Keliakialiiton palkinnot

Keliakialiitto myöntää säännöllisin väliajoin erilaisia palkintoja ja tunnustuksia tuotteille, yrityksille, palveluille, vapaaehtoisille ja muille toimijoille, jotka ovat tehneet huomionarvoista työtä gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien ihmisten paremman arjen edistämiseksi.

Palkitsemme esimerkiksi Vuoden gluteenittoman tuotteen ja Vuoden gluteenittoman palvelun. Katso lisätiedot alla.

Muita säännöllisiä tunnustuksia ovat vuosittain jaettava Gluteenittoman elämän lähettiläs -tunnustuspalkinto ja Vuoden keliakiatutkija.

Vuoden gluteeniton tuote

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon yhdelle, vuoden aikana erityisen paljon ilahduttaneelle gluteenittomalle tuotteelle. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa maku, ulkonäkö, saatavuus, monipuolinen käyttö, ravitsemuksellinen merkitys, uutuusarvo ja hinta.
Edellytyksenä on, että tuote on tullut harkkinoille edellisen valinnan jälkeen.

Olemme juuri palkinneet Vuoden 2021 gluteenittoman tuotteen, Vuoden 2021 gluteenittoman yrityksen sekä kunniamaininnat molemmissa kategorioissa.

Keliakialiiton Vuoden 2021 gluteeniton tuote -tunnustuksen on saanut Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä. Kunniamaininnan sai Valio Jäätelöfabriikki -tuutit. Lue lisää tästä uutisesta.

Vuoden 2021 gluteeniton yritys -tunnustuksen on puolestaan saanut Iloiset Ässät Oy. Kunniamaininnan sai Restaurant Aurora Holidays Utsjoelta.  Lue lisää tästä uutisesta.

Tunnustukset jaettiin Lautasella 2022 -erityisruokavaliomessuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.4.

Vuoden 2021 gluteeniton tuote on Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä

Vuoden 2021 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä.

— Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä -palaleipä sai eniten kuluttajien ehdotuksia. Tuotetta ehdottaneet kehuivat leivän makua, joka muistuttaa hyvin paljon perinteistä ruisleipää, kuvailee kilpailuraadin puolesta markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen Keliakialiitosta.

Yksi ehdotuksen tehnyt kommentoi: “Täydellinen eväsleipä. Ainoa miinus on, että kolmen leivän pussi tyhjenee liian nopeasti.”

Tumma pyöreä sopii kuluttajien ja raadin mielestä hyvin eväsleiväksi ja maistuu herkulliselta paahtamattakin. Tuote on runsaskuituinen ja suolaa siinä on vain 1 g / 100g. Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä -leivällä on Keliakialiiton myöntämä Gluteenittoman tuotteen merkki.

Vuoden gluteenittoman tuotteen valintakriteereinä ovat muun muassa maku, saatavuus, monipuolinen käytettävyys, uutuusarvo, ravitsemuksellisuus ja hinta. Tunnustuksen saajaksi tuli tänä vuonna ehdotuksia 17 eri tuotteesta. Edellytyksenä on, että tuote on tullut markkinoille edellisen valinnan jälkeen. Vuoden 2020 gluteeniton tuote palkittiin helmikuussa 2021.

Kilpailuraati myönsi myös kunniamaininnan.

Raati jakoi Vuoden 2021 gluteeniton tuote -kilpailussa myös kunniamaininnan. Sen sai Valio Jäätelöfabriikki -tuutit.

— Tuutin vohveli on ihanan rapeaa ja jäätelö aitoa kermajäätelöä. Vihdoin kaikille voi ostaa samanlaisia jäätelöitä eikä gluteenitonta ruokavaliota noudattava joudu tyytymään erilaiseen jäätelöön kuin muut. Lisäksi tuotteen saatavuus on erinomainen koko maassa, Jokinen kuvaa.

Valio Jäätelöfabriikki -tuutteja on viittä eri makua.

Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon saaneita:

2021: Moilas Gluten-Free Tumma Pyöreä. Kunniamaininta: Valio Jäätelöfabriikki -tuutit

2020: Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aines, Helsingin Mylly. Kunniamaininta: Pirkka gluteeniton rahkamunkki.

2018:  Eväs Tuorepuurot: Omena-kaneli ja Vadelma-mustikka, Saarioinen Oy. Kunniamaininta: Fazer Juuresleipä Gluteeniton.

