Keliakialiiton palkinnot

Keliakialiitto myöntää säännöllisin väliajoin erilaisia palkintoja ja tunnustuksia tuotteille, yrityksille, palveluille, vapaaehtoisille ja muille toimijoille, jotka ovat tehneet huomionarvoista työtä gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien ihmisten paremman arjen edistämiseksi.

Palkitsemme esimerkiksi Vuoden gluteenittoman tuotteen ja Vuoden gluteenittoman palvelun. Muita säännöllisiä tunnustuksia ovat joka toinen vuosi jaettavat Vuoden keliakiateko -palkinto, Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto ja Vuoden keliakiatutkija.

Vuoden gluteeniton tuote

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon yhdelle, vuoden aikana erityisen paljon ilahduttaneelle gluteenittomalle tuotteelle. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvelun saatavuus kuluttajalle, innovatiivisuus ja hinta.

Vuoden 2018 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Saarioisen Eväs Tuorepuurot: Omena-kaneli ja Vadelma-mustikka. Kunniamaininnan sai Fazer Juuresleipä Gluteeniton. Tunnustukset jaettiin Lautasella 2019 -messuilla perjantaina 5.4.

Vuoden 2018 gluteeniton tuote on Saarioisen Eväs Tuorepuurot

Vuoden 2018 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Saarioisen gluteenitonta kauraa sisältävät Eväs Tuorepuurot. Puuroja on kahta makua: omena-kaneli ja vadelma-mustikka. Raadin mielestä niiden maut ovat maukkaita ja muhevia. Tuotteet ovat käteviä välipalaksi tai pikalounaaksi, ja niitä on hyvin saatavilla eri puolilla Suomea.

Palkinnon vastaanotti Lautasella-messuilla huhtikuussa 2019 Saarioinen Oy:n markkinointipäällikkö Maarit Piela-Liesalho

Kilpailuraati myönsi myös kunniamaininnan.

Kunniamaininnan sai Fazer Juuresleipä Gluteeniton, jossa kolmasosa jauhoista on korvattu kasviksilla. Myös siinä on käytetty gluteenitonta kaurajauhoa ja -hiutaleita. Raati kiitti mehevän leivän runsaskuituisuutta ja hyvää saatavuutta ympäri Suomen. Leipä on myös laktoositon ja vegaaninen.

Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon saaneita:

2018:  Eväs Tuorepuurot: Omena-kaneli ja Vadelma-mustikka, Saarioinen Oy. Kunniamaininta: Fazer Juuresleipä Gluteeniton.

2017: Pirkka gluteeniton pullataikina

2016: Riisipiirakka, Porokylän Leipomo Oy

2014: Hannun 100 % gluteeniton tattari-pellavarouhesämpylä, Pirjon Pakari Oy. Kunniamaininta: Moilas gluteeniton tortilla.

2013: Provena Kaura & Myslisämpylät, kunniamaininta: Pirkka paistopisteleipäsarja

2011: Hapankorpputuoteperhe, Leipomo Eilamari

2010: Virtasalmen tattarilese, kunniamaininta: juhlalimppu, Leipomo Suloiset Gluteenittomat

2008: Semper Toast-paahtoleivät

2006: Penne-pasta, Semper Oy Arlafoods Ab

2005: Tumma tattarisämpylä, Brander Oy

2003: Tattarilimppu, Vuohelan Herkkupuoti

2002: Pizza Tropicana, Moilas Oy, kunniamaininta: aamiaissämpylä, Leipomo Uusilähteenmäki

2001: Hapanvuoka, leipomo Suloiset Gluteenittomat

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon yhdelle yritykselle tai palvelulle, joka on vuoden aikana ansioitunut erityisellä tavalla gluteenittomien asiakkaiden palvelemisessa. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Keliakialiiton Vuoden 2018 gluteeniton yritys -tunnustuksen on saanut Gluteeniton leipomo ILONA Lempäälästä. Kunniamaininnan sai Porokylän Leipomo Lieksasta.

Tunnustukset jaettiin Lautasella 2019 -messuilla perjantaina 5.4.

