Gluteeniton broileririisivuoka

1 tl sokeria
4 ananasviipaleita
50 g kermajuustoa 17% rasvaa

Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet. Leikkaa ananasrenkaat paloiksi. Raasta juusto raasteeksi.

Varaa riisin keittämiseen noin 2 litran kattila. Lisää kattilaan vesi ja laita se kiehumaan liedelle. Lisää riisi kiehuvaan veteen. Keitä riisiä noin 15 minuuttia ja kaada ylimääräinen vesi pois.

Laita paistinpannu lämpenemään liedelle ja lisää sihen ruokaöljy. Laita kuumalle paistinpannulle sipuli. Paista sipuleita miedolla lämmöllä muutama minuutti ja lisää broilerinpaistisuikaleet. Lisää paistisuikaleiden joukkoon jauhettu valkosipulinkynsi, curryjauhe ja mustapippurirouhe. Paista kypsäksi.

Laita uuni lämpenemään tasalämmölle 200 asteeseen.

Laita kasvirasvakerma pieneen astiaan ja lisää joukkoon suola ja sokeri. Sekoita hyvin.

Voitele noin 2,5-3 litran paistovuoka. Lisää vuokaan keitetty riisi, ananaspalat ja paistettu broileri. Sekoita ne keskenään tasaiseksi ja lisää joukkoon ruokakerma. Lisää pinnalle juustoraaste. Paista 200 -asteisessa uunissa noin 45 minuuttia.

Vinkki: Kanariisivuoasta saa helposti maidottoman korvaamalla kasvirasvakerman gluteenittomalla kaura- tai soijavalmisteella.

Resepti: Sirpa Gylling, Keliakialiitto
Kuva: Tuulamaria Lempiälä, Keliakialiitto

Ruokaohjeen ravintoarvo 100 g kohden

Kokonaisrasva

6,67 g

Rasvasta tyydyttynyttä:

2,23 g

Hiilihydraatit:

15,37 g
Suola: 0,76 g

Annoksen hinta

Neljän annoksen hinta yhteensä on alle 7 euroa. Hinta perustuu alkuvuoden 2023 hintatietoihin.

Lisätietoa edullisesta ja terveellisestä gluteenittomasta arkiruoasta

Täältä löydät lisätietoa mahdollisimman edullisesta ja ravitsemussuositusten mukaisesta gluteenittomasta arkiruoasta.

Evästeasetuksesi on tallennettu.