2017: Pirkka gluteeniton pullataikina

2016: Riisipiirakka, Porokylän Leipomo Oy

2014: Hannun 100 % gluteeniton tattari-pellavarouhesämpylä, Pirjon Pakari Oy. Kunniamaininta: Moilas gluteeniton tortilla.

2013: Provena Kaura & Myslisämpylät, kunniamaininta: Pirkka paistopisteleipäsarja

2011: Hapankorpputuoteperhe, Leipomo Eilamari

2010: Virtasalmen tattarilese, kunniamaininta: juhlalimppu, Leipomo Suloiset Gluteenittomat

2008: Semper Toast-paahtoleivät

2006: Penne-pasta, Semper Oy Arlafoods Ab

2005: Tumma tattarisämpylä, Brander Oy

2003: Tattarilimppu, Vuohelan Herkkupuoti

2002: Pizza Tropicana, Moilas Oy, kunniamaininta: aamiaissämpylä, Leipomo Uusilähteenmäki

2001: Hapanvuoka, leipomo Suloiset Gluteenittomat

Vuoden gluteeniton yritys / palvelu

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton yritys / palvelu -palkinnon yhdelle yritykselle tai palvelulle, joka on vuoden aikana ansioitunut erityisellä tavalla gluteenittomien asiakkaiden palvelemisessa. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvelun saatavuus kuluttajalle, innovatiivisuus ja hinta.

Vuoden 2021 Gluteeniton yritys on Iloiset Ässät Oy

Keliakialiiton Vuoden 2021 gluteeniton yritys -tunnustuksella palkittiin Iloiset Ässät Oy.

Iloiset Ässät Oy myy pikaruokaa grilliautosta myös niille, jotka eivät normaalisti voi grilliruokaa syödä erityisruokavalionsa vuoksi. Iloisten Ässien valikoimiin kuuluu gluteenittomia, maidottomia, munattomia ja vegaanisia grillituotteita.

– Iloisten Ässien konsepti on uusi ja innovatiivinen. Grilliauto kiertää eri puolilla Suomea esimerkiksi markkinoilla ja festareilla, joten saatavuus on hyvä. Auton voi myös tilata omiin juhliin. Iloisia Ässiä ehdottaneet kehuivat yrittäjien palveluasennetta, markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen Keliakialiitosta kertoo.

Kunniamaininnan raati antoi Utsjoella toimivalle Restaurant Aurora Holidaysille.

Yrityksellä on erinomainen asenne erityisruokavalioihin. Lisäksi Aurora Holidays osoittaa rohkeaa yrittäjyyttä ja erittäin hyvää palveluasennetta.

Aurora Holidays toimii lähes kokonaan gluteenittomasti, ja yritykselle on myönnetty Gluteenittoman palvelun merkki.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon saaneita:

2021: Iloiset Ässät Oy. Kunniamaininta: Aurora Holidays

2020: Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Kunniamaininta: Kahvila Nikolai.

2018: Gluteeniton leipomo ILONA Oy. Kunniamaininta: Porokylän Leipomo Oy.

2017: Kakkutupa

2016: Virtasalmen Viljatuote Oy

2013: Huvilan Kahvila, Helsinki

2010: Vuohelan Herkkupuoti

2007: Pirjon Pakari

2004: McDonald`s. Kunniamaininta: Härmän Kuntokeskus

Gluteenittoman elämän lähettiläs -tunnustus

Keliakialiitto myöntää vuosittain tunnustuksena aktiivisesta vapaaehtoistyöstä Gluteenittoman elämän lähettiläs -tunnustuksen. Tunnustus myönnetään vapaaehtoistoimijalle tai vapaaehtoistoimijoiden ryhmälle, joka on merkittävällä ja esimerkillisellä tavalla edistänyt gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien hyvinvointia.

Palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa henkilön tai ryhmän:

• erityisen aktiivinen ja ansiokas toiminta gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien hyväksi
  • verkostoituneisuus
  • erilaisten viestintäkanavien monipuolinen hyödyntäminen
  • myönteisyys, hyvän hengen luominen, muiden innostaminen ja kannustaminen
  • tuloksellinen toiminta

ja/tai näiden toiminnan tai tekemän teon

• innovatiivisuus/uutuusarvo
  • vaikuttavuus – kuinka suurta ihmisten joukkoa koskettaa
  • levitettävyys – mahdollisuus kopioida ja käyttää uudelleen
  • tarjoamat osallistumis-, aktivoitumis- ja sitoutumismahdollisuudet

Kaikkien em. asioiden ei tarvitse täyttyä.