Vuoden 2018 Gluteeniton yritys on Gluteeniton leipomo ILONA Oy

Keliakialiiton raati valitsi Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailun voittajaksi Gluteeniton leipomo ILONA Oy:n. Kunniamaninnnan sai Porokylän Leipomo Oy.

Gluteeniton leipomo ILONA on perustettu vuonna 2012, ja se on nimensä mukaisesti täysin gluteeniton. Yrityksellä on leipomon yhteydessä uusi kahvila-myymälä ja lisäksi maaliskuussa avattu leipomo Kaarinassa. ILONAn tuotteita on saatavilla laajasti Jyväskylän eteläpuolella. ILONAn tuotteet ovat maukkaita kotileivonnaisia. Niissä ilahduttaa etenkin se, että ne ovat niin lähellä tavanomaisia leivonnaisia.
Kiitosta annettiin myös ystävällisestä asiakaspalvelusta.

Palkinnon vastaanotti Lautasella-messuilla huhtikuussa 2019 ILONA:n omistajat Mira Lindqvist ja Piia Iso-Jussila

Kunniamaininnan raati antoi Porokylän Leipomo Oy:lle, joka on valmistanut gluteenittomia leivonnaisia toukokuusta 2014 alkaen. Yrityksen gluteeniton leipomo sijaitsee Lieksassa. Porokylän tuotteita on myynnissä laajasti ympäri Suomen. Raati antoi erityisesti kiitosta erityisesti yrityksen tuotekehittelylle ja -valikoimalle.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon saaneita:

2018: Gluteeniton leipomo ILONA Oy. Kunniamaininta: Porokylän Leipomo Oy.

2017: Kakkutupa

2016: Virtasalmen Viljatuote Oy

2013: Huvilan Kahvila, Helsinki

2010: Vuohelan Herkkupuoti

2007: Pirjon Pakari

2004: McDonald`s. Kunniamaininta: Härmän Kuntokeskus

Vuoden keliakiateko

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi jaettavalla Vuoden keliakiateko -palkinnolla keliakiayhdistyksiä erityisen ansiokkaasta toiminnasta. Palkittava teko voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai yhdistysten järjestämä tapahtuma, yhdistysten tuottama julkaisu, vaikuttamistoimenpide, toimintamalli tai toimintaidea.

Palkittavia voivat ehdottaa sekä keliakiayhdistykset että yksittäiset henkilöt. Lopullisen valinnan tekee kuusijäseninen raati.

Vuoden keliakiateon valintaan vaikuttavat muun muassa:

• teon uutuusarvo
  • vaikuttavuus eli kuinka suurta joukkoa se koskettaa
  • merkittävyys keliaakikkojen kannalta
  • levitettävyys
  • teon tarjoamat osallistumis-, aktivoitumis- ja sitoutumismahdollisuudet
  • vaikutukset yhteistyön lisääntymiseen eri tahojen kanssa.

Raati ottaa huomioon yhdistysten koon ja toiminta-alueiden vaihtelun, ja suhteuttaa kriteerit niin, ettei yhdistyksen koko vaikuta sen mahdollisuuksiin pärjätä kilpailussa.

Vuoden 2019 Keliakiateko: Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus

Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus nappasi Vuoden keliakiateko 2019 -palkinnon. Palkinto jaettiin G-fest-tapahtuman yhteydessä lauantaina 18.5. Tampereella.

Länsi-Pohjan keliakia järjesti ensimmäisen irtokarkkitempauksen keliakiaviikolla vuonna 2018 Kemissä. Yhdistys sopi paikallisen marketin kanssa ajankohdan, jolloin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille varattiin ja avattiin uudet gluteenittomat irtokarkkilaatikot. Käytössä oli tietysti myös puhtaat ottimet, jotta voitiin varmistaa tuotteiden täysi gluteenittomuus ja turvallisuus.

Karkkiostoksille 100 km:n päästä

Tempaus sai heti suuren suosion, ja toinenkin tempaus on jo järjestetty. Tapahtumissa on ollut satakunta kävijää, mikä on pienellä paikkakunnalla paljon. Karkkiostoksille on tultu jopa yli 100 kilometrin päästä Oulusta ja Rovaniemeltä asti.

