluteenittoman taikinan valinta osoittautui helpommaksi tekijöille ja turvallisemmaksi asiakkaille. Gluteenittoman palvelun merkin avulla haluamme tehdä keliaakikoiden olon turvalliseksi, sanoo Siku.

Happy Waffle Helsinki

Lepolan Talo, Hausjärvi

Lepolan Talo on tilausravintola, jossa järjestetään juhlia, kokouksia ja muita tilaisuuksia sekä pidetään kahvila-ravintolaa, bistroa ja lähialueen tuottajien puotia.

− Itselläni, suvussani ja ystäväpiirissäni on paljon erilaisia ruokarajoitteita. Haluamme huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet, ja valmistamme pääasiassa gluteenitonta ruokaa, kertoo yrittäjä Saara-Leea Lahtinen.

Lahtinen toivoo, että asiakkaat voivat luottavaisin mielin viettää juhlia, järjestää tilaisuuksia ja nauttia brunsseista Lepolan Talolla, vaikka heillä olisi erilaisia ruokavalioita.

− Ymmärrän, miten vakavista asioista voi olla kyse, ja otan erilaisia ruokavalioita huomioon menuja suunnitellessani.

Kuvassa Lepolan Talon kokki Anu Taskinen ja yrittäjä Saara-Leea Lahtinen.

Lepolan Talo

Amandis, Naantali

Amandis on Naantalin rannassa sijaitseva vohveliravintola ja hotelli.

Päätuotteemme on gluteeniton vohveli, jonka valmistamme käsityönä alusta asti itse, kertoo Amandiksen yrittäjä Annika Virtanen.

Kahvila-ravintola Amandiksen vohvelit ovat voittaneet jo kahdesti Naantalin makuaarre -palkinnon.
Vohveli on mahdollista saada myös vegaanisena. Vuosittain yritys valmistaa peräti 13 000 vohvelia.

Hyvän tuotteen lisäksi minulle on tärkeää visuaalisuus ja asiakkaiden saama palveluelämys, Virtanen sanoo.

Amandis

Dois Amores, Hämeenlinna

Hämeenlinnan keskustassa sijaitseva Dois Amores on pieni, täysin gluteeniton artesaanikahvila.

– Tarjoamme perinteisiä brasilialaisia leivonnaisia sekä suomalaisille tuttuja herkkuja pienellä brasilialaiskosketuksella. Kaikki tuotteet valmistuvat omassa gluteenittomassa keittiössä, kertoo kahvilan omistaja, toimitusjohtaja Roberta Decat-Lund.

Decat-Lundin mukaan heidän kahvilalleen merkki on erittäin tärkeä.

–  Gluteenittoman palvelun merkki osoittaa, että meillä voi herkutella turvallisesti: leivonnaisten gluteenittomuuteen ja palveluun voi luottaa, hän toteaa.

Dois Amores

Leipomo Wivi´s, Turku

Turussa sijaitseva leipomomyymälä Wivi´s valmistaa käsin gluteenittomia ja vegaanisia kuorrutettuja donitseja.

Gluteenittoman palvelun merkki on meille ylpeyden aihe. Vaikka valmistamme kaikki tuotteemme gluteenittomista raaka-aineista, Gluteenittoman palvelun merkki vahvistaa ja korostaa osaamistamme, sanovat yrittäjät Siv Johansson ja Mika Hakula.

Wivi’sin donitseja myydään tällä hetkellä omasta myymälästä sekä lisäksi Foodoran kautta, markkinoilla, yhdessä salolaisessa kahvilassa ja kahdessa turkulaisessa ruokakaupassa.

Leipomo Wivi’s

Ravintola Sarrit, Inari

Inarissa sijaitseva ravintola tarjoaa päivittäin buffetlounaan ja kahvilatuotteita sekä järjestää kokousruokailuja ja -kahvituksia. Ravintola sijaitsee Saamelaismuseo Siidan yhteydessä.

– Leivomme gluteenittomat tuotteemme itse. Olen keliaakikko ja olen huomannut matkoilla, että Gluteenittoman palvelun merkin omaavissa ravintoloissa voin ruokailla turvallisesti. Sen vuoksi halusimme itsekin käydä koulutuksen ja hakea ravintolallemme merkin, kertoo yrittäjä Ritva Aikio

Sarrit suosii tarjottavissaan pohjoisen paikallisia raaka-aineita ja leipoo päivittäin myös gluteenittomia leivonnaisia. Ravintolan kaikki tarjottavat eivät ole gluteenittomia.

Ravintola Sarrit

Restaurant Aurora Holidays, Utsjoki

Utsjoella sijaitseva  Restaurant Aurora Holidays toimii myös juhlatilana ja valmistaa kakkuja ja muita leivonnaisia tilauksesta.

