Keliakiayhdistykset

Kaipaatko neuvoja gluteenittomaan arkeesi? Tiedätkö, mistä kotipaikkakunnallasi löytyy gluteenittomia tuotteita? Haluaisitko keskustella muiden kanssa siitä, miltä gluteeniton elämä tuntuu? Keliakiayhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät monenlaisia tapahtumia, joissa saat tietoa ja tukea gluteenittomaan elämään.

Löydä oma yhdistyksesi!

Keliakialiiton alla eri puolilla Suomea toimii 30 aktiivista paikallisyhdistystä. Jäsenemme kuuluvat suoraan paikallisiin keliakiayhdistyksiin, joissa on yhteensä 20 500 jäsentä. Lähde mukaan oman yhdistyksesi toimintaan!

Keliakiayhdistyksessä pääset jakamaan kokemuksia toisten kanssa ja voit osallistua gluteenittomille leivonta- ja ruoanlaittokursseille tai vaikkapa opastetuille kauppakierroksille ja retkille. Lisäksi saat ajankohtaista asiantuntijatietoa, pääset kokemaan kulttuurielämyksiä ja yhdessäoloa sekä tekemään itse ja vaikuttamaan. Yhdistykset järjestävät kaikille avointa toimintaa eri puolilla Suomea.

Luotettavaa tietoa

Keliakiayhdistysten tapahtumissa keskustellaan vaikkapa siitä, miltä gluteeniton arki tuntuu tai mistä löytyvät herkullisimmat tuotteet. Yhdistysten tilaisuuksissa kuulet aina parhaat ajankohtaiset vinkit arkeen.

Uusien jäsenten tilaisuuksia

Uusien jäsenten tilaisuudessa saat perustietoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Samalla pääset kyselemaan ja kuulemaan muiden kokemuksia gluteenittomaan elämään liittyvistä iloista ja haasteista.

Etsi tilaisuuksia Tapahtumat-sivulta!

Leivontaa ja ruoanlaittoa

Haluaisitko leipoa? Onko jauhopeukalo kateissa? Yhdistysten leivonta- ja ruoanlaittokursseilla pääset tutustumaan gluteenittoman kokkailun saloihin yhdessä muiden kanssa, voit maistella erilaisia herkkuja ja saat hyviä vinkkejä vietäväksi kotikeittiöön.

Ruokailu- ja kahvitilaisuuksia

Maistuisiko herkullinen gluteeniton leivonnainen hyvässä seurassa? Keliakiayhdistyksen tilaisuuksissa et jää nälkäiseksi. Erilaiset ruokailu- ja kahvitilaisuudet ovat tärkeä osa keliakiayhdistysten toimintaa: nautitaan, herkutellaan yhdessä gluteenittomia tuotteita ja jutellaan kahvikupposen ääressä.

Etsi tilaisuuksia Tapahtumat-sivulta!

Opastettuja kauppakierroksia

Ovatko gluteenittomat tuotteet hukassa? Yhdistysten järjestämillä opastetuilla kauppakierroksilla pääset tutustumaan gluteenittomaan ruokavalioon sopiviin tuotteisiin sekä siihen, mistä ja miten niitä kaupasta löytää.

Kauppakierroksilla tutkitaan yhdessä pakkausmerkintöjä ja vaihdetaan kokemuksia eri tuotteiden käytöstä.

Kierroksilla on usein mukana myös kaupan henkilökuntaa kertomassa kaupan gluteenittomasta valikoimasta, ja heille voi esittää toiveita ja kysymyksiä tuotteista.

Etsi kauppakierroksia Tapahtumat-sivulta!

Kulttuuria, virkistystä ja liikuntaa

Haluatko päästä teatteriin tai ehkä uima-altaaseen pulikoimaan? Olisiko elämys täydellinen, jos sen kruunaisi muiden keliaakikkojen tarjoama vertaistuki? Keliakiayhdistysten matkassa pääset tekemään ja kokemaan monenlaista!

Retkiä ja matkoja

Yhdistystoiminnan kohokohtia ovat yhteiset gluteenittomat retket ja matkat mitä mielenkiintoisimpiin kohteisiin. Yhdistyksen matkassa pääset helposti vaikkapa erilaisiin messutapahtumiin, tutustumaan gluteenittomiin yrityksiin sekä monenlaisiin retkikohteisiin ja jopa ulkomaille. Näillä reissuilla gluteenittomuus on järjestetty ja voit huoletta nauttia matkasta.

Etsi retkiä ja matkoja Tapahtumat-sivulta!

Toimintaa lapsiperheille

Lasten ja lapsiperheiden tapahtumissa lapset pääsevät tutustumaan toisiin keliaakikkolapsiin ja vanhemmat voivat vaihtaa keskenään ajatuksia ja kokemuksia. Tapahtumissa puuhataan yhdessä erilaisten asioiden parissa: askarrellaan, liikutaan tai vaikka leivotaan.

Ohjelmassa on usein aikuisille myös keliakiaan liittyviä luentoja. Ruokailut ovat aina gluteenittomia, jolloin lapsi saa tuntea olevansa tasavertainen muiden osallistujien kanssa.

Etsi lastentapahtumia Tapahtumat-sivulta!