Mistä tunnistaa gluteenittoman tuotteen

Helpoin tapa tunnistaa gluteeniton tuote on etsiä pakkauksesta Gluteenittoman tuotteen merkki. Tuotteessa saattaa olla myös "Gluteeniton"-merkintä. Jos tuotteessa ei ole kumpaakaan edellä mainituista, on aina syytä lukea ainesosaluettelo, jossa on kerrottu, mistä aineksista tuote on valmistettu.

Pakkauksesta tulee tarkistaa myös mahdolliset varoitusmerkinnät, kuten "Saattaa sisältää gluteenia" tai "Saattaa sisältää vehnää, ohraa ja ruista".

Tarkista, löytyykö Gluteenittoman tuotteen merkki

Helpoin ja nopein tapa tunnistaa gluteeniton tuote on etsiä pakkauksesta Gluteenittoman tuotteen merkki. Helposti havaittava symboli kertoo yhdellä vilkaisulla, että tuote on taatusti gluteeniton.

Gluteenittoman tuotteen merkki on painettu pakkauksessa samaan paikkaan kuin tuotteen valmistaja- tai valmistuttajatiedot. Merkin alla oleva lupanumero kertoo missä maassa, mille yritykselle ja mille tuotteelle käyttöoikeus on myönnettu. Symboli voi löytyä myös pakkauksen etupuolelta.

Gluteenitonta kauraa sisältävissä merkillisissä tuotteissa on merkintä "KAURA" tai "OATS".

Huomaa, että Gluteenittoman tuotteen merkki ei kerro sisältääkö tuote vehnätärkkelystä. Tämä asia pitää siis aina tarkistaa erikseen ainesosaluettelosta.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneet tuotteet

Tarkista, löytyykö "Gluteeniton"-merkintä

Tuotteeseen on voitu merkitä, että se on gluteeniton. ”Gluteeniton”-merkinnällä varustetut elintarvikkeet on kehitetty ja tarkoitettu kaikille kuluttajille, mutta ne soveltuvat myös gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville.

"Gluteeniton"-merkintää voi käyttää tuotteissa, joiden gluteenipitoisuus on korkeintaan 20 mg/kg. Lisäksi tuotteen tulee olla valmistettu huolellisesti gluteenittomista raaka-aineista.

Esimerkiksi osassa grillimakkaroista on ”gluteeniton”-merkintä, osassa ei.

Merkinnän puuttuminen ei kuitenkaan läheskään aina tarkoita, ettei tuote olisi gluteeniton. "Gluteeniton"–merkintää ei saa laittaa esimerkiksi maitoon, kananmunin, kasviksiin, hedelmiin tai käsittelemättömään lihaan tai kalaan.

Tarkista tarvittaessa ainesosaluettelo

Jos tuotteessa ei ole Gluteenittoman tuotteen merkkiä eikä "Gluteeniton"-merkintää, on syytä lukea tuotteen ainesosaluettelo. Ainesosaluettelon tulkitseminen vaatii aikaa, tietoa ja perehtymistä. Moni ainesosa saattaa herättää kysymyksiä.

Pakkausmerkintöjen lukemista kuitenkin helpottaa se, että gluteeni ei voi piiloutua E-koodin taakse. Myös kaikki allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet on aina ilmoitettava pakkausmerkinnöissä selkeästi erottuen esimerkiksi kirjasintyylillä tai lihavoinnilla.

On hyvä huomioida, että myös speltti, durum ja khorasan ovat gluteenia sisältäviä vehnälajeja. Niiden vehnäperäisyyttä ei välttämättä mainita aina erikseen.

Tarkista myös varoitusmerkinnät

• Katso löytyykö pakkauksesta "Saattaa sisältää gluteenita" tai "Saattaa sisältää vehnää, ohraa tai ruista" -varoitusmerkintä.
  • Kuivatuotteet, hiutaleet, suurimot ja jauhot, joissa on ”saattaa sisältää ”-merkintä eivät sovellu gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle.
  • ”Saattaa sisältää”-merkittyjä makeisia voi käyttää.
  • Vehnä- tai ohrapohjaista glukoosisiirappia sekä vehnäpohjaisia maltodekstriiniä ja dekstroosia, voi keliaakikko käyttää, koska nämä ovat aina gluteenittomia.

Video: Näin tunnistat gluteenittoman tuotteen

Lautasella 2018 -messuilla kuvatussa tietoiskussa Keliakialiiton aluevastaava, ravitsemusterapeutti Eliisa Girsén neuvoo, miten kaupan valikoimasta tunnistaan gluteenittomaan ruokavalioon sopivat tuotteet. Videon näkevät vain kirjautuneet jäsenemme.