Länsi-Pohjan keliakia on levittänyt irtokarkkitempauksen ilosanomaa myös muille keliakiayhdistyksille.

- Idea on täysin kopioitavissa, levitettävissä ja toistettavissa. Vastaavia tapahtumia onkin jo järjestetty eri puolilla Suomea, kertoo idean äiti Sini Hölttä Länsi-Pohjan keliakia ry:stä.

Kunniamaininta neljän koplan tapahtumille

Neljän keliakiayhdistyksen yhdessä järjestämät neljän koplan tapahtumat palkittiin kunniamaininnalla. Härmän, Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan seutujen keliakiayhdistykset ovat jo peräti 26 vuoden ajan järjestäneet vuosittain yhteisen tapahtuman. Keliakiateko-raati halusi palkita tämän pitkään jatkuneen perinteen.

Vuosittain tapahtumissa on ollut noin sata henkilöä eli vuosien aikana noin 2 600 ihmistä. Tapahtumassa on jaettu uutta tietoa keliakiasta, tutkimuksista ja gluteenittomasta ruokavaliosta. Lisäksi on ollut virkistymistä, kulttuuria, viihdettä ja kilpailuja sekä gluteenittomia tuote-esittelyjä. Lapsille on järjestetty omaa ohjelmaa.

Lue tästä uutinen: Vuoden 2019 parhaat keliakiateot

Äänestä vuoden keliakiatekoa

Ehdotuksia Vuoden keliakiateoksi voivat tehdä keliakiayhdistykset tai yksittäiset henkilöt. Valinnan tekee kilpailuraati, joka voi myös ottaa huomioon keliakiatekoja ilmoitettujen ulkopuolelta.

Tunnustuksen saaja palkitaan lahjakortilla, joka on tarkoitettu käytettäväksi teon takana olevien henkilöiden yhteiseen virkistäytymiseen. Ehdotuksia kerätään keväisin maalis-huhtikuussa.

Vuoden 2017 keliakiatekona palkittiin Koululaisten leivontakilpailu

Keliakialiitto myönsi Vuoden 2017 keliakiateko -tunnustuksen Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen toteuttamalle 9.-luokkalaisten leivontakilpailulle. Porin seudun keliakiayhdistyksessä laadittu tekstiviestien massalähetyksen ohjeistus sai kunniamaininnan.

Pohjois-Savon keliakiayhdistys järjesti Suomi 100 vuotta -hengessä Kaikki leipomaan gluteenitonta -kilpailun yhteistyössä alueensa kuntien koulutoimien kanssa.

Kilpailussa 9.-luokkalaiset suunnittelivat pareittain ennalta määritellyistä raaka-aineista oman gluteenittoman reseptin ja valmistivat sen koulun kotitaloustunnilla. Kilpailuun osallistuttiin monesta eri koulusta, yhteensä viidellätoista leivonnaisella. Lopullisen voittajan valitsi yleisö Facebook-äänestyksellä.

Porin seudun keliakiayhdistys sai tekstiviestien massalähetystä koskevasta ohjeistuksestaan kunniamaininnan, koska ohjeistuksen ansiosta yhdistykset voivat helposti tehostaa jäsenviestintäänsä ryhmätekstiviestejä lähettämällä.

Kati Kiljunen ja Riitta Sandberg vastaanottivat Vuoden keliakiateko -kunniamaininnan ja -palkinnon Tampereella.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi aktiivisen vapaaehtoisen. Palkinto myönnetään henkilölle, joka on tehnyt erityisen kiitoksen arvoista vapaaehtoistyötä keliaakikkojen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Yhdistykset ja yksittäiset henkilöt saivat tänä vuonna ehdottaa sopivia palkittavia Keliakialiitolle huhtikuun puoliväliin asti. Lopullisen päätöksen tekee kuusihenkinen raati.

Palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa:

• innovatiivisuus
  • verkostoituneisuus, erilaisten viestintäkanavien monipuolinen hyödyntäminen
  • erityinen aktiivisuus ja ansioituneisuus keliakiatoiminnassa
  • myönteisyys, hyvän hengen luominen ja ylläpitäminen
  • muiden innostaminen ja kannustaminen
  • tuloksellinen toiminta

Vuoden 2018 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistiminnan tunnustuspalkinnon vuonna 2018 poikkeuksellisesti kahdelle ansioituneelle vapaaehtoiselle. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä.

