Keliakiatutkimus

Keliakiatutkimus on Suomessa aktiivista ja uraa uurtavaa. Tiedemaailma tekee kaikkensa oppiakseen ymmärtämään keliakiaa sairautena, sairauden syntymekanismeja, ja sitä miten sitä hoidetaan.

Keliakialiitto tekee keliakiatutkijoiden kanssa aktiivista yhteistyötä. Jaamme tutkimukseen vuosittain apurahoja, ja alan huipuista koostuvan asiantuntijaneuvostomme ansiosta pysymme kartalla uusimmista tutkimusinnovaatioista.

Keliakiatutkimus Suomessa

Suomalaiset keliakiatutkijat ovat olleet jo pitkään tiennäyttäjiä maailmalla. Muun muassa keliakian pikatestin kehittäminen on suomalainen innovaatio. Apteekista ostettavalla pikatestillä voidaan selvittää keliakian vasta-aineita verestä.

Suomessa on tehty myös lukuisia tärkeitä tutkimuksia kauran ja gluteenittoman vehnätärkkelyksen soveltuvuudesta gluteenittomaan ruokavalioon. Parhaillaan on menossa tutkimuksia, joiden tavoitteena on kehittää uusia hoitomuotoja keliakiaan.

Suomen suurin keliakiatutkimusryhmä toimii Tampereen yliopistossa. Tutkimusta tehdään myös muissa yliopistollisissa sairaaloissa.

Keliakialiitto toimii aktiivisessa yhteistyössä tutkijoiden kanssa, kannustaa keliaakikkoja osallistumaan tutkimuksiin ja tiedottaa uusista tutkimustuloksista.

Tutustu Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskukseen.

Apurahaa tutkijoille

Keliakialiitto myöntää tutkimusapurahoja keliakia- ja suolistotutkimuksen tekemistä varten kolmesta liiton hallinnoimasta rahastosta.

1. Keliakialiiton tutkimusrahastoa kartuttavat lahjoituksin yksityiset henkilöt ja yritykset.

2. Maire Rossin muistorahasto perustuu vuonna 2009 saatuun testamenttilahjoitukseen. Rahaston sääntöjen mukaan pääoman tuotto tulee jakaa suoliston ja suolistosairauksien tutkimukseen.

3. Testamenttirahasto perustuu testamenttilahjoituksiin, jotka on määritetty käytettäväksi keliakiatutkimuksen tukemiseen.

Apurahan hakeminen

Keliakialiiton tutkimusrahastojen tavoitteena on jakaa apurahoja keliakiaa tai muita suolistosairauksia koskevaan tieteelliseen tutkimustyöhön ja matka-apurahoihin.

Apurahoja haetaan Keliakialiitto ry:lle osoitetulla vapaamuotoisella hakemuksella, johon liitetään hakijan ansioluettelo, yksityiskohtainen tutkimussuunnitelma kustannusarvioineen, selvitys viimeisten viiden vuoden aikana saaduista apurahoista sekä julkaisuluettelo.

Keliakialiiton liittohallitus tekee päätöksen myönnettävistä apurahoista Keliakialiiton apurahatyöryhmän esityksen perusteella. Apurahan saanut tutkija sitoutuu antamaan kirjallisen selostuksen apurahan käytöstä Keliakialiiton liittohallitukselle vuoden kuluessa apurahan saamisesta. Sama henkilö voi saada apurahaa Keliakialiitolta enintään kolme kertaa.

Apurahojen seuraava hakuaika on 1.2.-31.3.2023. Hakemukset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen sanna.arnala@keliakialiitto.fi otsikolla ”Apurahahakemus”. Päätös apurahoista tulee toukokuussa ja ne maksetaan kesäkuun aikana. Lisätietoja antaa Sanna Arnala, p. 03 2541 321 tai sanna.arnala@keliakialiitto.fi.