Väärät pakkausmerkinnät

Jos epäilet, että elintarvikkeen pakkausmerkinnät ovat väärit tai gluteenittomaksi merkityssä elintarvikkeessa on gluteenia, ota yhteyttä tuotevalmistajaan ja tarvittaessa tuotteen valmistuspaikkakunnan terveystarkastajaan. Lisätietoja ja kuntien terveystarkastajien yhteystiedot löytyvät Ruokaviraston verkkosivuilta.

Voit ilmoittaa epäilystäsi myös Keliakialiittoon verkkolomakkeen kautta. Kokoamme tietoja ja selvitämme osaltamme tuotemerkintöjen paikkansa pitävyyttä. Ilmoita epäilystäsi tästä.

Jos tuotteelle (elintarvike tai olut) on myönnetty Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeus, ota yhteyttä välittömästi Keliakialiittoon ylläolevan lomakkeen kautta, sähköpostilla merkki(at)keliakialiitto.fi tai puhelimitse Tarja Heimolehtoon p. (03) 2541 324.

Kuinka minun tulee toimia, jos epäilen saaneeni vahingossa gluteenia joko ravintolan/kahvilan ruoasta tai jostain elintarvikkeesta?

Ravintola- tai kahvilaruoka

Jos huomaat saaneesi gluteenia sisältävän annoksen ravintolassa tai kahvilassa, ilmoita asiasta heti ravintolan tai kahvilan henkilökunnalle. Selvittäkää keskustelemalla, onko annos turvallinen. Gluteenittomuus on hyvä varmistaa aina annosta tilatessa ja vastaanottaessa.

Jos saat oireita syötyäsi ravintolassa tai kahvilassa ja epäilet niiden johtuvan gluteenista, ota yhteyttä ravintolaan tai kahvilaan. Selvittäkää keskustelemalla, mikä voisi aiheuttaa oireet ja onko gluteenikontaminaatio mahdollinen.

Jos oireille löytyy selitys ravintolan tai kahvilan tarjoamasta ruoasta, on hyvän toimintatavan mukaista, että vahinko korvataan jollakin tapaa. Jos gluteenille altistuminen on aiheuttanut esimerkiksi lääkärikuluja, niiden korvaaminen kuuluu vahingon aiheuttajalle. Ravintolan tai kahvilan velvollisuutena on myös ilmoittaa sattuneesta terveystarkastajalle. Jos tilanteen selvittäminen tuntuu vaikealta, voit myös olla suoraan yhteydessä terveystarkastajaan, joka selvittää, miten ravintolan tai kahvilan gluteenittoman ruoan valmistus ja tarjoilu on toteutettu.

Keliakiaa sairastavat reagoivat eri tavalla altistuttuaan gluteenille. Osa keliaakikoista ei edes tiedä altistuneensa gluteenille, kun toiset sen sijaan saavat voimakkaitakin oireita. Oireiden ilmaantumisajankohta vaihtelee. Syömisen jälkeen menee kuitenkin aikaa ennen kuin gluteeni pääsee ohutsuolen limakalvolle ja elimistö tunnistaa sen sopimattomaksi ruoan osaksi.

Gluteenittomaksi merkityt elintarvikkeet

Jos saat oireita gluteenittomaksi merkitystä elintarvikkeesta ja olet varma, että oireet tulevat kyseisestä tuotteesta, ota yhteyttä paikalliseen tai oman alueesi terveystarkastajaan. Terveystarkastajan tehtävänä on selvittää, onko tuote valmistettu omavalvontasuunnitelman mukaisesti ja täyttääkö se gluteenittoman tuotteen vaatimukset. Lisätietoja ja kuntien terveystarkastajien yhteystiedot löytyvät Ruokaviraston verkkosivuilta.

Voit ilmoittaa epäilystäsi myös Keliakialiittoon verkkolomakkeen kautta. Kokoamme tietoja ja selvitämme osaltamme tuotemerkintöjen paikkansa pitävyyttä. Keliakialiitto ei ole viranomainen eikä voi itse puuttua vääriin pakkausmerkintöihin, mutta voimme vaikuttaa viranomaisten kautta. Ilmoita epäilystäsi tästä.

Jos tuotteelle (elintarvike tai olut) on myönnetty Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeus, ota yhteyttä välittömästä Keliakialiittoon ylläolevan lomakkeen kautta, sähköpostilla merkki(at)keliakialiitto.fi tai puhelimitse Tarja Heimolehtoon p. (03) 2541 324. Keliakialiitto ottaa yhteyttä tuotevalmistajaan ja tarvittaessa Ruokavirastoon (elintarvikkeet) tai Valviraan (olut), jotka toimivat valvovina viranomaisina.