Kangasvuori on keliakiatoiminnan uranuurtajia Suomessa. Hän on muun muassa oman yhdistyksensä, Hämeen keliakiayhdistyksen, perustajajäseniä. Kangasvuori on myös tenhnyt merkittävää vaikuttamis- ja yhteistyötä erityisesti tervedenhuollon parissa.

Pirkanmaan keliakiayhdistyksen varapuheenjohtaja Marja Heikkilä on tehnyt 27 vuotta menestyksekästä työtä keliaakikkojen hyväksi. Hän on toiminut yhdistyksensä puheenjohtajana kuusi vuotta ja liittohallituksen jäsenenä vuosina 2007-2013.

Kunniamaininta nuorille

Keliakialiitto myönsi Keliakianuorille kunniamaininnan heidän aktiivisesta toiminnan kehittämisotteestaan ja hyvästä toiminnan organisoinnista.

Keliakianuoret ovat erityisesti viime aikoina kehittäneet toimintaansa aktiivisesti, muun muassa osallistumalla Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin vetämään toiminnan kehittämisvalmennukseen ja panostaneet erityisesti sähköisen viestinnän monipuoliseen kehittämiseen.

Helka Tukiainen sai Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon 2016

Vuonna 2016 Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon sai joensuulainen kotileipuri ja bloggaaja Helka Tukiainen. Tukiaisen tunnustuspalkinnon perusteina olivat muun muassa hänen myönteinen ja lämmin läsnäolonsa sosiaalisessa mediassa, sekä hyödylliset leivontaohjeet, reseptit ja vinkit, joita Tukiainen jakaa sekä blogissaan, Facebookissa että Instagramissa.

Kunniamaininta Poriin

Vuonna 2016 myönnettiin lisäksi kunniamaininta Porin Seudun Keliakiayhdistyksessä toimivalle Amanda Haavalle, joka vastaa joka toinen viikko järjestettävän, 6–12-vuotiaille suunnatun leivontakerhon vetämisestä Porissa.

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustuksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Laura Kivelä. Hänen väitöskirjansa käsitteli lapsen keliakiaa muuttuvasta taudinkuvasta kohti seulontaa. Kivelä valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 2016 Tampereen yliopistosta. Tällä hetkellä hän erikoistuu lastentautien erikoislääkäriksi Helsingin yliopistossa ja HUS:ssa.  Vantaalta kotoisin oleva Kivelä jatkaa edelleen keliakiatutkimusta Tampereen yliopiston Lastenterveyden tutkimuskeskuksessa ja Keliakiatutkimuskeskuksessa. Tutkimusaiheina ovat erityisesti lapsena keliakiadiagnoosin saaneiden potilaiden pitkäaikaisterveys sekä keliakiaseulonnan merkitys. Tutkimuksen ohessa hän myös ohjaa nuorempien opiskelijoiden opinnäytetöitä.

Lue tästä uutinen Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin Laura Kivelä

Vuoden 2018 keliakiatutkija Pilvi Laurikka

Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Pilvi Laurikka. Laurikan vuonna 2017 valmistunut väitöskirja käsittelee keliaakikkojen pitkittyneitä vatsaoireita. Nyt Laurikka on jatkamassa osin samaa aihepiiriä käsittelevää keliakiatukimusta post doc -tutkijana Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa.

Vuoden keliakiatutkijoita

2019 LT Laura Kivelä

2018 LT Pilvi Laurikka

2017 FT Suvi Kalliokoski

2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen

2015 dosentti Päivi Saavalainen

2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus

2013 LT Marja-Leena Lähdeaho

2012 LT Aniina Ukkola

2011 FM Päivi Kanerva

2010 LT Kalle Kurppa

2009 FT, geneetikko Katri Lindfors

2008 LT Hannele Karinen

Vuonna 2017 Vuoden tutkijaksi valittiin FT Suvi Kalliokoski. Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.