Keliakialiiton vuoden 2022 apurahan ovat saaneet

• Juliana Cerqueira, Genetic susceptibility to phenotypic variation at celiac disease, 2 000 euroa
  • Saana Paavola, Keliakian kehittyminen ja seulonta riskiryhmissä, 2 000 euroa
  • Riku Tauschi, Keliakia ja autoimmuunitaudit, 2 000 euroa
  • Sara Koskimaa, Keliakia lapsuudesta vanhuuteen: eri-ikäisten potilaiden erityispiirteet, 2 000 euroa
  • Elli Turjanmaa, Keliakia ja ihotaudit, 1 500 euroa
  • Marjaana Mäkinen, Seerumin D-vitamiinipitoisuus ja keliakian riski lapsilla, 1 500 euroa
  • Helka Kaunisto, Characterization of the immune response in Dermatitis Herpetiformis, 1 500 euroa
  • Miia Kuisma, Seerumin transglutaminaasi 3-vasta-aineet ja ihokeliakia, 1 500 euroa
  • Eneli Katunin, Keliakian uudistuvan diagnostiikan vaikutukset yksilötasolla ja yhteiskunnassa, 1 000 euroa

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustuksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuoden 2021 keliakiatutkija Juha Taavela

Vuoden 2021 keliakiatutkijaksi on valittu lääketieteen tohtori Juha Taavela. Sisätautilääkäriksi erikoistuva Taavela tutkii Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa laaja-alaisesti keliakiaa ja erityisesti keliakiaan liittymätöntä gluteeniherkkyyttä.

Taavela pohtii, onko keliakiasta tulossa jo kansansairaus. Julkaisemattomien tulosten perusteella sitä näyttäisi sairastavan jo 2,5 prosenttia suomalaisista. Myös ilman keliakiaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien määrä on jo prosentin luokkaa.

Taavela ehitti väitöstyössään keliakian suolivaurion mittareita, joita käytetään nyt hyväksi esimerkiksi keliakian uusissa lääketutkimuksissa. Taavela on mukana myös kansainvälisessä tutkimusryhmässä, jonka lupaava lääkeaihio nousi otsikoihin viime kesänä. Läpimurron jälkeen lääkkeen tutkimukset jatkuvat nyt eri puolilla Suomea.

Juha Taavela piti torstaina 24.2.2022 klo 18 Keliakialiiton jäsenille maksuttoman webinaariin: Keliakia - uusi kansansairautemme?

Lue tästä uutinen Vuoden 2021 keliakiatutkijaksi valittiin Juha Taavela

Vuoden keliakiatutkijoita

2020 professori Teea Salmi

2019 LT Laura Kivelä

2018 LT Pilvi Laurikka

2017 FM Suvi Kalliokoski

2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen

2015 dosentti Päivi Saavalainen

2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus

2013 LT Marja-Leena Lähdeaho

2012 LT Anniina Ukkola

2011 FM Päivi Kanerva

2010 LT Kalle Kurppa

2009 FT, geneetikko Katri Lindfors

2008 LT Hannele Karinen

Käynnissä olevia tutkimuksia

Kokoamme alle ilmoituksia käynnissä olevista keliakiaan ja sen hoitoon liittyvistä tutkimuksista. Ilmoitukset ovat tutkimusryhmien laatimia. Lisäämme tutkimuksia tarpeen mukaan.

Jos haluat jättää ilmoituksen omasta tutkimuksestasi, ota yhteyttä Sanna Arnalaan: sanna.arnala(at)keliakialiitto.fi.

Tutkimusilmoitus pdf-muodossa

Asiantuntijaneuvosto ja ravitsemusjaosto

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto (kuva helmikuulta 2018) koostuu keliakiaan perehtyneistä lääketieteen ja ravitsemusalan asiantuntijoista. Mukaan on koottu alan huippuosaajat eripuolilta Suomea.

Asiantuntijaneuvosto ottaa kantaa keliakian ja sen ruokavaliohoidon lääketieteelliseen puoleen, selvittää siihen liittyviä asioita ja antaa tarvittaessa suosituksia.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto koostuu keliakian hoitoon perehtyneistä ravitsemusterapeuteista. Jaosto selvittää ruokavaliohoitoon liittyviä asioita, antaa tarvittaessa suosituksia ja laatii aineistoa hoidon tueksi.