Ehdotukset tunnustuspalkinnon saajaksi tulee tehdä 6.11.2022 mennessä. Tunnustuspalkinnon saaja julkistetaan 3.12.2022.

Lomake ehdotusten tekemiseen löytyy tältä sivulta 19.9. mennessä.

Vuoden keliakiateko

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi jaettavalla Vuoden keliakiateko -palkinnolla keliakiayhdistyksiä erityisen ansiokkaasta toiminnasta. Palkittava teko voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai yhdistysten järjestämä tapahtuma, yhdistysten tuottama julkaisu, vaikuttamistoimenpide, toimintamalli tai toimintaidea.

Ehdotuksia Vuoden keliakiateoksi voivat tehdä keliakiayhdistykset tai yksittäiset henkilöt. Valinnan tekee kilpailuraati, joka voi myös ottaa huomioon keliakiatekoja ilmoitettujen ulkopuolelta.

Tunnustuksen saaja palkitaan lahjakortilla, joka on tarkoitettu käytettäväksi teon takana olevien henkilöiden yhteiseen virkistäytymiseen. Ehdotuksia kerätään keväisin maalis-huhtikuussa.

Vuoden keliakiateon valintaan vaikuttavat muun muassa:

• teon uutuusarvo
  • vaikuttavuus eli kuinka suurta joukkoa se koskettaa
  • merkittävyys keliaakikkojen kannalta
  • levitettävyys
  • teon tarjoamat osallistumis-, aktivoitumis- ja sitoutumismahdollisuudet
  • vaikutukset yhteistyön lisääntymiseen eri tahojen kanssa.

Raati ottaa huomioon yhdistysten koon ja toiminta-alueiden vaihtelun, ja suhteuttaa kriteerit niin, ettei yhdistyksen koko vaikuta sen mahdollisuuksiin pärjätä kilpailussa.

Vuoden keliakiateko 2021 julkistettiin kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 3.12.2021

Vuoden keliakiateko 2021: Keski-Suomen keliakiayhdistyksen tapahtumasarja

Keliakialiitto myösi Vuoden keliakiateko 2021 -tunnustuksen Keski-Suomen keliakiayhdistyksen luento- ja tapahtumasarjalle Keliakia ja liitännäissairaudet.

Keliakia ja liitännäissairaudet -sarjan tavoitteena oli välittää tietoa sekä yhdistyksen jäsenille että muille aiheesta kiinnostuneille. Sarja alkoi koko perheen ulkoilutapahtumalla ja jatkui viidellä luentotilaisuudella.

Päätapahtuma oli emeritusprofessori Markku Mäen luento keliakiasta ja lääketieteen tohtori Juha Taavelan luento keliakian lääketutkimuksesta ja erityisesti Jyväskylässä aloitettavasta tutkimuksesta. Nämä luennot tallennettiin ja ne tulevat myöhemmin yhdistyksen verkkosivuille katsottaviksi.

Sarja onnistui tavoittamaan yli 140 osallistujaa, mikä on korona-aika huomioiden hyvin.

Vuoden keliakiateko -kilpailussa myönnettiin lisäksi kunniamaininta, jonka sai Turun seudun keliakiayhdistyksen toteuttama Keliaakikon makumuistoja -hanke.

Keski-Suomen keliakiayhdistyksen hallitus iloitsee Vuoden keliakiateko 2021 -tunnustuksesta. Kuvassa Päivi Poskela (ylhäällä vas.), Eija Korkalainen-Halmu, Tuula Paananen, Sirkka-Liisa Ala-Mononen, Jarmo Hulkko (alhaalla vas.), Heli Kara ja Seija Kankaanperä.

Vuoden 2019 Keliakiateko: Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus

Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus nappasi Vuoden keliakiateko 2019 -palkinnon. Palkinto jaettiin G-fest-tapahtuman yhteydessä lauantaina 18.5. Tampereella.

Länsi-Pohjan keliakia järjesti ensimmäisen irtokarkkitempauksen keliakiaviikolla vuonna 2018 Kemissä. Yhdistys sopi paikallisen marketin kanssa ajankohdan, jolloin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille varattiin ja avattiin uudet gluteenittomat irtokarkkilaatikot. Käytössä oli tietysti myös puhtaat ottimet, jotta voitiin varmistaa tuotteiden täysi gluteenittomuus ja turvallisuus.

