Tuetut lomat

Kaipaatko taukoa kuormittavasta arjesta? Haluatko lomailla toisten keliaakikkojen seurassa paikassa, jossa gluteeniton ruokailu toteutuu mutkitta?

Keliakialiitto järjestää Maaseudun Terveys- ja lomahuollon kanssa tuettuja lomaviikkoja eri puolilla Suomea. Lomien tavoitteena on tukea keliaakikon jaksamista. Perhelomilla vahvistuvat myös perheen sisäiset vuorovaikutussuhteet.

Tuetuille lomille valitaan ensisijaisesti keliaakikkoja, joilla ei taloudellisen tilanteen takia ole mahdollisuutta muutoin lomailla. Mukaan voivat hakea muutkin, jotka tuntevat tarvetta vertaistuelliselle lomalle esimerkiksi terveydellisistä tai sosiaalisista syistä. Perhelomat ovat tarkoitettu perheille, joissa lapsella on keliakia. Puolison kanssa voi myös hakea lomalle.

Kaikki Keliakialiitolle varatut vuoden 2021 tuetut lomat haettavissa Maaseudun Terveys ja Lomahuollon sivuilla

Keliakialiiton sopeutumista tukevat kurssit löydät täältä.

Tulevat tuetut lomat

Mitä tuettu loma maksaa ja mitä hintaan sisältyy?

Mitä loma maksaa?

• Aikuisten omavastuuosuus on 20 euroa per vuorokausi.
  • Alle 17-vuotiaat lapset pääsevät lomalle ilmaiseksi.
  • Lomailijat maksavat matkakustannuksensa itse.

Mitä hintaan sisältyy?

• Majoitus kahden hengen huoneessa tai perhehuoneessa.
  • Täysihoito: aamiainen, lounas ja päivällinen. Perhelomilla myös iltapala.
  • Lomapaikan järjestämä vapaa-ajan ohjelma ja toiminta (ei keliakia-aiheisia luentoja).
  • Keliakialiiton vapaaehtoinen lomaluotsi mukana joillakin lomilla.

Näin haet tuetulle lomalle:

Helpoiten ja luotettavimmin täytät lomatukihakemuksen sähköisesti Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon verkkosivuilla. Tähän ei tarvita liitteitä tai tunnistautumista.

Voit myös tilata lomatukihakemuksen Maaseudun Terveys- ja lomahuollosta myös puhelimitse numerosta 010 2193 460.

Lähetä hakemuksesi suoraan Maaseudun Terveys ja lomahuoltoon viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkamista.

Lomalle hyväksytyt saavat kirjeen noin kuukautta ennen loman alkua. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta erikseen.