Perheessämme ja lähipiirissämme on paljon erityisruokavalioita tarvitsevia eikä heille aina löydy ravintoloista sopivaa ruokaa. Meiltä saa. Ruokamme on pääosin gluteenitonta. Pyrimme siihen, että gluteeniton annos on meillä vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi, kuin tavanomainen, kertovat yrittäjät Mika Länsman ja Tiina Salonen

Esimerkiksi keliaakikot voivat syödä muiden seurassa ilman, että siitä tehdään numero. Lapsiperheet voivat lomailla ilman stressiä, kun he tietävät, että lapselle tarjottu ruoka on turvallista.

Restaurant Aurora Holidays

Museokahvila Lottakanttiini, Tuusala

Nostalginen museokahvila Lottakanttiini sijaitsee Tuusulan Rantatiellä. Lottakanttiinin koekeittiössä tutkitaan 1930-luvun reseptiikkaa, ja parhaista resepteistä jalostetaan kahvilaan omat tuotteet.

Meillä on tarjolla muun muassa kahvin vastiketta ja korviketta, kotijäätelöä, itsetehtyjä mehuja ja sesongin parhaista raaka-aineista valmistettuja tavanomaisia ja gluteenittomia leivonnaisia. Valikoimasta löytyy aina myös gluteeniton keittolounas ja salaattipöytä, sanoo kanttiinin vastaava Susanna Hietanen.

Lottakanttiinissa ylläpidetään ja vaalitaan lähes satavuotista kanttiiniperinnettä, joka välittyy museokahvilan miljööstä, musiikista ja tuotteista. Yksi suosituimmista gluteenittomista leivonnaisista on suussa sulava unelmakääretorttu. Kahvilasta saa suolaisina gluteenittomina muun muassa liha- ja kasvispiirakoita, joiden maun moni suomalainen muistaa jo lapsuudestaan.

Museokahvila Lottakanttiini

Leipomo-konditoria Hento, Rauma

Leipomo-konditoria Hento on toiminut kaksi vuotta, ja viime vuoden lopulla sen yhteyteen avattiin myymälä. Yrityksen kaikki leivonnaiset ovat gluteenittomia eikä niissä käytetä gluteenitonta vehnätärkkelystä eikä kauraa. Tuotteet valmistetaan alusta asti itse, täytteiden hilloista lähtien.

Menemme leivonnassa ja tuotekehityksessä aina maku ja ulkonäkö edellä. Kaikkien tuotteidemme pitää maistua ja näyttää vähintään yhtä hyviltä kuin vastaavien tavanomaisten, kertoo yrittäjä Hanna Kukkaro

Hennon tuotteita myydään myös Rauman Puistokahvilassa.

Leipomo-konditoria Hento

Rauman Puistokahvila, Rauma

Kaksi vuotta toimineen Leipomo-konditoria Hennon tuotteita myydään myös Rauman Puistokahvilassa. Puistokahvila on tunnettu runsaista ja raikkaista salaateista sekä itseleivotuista leivonnaisista.

Puistokahvilan leivonnaisista valtaosa on gluteenittomia. Suosimme sielläkin laadukkaita ja tuoreita raaka-aineita sekä lähituotteita, kertoo yrittäjä Hanna Kukkaro.

Rauman Puistokahvila

Gluteeniton Unelma, Helsinki

Gluteeniton Unelma -kahvila sijaitsee kauppakeskus Lauttiksessa Helsingissä. Gluteenittomien leivonnaisten lisäksi kahvilassa on tarjolla makeisia, pehmistä ja popcornia. Myös kissoille ja koirille on myynnissä ruokia ilman viljoja ja lisäaineita.

–  Kaikki leivonnaiset tulevat Gluteeniton Leipomo Ilonasta. Sen valikoimiin kuuluu sekä makeita että suolaisia gluteenittomia leivonnaisia. Gluteenittomat leivonnaiset ovat nykyään hyviä ja usein jopa parempia kuin perinteisesti vehnästä tehdyt. Toivon, että myös ne, jotka eivät tarvitse gluteenitonta terveydellisistä syistä, uskaltautuisivat niitä maistamaan, sanoo yrittäjä-omistaja Marianne Surakka.

Café  Bar KATTO, Tampere

Café & Bar KATTO -kahvila sijaitsee Tampereen keskustassa. Tarjolla on juomia, leivonnaisia, salaattiannoksia ja keittolounas.

Kaikki tuotteemme ovat itse leivottuja ja gluteenittomia. Halusimme näyttää, että gluteenittomat herkut ovat hyviä ja maistuvat kaikille. Sijaintimme ja kahvilamme on ainutlaatuinen. Tarjoilemme kaiken pöytiin, jotta asiakkaat eivät joudu tekemään hätäisiä valintoja kassalla, vaan saavat keskittyä itseensä ja seurueeseensa. Laatu ja elämyksellisyys ovat tärkeitän, kertoo Iida Koskinen, joka on kahvilan yksi kolmesta yrittäjästä.

Café Bar KATTO