Karkkiostoksille 100 km:n päästä

Tempaus sai heti suuren suosion, ja toinenkin tempaus on jo järjestetty. Tapahtumissa on ollut satakunta kävijää, mikä on pienellä paikkakunnalla paljon. Karkkiostoksille on tultu jopa yli 100 kilometrin päästä Oulusta ja Rovaniemeltä asti.

Länsi-Pohjan keliakia on levittänyt irtokarkkitempauksen ilosanomaa myös muille keliakiayhdistyksille.

- Idea on täysin kopioitavissa, levitettävissä ja toistettavissa. Vastaavia tapahtumia onkin jo järjestetty eri puolilla Suomea, kertoo idean äiti Sini Hölttä Länsi-Pohjan keliakia ry:stä.

Kunniamaininta neljän koplan tapahtumille

Neljän keliakiayhdistyksen yhdessä järjestämät neljän koplan tapahtumat palkittiin kunniamaininnalla. Härmän, Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan seutujen keliakiayhdistykset ovat jo peräti 26 vuoden ajan järjestäneet vuosittain yhteisen tapahtuman. Keliakiateko-raati halusi palkita tämän pitkään jatkuneen perinteen.

Vuosittain tapahtumissa on ollut noin sata henkilöä eli vuosien aikana noin 2 600 ihmistä. Tapahtumassa on jaettu uutta tietoa keliakiasta, tutkimuksista ja gluteenittomasta ruokavaliosta. Lisäksi on ollut virkistymistä, kulttuuria, viihdettä ja kilpailuja sekä gluteenittomia tuote-esittelyjä. Lapsille on järjestetty omaa ohjelmaa.

Lue tästä uutinen: Vuoden 2019 parhaat keliakiateot

Vuoden 2017 keliakiatekona palkittiin Koululaisten leivontakilpailu

Keliakialiitto myönsi Vuoden 2017 keliakiateko -tunnustuksen Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen toteuttamalle 9.-luokkalaisten leivontakilpailulle. Porin seudun keliakiayhdistyksessä laadittu tekstiviestien massalähetyksen ohjeistus sai kunniamaininnan.

Pohjois-Savon keliakiayhdistys järjesti Suomi 100 vuotta -hengessä Kaikki leipomaan gluteenitonta -kilpailun yhteistyössä alueensa kuntien koulutoimien kanssa.

Kilpailussa 9.-luokkalaiset suunnittelivat pareittain ennalta määritellyistä raaka-aineista oman gluteenittoman reseptin ja valmistivat sen koulun kotitaloustunnilla. Kilpailuun osallistuttiin monesta eri koulusta, yhteensä viidellätoista leivonnaisella. Lopullisen voittajan valitsi yleisö Facebook-äänestyksellä.

Porin seudun keliakiayhdistys sai tekstiviestien massalähetystä koskevasta ohjeistuksestaan kunniamaininnan, koska ohjeistuksen ansiosta yhdistykset voivat helposti tehostaa jäsenviestintäänsä ryhmätekstiviestejä lähettämällä.

Kati Kiljunen ja Riitta Sandberg vastaanottivat Vuoden keliakiateko -kunniamaininnan ja -palkinnon Tampereella.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi aktiivisen vapaaehtoisen. Palkinto myönnetään henkilölle, joka on tehnyt erityisen kiitoksen arvoista vapaaehtoistyötä keliaakikkojen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto myönnetään koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti myös vuonna 2021. Keliakialiitto haluaa näin muistaa ja kiittää vapaaehtoisiaan poikkeusaikana tehdystä vapaaehtoistyöstä.

Palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa henkilön:

• innovatiivisuus
  • verkostoituneisuus, erilaisten viestintäkanavien monipuolinen hyödyntäminen
  • erityinen aktiivisuus ja ansioituneisuus keliakiatoiminnassa
  • myönteisyys, hyvän hengen luominen ja ylläpitäminen
  • muiden innostaminen ja kannustaminen
  • tuloksellinen toiminta

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon saaja julkistettiin vuonna 2021 kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 3.12.2021.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto 2021 kangasalalaiselle Elise Välisaarelle

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon 2021 kangasalalaiselle Elise Välisaarelle. Välisaari on toiminut aktiivisena vapaaehtoisena sekä paikallisesti Pirkanmaan keliakiayhdistyksessä että valtakunnallisesti Keliakialiitossa.

Kangasalalainen Välisaari sai keliakiadiagnoosin 30 vuotta sitten.

– Minua oli tutkittu neljän vuoden ajan työterveydessä epämääräisten oireiden takia ennen kuin sain keliakiadiagnoosin. En ollut kuullutkaan keliakiasta. Liityin samana päivänä Pirkanmaan keliakiayhdistykseen saadakseni lisätietoja, Välisaari muistelee.

Hän on ollut aktiivisesti mukana yhdistyksen toiminnassa siitä lähtien. Hän on toiminut yhdistyksen sihteerinä, keliakiaviikkovastaavana, vertaistukivastaavana, puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana.

Välisaari on osallistunut myös Keliakialiiton valtakunnalliseen toimintaan liittohallituksen jäsenenä. Ahkerana keliaakikkojen puolestapuhujana hän on myös ollut mukana ajamassa sosiaaliturvaan liittyviä asioita useilla eduskuntakäynneillä.

Hän myös kannusti Porin ja Vammalan alueen toimijoita perustamaan omat keliakiayhdistyksensä.

Keliakialiiton Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon saaja Elise Välisaari.

Vuoden 2020 tunnustuspalkinto naantalilaiselle 88-vuotiaalle kansalaisaktivistille

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon naantalilaiselle August Oksaselle. Oksanen on ajanut keliakiaa sairastaville tärkeää keliakiakorvausta vuosikymmenien ajan ja jatkaa työtä edelleen.

Oksanen sai kimmokkeen keliakiakorvauksen ajamiseen yli 20 vuotta sitten paikallisen Turun seudun keliakiayhdistyksen kokouksesta. Yhdistyksen puheenjohtaja oli kehottanut jäseniä ottamaan keliakia-asian puheeksi kansanedustajien kanssa.

Oksanen on lähettänyt kirjeitä kansanedustajille, ministereille ja Kansaneläkelaitoksen virkamiehille. Hän on tallettanut kirjeet, niihin saamansa vastaukset ja asiaa koskevat lehtileikkeet paksuun mappiin.

Oksanen teki vahvaa yhden miehen vaikuttamistoimintaa etenkin vuosituhannen vaihteessa. Hänestä valtion kuuluisi maksaa keliakiaa sairastaville tukea, jotta keliaakikot voisivat hoitaa elinikäistä sairauttaan.

Keliakiaa sairastaville alettiinkin maksaa ruokavaliokorvausta vuonna 2002. Korvaus oli 21 euroa kuukaudessa. Vuonna 2013 korvausta nostettiin 23,60 euroon kuukaudessa. Vuoden 2015 lopussa eduskunta päätti lakkauttaa korvauksen kokonaan.

August Oksanen. Kuvaaja Robert Seger.

Vuoden 2018 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon vuonna 2018 poikkeuksellisesti kahdelle ansioituneelle vapaaehtoiselle. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä.

Kangasvuori on keliakiatoiminnan uranuurtajia Suomessa. Hän on muun muassa oman yhdistyksensä, Hämeen keliakiayhdistyksen, perustajajäseniä. Kangasvuori on myös tenhnyt merkittävää vaikuttamis- ja yhteistyötä erityisesti tervedenhuollon parissa.

Pirkanmaan keliakiayhdistyksen varapuheenjohtaja Marja Heikkilä on tehnyt 27 vuotta menestyksekästä työtä keliaakikkojen hyväksi. Hän on toiminut yhdistyksensä puheenjohtajana kuusi vuotta ja liittohallituksen jäsenenä vuosina 2007-2013.

Kunniamaininta nuorille

Keliakialiitto myönsi Keliakianuorille kunniamaininnan heidän aktiivisesta toiminnan kehittämisotteestaan ja hyvästä toiminnan organisoinnista.

Keliakianuoret ovat erityisesti viime aikoina kehittäneet toimintaansa aktiivisesti, muun muassa osallistumalla Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin vetämään toiminnan kehittämisvalmennukseen ja panostaneet erityisesti sähköisen viestinnän monipuoliseen kehittämiseen.

Helka Tukiainen sai Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon 2016

Vuonna 2016 Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon sai joensuulainen kotileipuri ja bloggaaja Helka Tukiainen. Tukiaisen tunnustuspalkinnon perusteina olivat muun muassa hänen myönteinen ja lämmin läsnäolonsa sosiaalisessa mediassa, sekä hyödylliset leivontaohjeet, reseptit ja vinkit, joita Tukiainen jakaa sekä blogissaan, Facebookissa että Instagramissa.

Kunniamaininta Poriin

Vuonna 2016 myönnettiin lisäksi kunniamaininta Porin Seudun Keliakiayhdistyksessä toimivalle Amanda Haavalle, joka vastaa joka toinen viikko järjestettävän, 6–12-vuotiaille suunnatun leivontakerhon vetämisestä Porissa.

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustuksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuoden 2021 keliakiatutkija Juha Taavela

Vuoden 2021 keliakiatutkijaksi on valittu lääketieteen tohtori Juha Taavela. Sisätautilääkäriksi erikoistuva Taavela tutkii Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa laaja-alaisesti keliakiaa ja erityisesti keliakiaan liittymätöntä gluteeniherkkyyttä.

Taavela pohtii, onko keliakiasta tulossa jo kansansairaus. Julkaisemattomien tulosten perusteella sitä näyttäisi sairastavan jo 2,5 prosenttia suomalaisista. Myös ilman keliakiaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien määrä on jo prosentin luokkaa.

Taavela ehitti väitöstyössään keliakian suolivaurion mittareita, joita käytetään nyt hyväksi esimerkiksi keliakian uusissa lääketutkimuksissa. Taavela on mukana myös kansainvälisessä tutkimusryhmässä, jonka lupaava lääkeaihio nousi otsikoihin viime kesänä. Läpimurron jälkeen lääkkeen tutkimukset jatkuvat nyt eri puolilla Suomea.

Juha Taavela pitää torstaina 24.2.2022 klo 18 Keliakialiiton jäsenille maksuttoman webinaariin: Keliakia - uusi kansansairautemme?

Lue tästä uutinen Vuoden 2021 keliakiatutkijaksi valittiin Juha Taavela

Vuoden 2020 keliakiatutkija Teea Salmi

Vuoden 2020 keliakiatutkijaksi valittiin ihotautiopin professori Teea Salmi.  Tampereen ihokeliakian tutkimusryhmän vetäjä toivoo terveydenhuollolta yhä nopeampaa ihokeliakian diagnosoimisaikaa.

Salmi johtaa Tampereen yliopiston ihokeliakian tutkimusryhmää, joka on osa keliakiatutkimuskeskusta. Ryhmä tutkii muun muassa ihokeliakian syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miksi vain osa keliaakikoista saa iho-oireita. Ryhmä tutkii myös voiko ennustaa, kenelle keliaakikoista puhkeaa ihokeliakia ja sitä, miten ihokeliakia eroaa tavanomaisesta keliakiasta.

– Oletuksena on, että diagnosoimaton ja hoitamaton ihokeliakia oireilee iholla pitkittyessään. Tutkimme, miksi ihokeliakia puhkeaa vain osalle keliaakikoista ja voiko puhkeamista ennustaa.

Lue tästä uutinen Vuoden 2020 keliakiatutkijaksi valittiin Teea Salmi.

Vuoden 2019 keliakiatutkija Laura Kivelä

Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Laura Kivelä. Hänen väitöskirjansa käsitteli lapsen keliakiaa muuttuvasta taudinkuvasta kohti seulontaa. Kivelä valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 2016 Tampereen yliopistosta. Tällä hetkellä hän erikoistuu lastentautien erikoislääkäriksi Helsingin yliopistossa ja HUS:ssa.  Vantaalta kotoisin oleva Kivelä jatkaa edelleen keliakiatutkimusta Tampereen yliopiston Lastenterveyden tutkimuskeskuksessa ja Keliakiatutkimuskeskuksessa. Tutkimusaiheina ovat erityisesti lapsena keliakiadiagnoosin saaneiden potilaiden pitkäaikaisterveys sekä keliakiaseulonnan merkitys. Tutkimuksen ohessa hän myös ohjaa nuorempien opiskelijoiden opinnäytetöitä.

Lue tästä uutinen Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin Laura Kivelä

Vuoden 2018 keliakiatutkija Pilvi Laurikka

Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Pilvi Laurikka. Laurikan vuonna 2017 valmistunut väitöskirja käsittelee keliaakikkojen pitkittyneitä vatsaoireita. Nyt Laurikka on jatkamassa osin samaa aihepiiriä käsittelevää keliakiatukimusta post doc -tutkijana Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa.

Vuoden 2017 keliakiatutkija Suvi Kalliokoski

Vuonna 2017 Vuoden tutkijaksi valittiin FT Suvi Kalliokoski. Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.

Vuoden keliakiatutkijoita

• 2021 LT Juha Taavela
  • 2020 professori Teea Salmi
  • 2019 LT Laura Kivelä
  • 2018 LT Pilvi Laurikka
  • 2017 FT Suvi Kalliokoski
  • 2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen.
  • 2015 dosentti Päivi Saavalainen
  • 2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus