Vapaaehtoisten koulutukset

Keliakialiitto järjestää vapaaehtoisilleen ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille vuosittain useita kursseja ja koulutustapahtumia. Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoisille suunnattuun koulutustarjontaamme.

Ilmoittaudu mukaan 7.9.2020 alkavalle Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssille, mikäli et ole vielä mukana vapaaehtoistoiminnassamme. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä paikalliseen keliakiayhdistykseesi ja lähteä sitä kautta mukaan toimintaan!

Valitettavasti vuonna 2020 koronavirusepidemia vaikuttaa mahdollisuuksiimme järjestää kasvokkain tapahtuvia koulutuksia suunnitelmien mukaisesti. Meillä on kuitenkin tarjolla useita verkkokursseja ja webinaareja, joihin osallistuminen onnistuu turvallisesti vaikka omalta kotisohvalta! Lue lisää syksyn koulutuksista.

(Huomaathan, että Keliakialiiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole täällä, vaan löytyvät Sopeutumisvalmennuskurssit-välilehdeltä).

Syksyn 2020 koulutukset

Koronavirusepidemian vuoksi emme pysty järjestämään kaikkia kasvokkain tapahtuvia koulutuksia tänä vuonna. Verkkokoulutukset pyörivät kuitenkin normaalisti - tule mukaan!

Koulutukset ja webinaarit verkossa

Askeleet vapaaehtoisuuteen-verkkokurssi järjestetään normaalisti 7.9.-18.10. Lue lisää ja ilmoittaudu kurssille.

Viestiä kuuluviin -verkkokurssi järjestetään normaalisti 26.10.-5.12. Lue lisää ja ilmoittaudu kurssille.

Digitaitojen verkkokurssille voit osallistua milloin vain. Lue lisää ja ilmoittaudu.

Vapaaehtoisille suunnattuja verkkoluentoja, -koulutuksia ja webinaareja järjestetään syksyn aikana n. kerran kuussa.

ti 15.9. klo 17.30-19 Strategiawebinaarissa hahmotellaan Keliakialiiton uutta strategiaa Päivi Huuskosen johdolla.

to 1.10. klo 17-19 Vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen keskittyvässä työpajassa innostava Milla Mäkinen auttaa yhdistystoimijoita muotoilemaan toimintaa uudelleen.

ti 20.10. klo 17-19 Otetaan yhdistyshallinto haltuun järjestökouluttaja Ahto Harmon johdolla.

ke 4.11. klo 18-19 Keliakianuoret kertovat mikä nuoria innostaa yhdistystoiminnassa.

ke 2.12. klo 17-19 Keskitytään hyvinvointiin ja käydään läpi kiitollisuuden aiheita kulueen vuoden varrelta. Hyvinvointityöpajan vetäjänä toimii Miia Toikka.

Kasvokkain tapahtuvat vapaaehtoisten koulutukset on peruttu vuodelta 2020

G-fest -tapahtuma ja Uusia mausteita yhdistystoimintaan -koulutuskiertue on peruttu

Elokuussa tekemämme kyselyn mukaan alle puolet vapaaehtoisisista aikoo osallistua tänä vuonna kasvokkain järjestettäviin koulutuksiin. Tästä syystä peruimme ne loppuvuodelle suunnitellut koulutustapahtumat, joihin olisi liittynyt kasvokkain kohtaamista. Järjestämme tilalla koulutuswebinaareja ja verkkokurssit pyörivät normaaliin tapaan myös vuonna 2020.

Tarjolla laaja kattaus kursseja, koulutustapahtumia ja webinaareja

Vapaaehtoisten webinaarit. Kerran kuussa järjestettävissä webinaareissa esitellään ajankohtaisia aiheita tai käydään läpi vapaaehtoisten toivomia asioita. Syksyn 2020 webinaariohjelma julkaistaan pian. (Webinaarit ovat tauolla kesällä kesä- ja heinäkuun.)

(Tämän sivun webinaarit on suunnattu keliakiayhteisön vapaaehtoisille. Koko jäsenistölle suunnatut keliakiaa ja ruokavaliota käsittelevät webinaarit löydät webinaarit-välilehdeltä)

G-Fest – voimaa keliakiayhteisön vapaaehtoisille on kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu viikonlopun mittainen koulutustapahtuma. Koronavirusepidemian vuoksi vuoden 2020 tapahtuma on valitettavasti peruttu, seuraavaa G-festiä suunnitellaan kevätkaudelle 2021.  Vuoden 2019 tapahtumaan liittyvän uutisen löydät täältä.

Vapaaehtoisen perustaidot verkkokursseina

Peruskursseille ovat tervetulleita kaikki Keliakialiiton tai keliakiayhdistysten piirissä toimivat vapaaehtoiset sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Aiempaa kokemusta tai osaamista ei tarvita.

Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssi uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille suunnattu perehdytyskoulutus järjestetään vuosittain syys-lokakuussa. Tarkemmat tiedot syksyn 2020 kurssista löydät alempana.

Digityökalut keliakiayhteisössä Opiskele vapaaehtoistoimijan perusdigitaitoja sinulle sopivassa tahdissa. Kurssi on itsenäisesti opiskeltava ja voit aloittaa sen milloin vain. Lue lisää alempaa ja ilmoittaudu kurssille.

Tapahtumajärjestämisen ABC -verkkokurssi Verkkokurssi tapahtumajärjestämisen perusteista seuraava kurssi järjestetään keväällä 2021. Lisätiedot kurssista alempana.

Vapaaehtoisen syventäviä taitoja verkkokursseina

Syventäville kursseille kannattaa osallistua, kun on vähintään vuoden kokemus vapaaehtoistoiminnasta tai on käynyt Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssin. Kurseille ovat kuitenkin tervetulleita kaikki Keliakialiiton tai keliakiayhdistysten piirissä toimivat tai tehtävässä pian aloittavat vapaaehtoiset.

Viestiä kuuluviin -verkkokurssi Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu verkkokurssi viestinnästä järjestetetään seuraavan kerran loka-marraskuussa 2020, lisätietoja alempana.

Innosta, kannusta ja johda -verkkokurssi Keliakiayhteisön koordinoininti- ja johtamistehtävistä kiinnostuneille vapaaehtoisille suunnattu verkkokurssi. Kurssi järjestetään seuraavan kerran keväällä 2021, lisätietoja alempana.

Koulutuskiertueet ja muut vaihtuvat koulutukset löytyvät sivun lopusta.

Vapaaehtoisten webinaarit - Neuvontaa ja vinkkejä keliakiayhteisön aktiiveille

Vapaaehtoisten webinaarit ovat tunnin mittaisia ellei muuta mainita. Webinaareihin tulee ilmoittautua verkkolomakkeen (webropol) kautta viimeistään webinaaria edeltävänä päivänä klo 12 mennessä.

Pyydä vanhoja webinaaritallenteita sähköpostilla.

Tiistaina 15.9. Keliakialiiton uusi strategia

Tervetuloa mukaan vaikuttamaan ja tekemään uutta strategiaa Keliakiajärjestölle!

Keliakiajärjestön tulevaisuus tehdään yhdessä. Järjestön strategia on kaikkien jäsenten, keliakiayhdistysten ja Keliakialiiton yhteinen. Siksi meille on suunnattoman tärkeää kuulla sinun ajatuksiasi siitä, mihin suuntaan keliakiajärjestöä tulisi kehittää? Millainen strategia innostaisi sinua vapaaehtoisena ja/tai yhdistyksen aktiivina? Mitkä asiat koet tärkeinä ja merkityksellisinä tulevaisuudessa? Tule mukaan ja osallistu keskusteluun.

Strategiawebinaarin vetäjänä toimii kokenut järjestötyön ammattilainen kehitysjohtaja Päivi Huuskonen Aspa-säätiöstä. Mukana myös Keliakialiiton toiminnanjohtaja Ilkka Repo

Ilmoittaudu syyskuun webinaariin

Keskiviikkona 4.11. Mikä nuoria kiinnostaa yhdistystoiminnassa?

Miten nuoret saisi houkuteltua mukaan yhdistystoimintaan? Mikä nuoria kiinnostaa ja minkälaisia tapahtumia nuorille kannattaa järjestää. Puhujina webinaarissa on aiheen parhaita asiantuntijoita eli Keliakianuorten toimikuntalaisia itse kertomassa omia kokemuksiaan yhdistystoiminnasta ja siitä miksi he lähtivät aikanaan mukaan toimintaan.

Puhujana: Keliakianuoret

Ilmoittaudu marraskuun webinaariin

Syksyn 2020 webinaariohjelmaan tulee lisäyksiä vielä alkusyksyn aikana. Julkaisemme uudet webinaarit yhdistystiedotteessa ja tällä sivulla mahdollisimman pian.

Lisätiedot

Meri Norola, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, (03) 254 1319, meri.norola@keliakialiitto.fi

Askeleet vapaaehtoisuuteen

Kiinnostaako sinua gluteenittomien tapahtumien tai tempausten järjestäminen? Haluaisitko vaikuttaa gluteenittomien tuotteiden ja palveluiden saatavuuteen paikkakunnallasi? Haluaisitko jakaa kokemuksiasi muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kanssa? Oletko joskus pohtinut, voisiko vapaaehtoistoiminta olla sinua varten?

Keliakialiitto tarjoaa syksyisin uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille verkkokurssin, jonka aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Milloin? Seuraava verkkokurssi pidetään 7.9.-18.10.2020. Virtuaaliopetuskerrat pidetään keskiviikkona 9.9. klo 17.30, torstaina 24.9. klo 17.30 ja torstaina 15.10. Klo 17.30.

Kenelle? Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneet sekä uudet vapaaehtoiset Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toiminnassa.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia ja itselle sopivia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi. Kurssiin kuuluu viikoittaisia oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä oppimisalustalla sekä verkon kautta pidettävät virtuaaliopetuskerrat (Opetus alkaa aina klo 17:30 ja se kestää 1-2 tuntia). Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan tästä (Ilmoittautuminen aukeaa 3.8.)

Keliakiayhdistyksistä löytyy monenlaisia toiminnan paikkoja aina vertaistukihenkilötoiminnasta gluteenittomien leivontailtojen järjestämiseen ja yhteisten retkien suunnittelusta yhdistysten hallitustoimiin.

Askeleet vapaaehtoisuuteen-verkkokurssi tarjoaa helpon tavan tutustua vapaaehtoistoimintaan keliakiayhteisön parissa ja lähteä mukaan. Verkkokurssille osallistuminen onnistuu omalla tietokoneella vaikkapa kotisohvalta.

Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkennetun kurssiohjelman. Uudet kurssimateriaalit avautuvat viikoittain kurssialustalla lukuun ottamatta aloitusmateriaaleja, jotka lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla. Suurimman osan kurssin tehtävistä voit suorittaa itsenäisesti kurssiviikon aikana. Syksyn 2020 kurssiin sisältyy kolme vuorovaikutteista virtuaaliopetuskertaa keskiviikkona 9.9. klo 17.30, torstaina 24.9. klo 17.30 ja torstaina 15.10. klo 17.30. Toivomme, että osallistujat pääsevät mukaan virtuaaliopetuskerroille edellä mainittuina aikoina. Kysythän tarvittaessa lisätietoja!

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja se on yhden opintopisteen laajuinen. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen ja opintopisteiden rekisteröinti tapahtuu Siviksen kautta.

Kurssille otetaan korkeintaan 30 osallistujaa. Mikäli halukkaita on enemmän, etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät ole vielä mukana keliakiajärjestön vapaaehtoistoiminnassa sekä alle vuoden vapaaehtoisena toimineet.

Minnaleena Ollanketo, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, (03) 2541 380

Digitaidot keliakiayhteisössä

Haluaisitko järjestää videoluentoillan yhdistyksessä, mutta tekniikkaa jännittää. Oletko joskus pohtinut miten tehdään Facbook-sivu tai miten Keliakialiiton vapaaehtoisten tietolaaria voisi hyödyntää. Haluaisitko eroon paperisista kokouspöytäkirjoista tai haluaisitko järjestää hallituksen kokouksen Teamsin kautta.

Digitaidot keliakiayhteisössä-kurssilla keskitytään perusdigitaitoihin ja neuvotaan miten erilaisia digityökaluja voi ottaa käyttöön vapaaehtois- ja yhdistystoiminnassa. Kurssille et tarvitse aiempaa osaamista.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta.

Milloin? Kurssi-ilmoittautuminen on auki! Voit aloittaa milloin vain ja edetä omassa tahdissasi.

Kenelle? Kurssi on suunnattu kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille.  Kurssilla lähdetään liikkeelle perusasioista eikä aiempaa digiosaamista tarvita. Kurssilla opiskellaan vapaaehtois- ja yhdistystoiminnan kannalta keskeisisä asioista, mikäli kaipaat opastusta esimerkiksi verkkoselaimen käyttöön, verkossa asiointiin tai sähköpostin käyttöön suosittelemma käymään Ylen avoimen ja ilmaisen Digitreenien peruskurssin ennen tätä kurssia.

Mitä? Kurssi koostuu itsenäisesti opiskeltavista kokonaisuuksista, joista kukin perehdyttää koulutettavan yhteen yhdistystoiminnan näkökulmasta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Aiheet ovat seuraavat:

1. Keliakialiiton sähköiset palvelut ja niiden hyödyntäminen yhdistyksessä:
  • Keliakialiiton verkkosivut ja vapaaehtoisten tietolaari
  • Keliakialiiton vapaaehtoisille suunnattu Juttutupa -Facebook-ryhmä
  • Keliakialiiton sähköinen tapahtumakalenteri
  1. Videoluennon järjestäminen yhdistyksessä
  2. Yhdistys sosiaalisessa mediassa
  3. Etäkokoukset ja virtuaalitapahtumat
  4. Sähköinen asiakirjahallinto ja arkistointi

Lisäksi osallistuja saa perehdytyksen Keliakialiiton käyttämän Itslearning-oppimisalustan käyttöön ja valmiudet osallistua muille Keliakialiiton verkkokursseille.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Voit opiskella vain valitsemasi osiot tai koostaa yhden opintopisteen laajuisen opintosuorituksen.

Miten? Kyseessä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi. Osallistuaksesi tarvitset tietokoneen ja toimivan nettiyhteyden. Osallistuminen älylaitteella (tabletti tai älypuhelin) on myös mahdollista. Kurssiin kuuluu opetusvideoita, harjoituksia ja oppimistehtäviä. Työskentely tapahtuu Itslearning-oppimisalustalla.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan tästä

Digitaidot keliakiayhteisössä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi, jonka osallistujat voivat suorittaa haluamassaan aikataulussa. Kurssi koostuu teemoista. Teemoista kukin perehdyttää osallistujan yhteen yhdistystoiminnan kannalta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Koulutuksessa keskitytään perustaitoihin ja ohjataan erityisesti siihen, miten digityökaluja voi ottaa käyttöön omassa yhdistyksessä.

Itseopiskelumateriaalina on lyhyitä videoita sekä kirjallisia ohjeita. Lisäksi joka osa-alueeseen kuuluu tehtäviä, joiden avulla osallistujia ohjataan kokeilemaan ja harjoittelemaan eri palveluiden käyttöä.

Tule mukaan hiomaan digitaitojasi!

Viestiä kuuluviin

Haluaisitko kehittää yhdistyksesi viestintää? Haluaisitko tavoittaa yhdistyksesi jäsenet paremmin? Haluaisitko ottaa käyttöön uusia viestintäkanavia? Haluaisitko saada lisää näkyvyyttä yhdistyksen Facebook-sivulle?

Esimerkiksi näihin aiheisiin tarjoillaan vinkkejä ja ideoita Keliakialiiton Viestiä kuuluviin -verkkokurssilla. Kurssi on suunnattu yhdistysten viestintää tekeville sekä kaikille viestinnästä kiinnostuneille keliakiayhteisön vapaaehtoisille.

Milloin? Kurssi järjestetään on 26.10.-5.12.2020. Syksyn 2020 tarkemmat kurssitiedot (mm. virtuaaliopetuskerrat) tulossa syyskuun aikana

Kenelle? Viestintää tekevät sekä viestinnästä kiinnostuneet keliakiayhteisön vapaaehtoiset.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi viestinnän periaatteita, viestintäkanavia, viestinnän tavoittavuutta, sosiaalisen median viestintää ja viestinnän suunnittelua.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi, jossa keskitytään viikoittain eri teemoihin. Kurssi koostuu luennoista, virtuaaliopetuksesta (kaksi opetuskertaa), itseopiskeltavasta materiaalista ja tehtävistä. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Viestiä kuuluviin on kuuden viikon verkkokurssi, jolla käydään läpi keliakiayhteisön vapaaehtoistoimintaan liittyvää viestintää erityisesti yhdistysviestinnän näkökulmasta. Kurssilla opit muun muassa:

• Miksi viestintä on tärkeää ja mitä viestiessä kannattaa ottaa huomioon
  • Miten tehdään viestintäsuunnitelma

• Minkälaisia viestintäkanavia yhdistykset voivat hyödyntää 2020-luvulla

• Miten tavoittaa erilaiset kohderyhmät

Kurssi on suunnattu kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille, jotka ovat kiinnostuneita viestinnästä. Joka viikolla keskitytään erityisesti johonkin teemaan ja opiskellaan sekä itsenäisesti että ryhmässä. Lisäksi osallistujat laativat pari-/ tai ryhmätyönä viestintäsuunnitelman. Kurssin vetäjät neuvovat osallistujia suunnitelmien teossa ja antavat palautetta kurssin aikana.

Kurssin teemat

Kurssiviikko 1 - Viestiä kuuluviin: Miten viestin vaikuttavasti?

Kurssiviikko 2 - Moninaiset viestintäkanavat: Miten ja missä tavoitan jäsenet?

Kurssiviikko 3 - Viestinnän mahdollisuudet 2020-luvulla: Miten viestin Somessa?

Kurssiviikko 4 - Keliakialiiton viestintäkanavat ja aikataulut: Milloin kannattaa viestiä?

Kurssiviikko 5 - Viestinnän suunnittelu: Miten suunnittelen viestintää?

Kurssiviikko 6 - Opit käyttöön yhdistyksessä: Mitä kurssista jäi käteen?

Ilmoittaudu mukaan nyt!

Kurssille otetaan korkeintaan 30 osallistujaa.

Innosta, kannusta ja johda

Kiinnostaako sinua vapaaehtoisten innostaminen, tukeminen ja ohjaaminen? Haluaisitko tietää miten saada uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan? Haluaisitko jakaa kokemuksia muiden vapaaehtoisten kanssa? Tiedätkö miten pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi?

Esimerkiksi näihin aiheisiin pääset perehtymään Keliakialiiton järjestämällä Vapaaehtoistoiminnan koordinointi ja johtaminen -verkkokurssilla.

Milloin? Seuraava kurssi alkaa tammikuussa 2021. Lisätietoja tulossa loppuvuodesta 2020.

Kenelle? Yhdistyksen vapaaehtoistoiminnan koordinointi- ja organisointitehtävissä toimivat tai näistä tehtävistä kiinnostuneet, esimerkiksi vapaaehtoistoiminnan vastaavat, hallituksen jäsenet, puheenjohtajat, varapuheenjohtajat.

Mitä? Kurssilla opitaan vapaaehtoisten erilaisista motivaatiotekijöistä ja innostamisen tavoista, mielekkään ja sopivan tehtävän löytämisestä vapaaehtoiselle, tehtävien ja vastuiden jakamisesta sekä ohjataan oman toiminnan arviointiin ja arviointiedon käyttämiseen yhdistyksen toiminnassa.

Miten? Kyseessä on verkkokurssi, jossa keskitytään viikoittain eri teemoihin. Kurssi koostuu virtuaaliopetuksesta, itseopiskelumateriaalista sekä yhteistoiminnallisista että itsenäisistä oppimistehtävistä. Virtuaaliopetuskertoja on neljä.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Kurssin laajuus vastaa kahta opintopistettä. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen.

Lisätietoja saat kurssin vetäjiltä:

Marjo Aspegren, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija marjo.aspegren@keliakialiitto.fi 03 2541 320

ja

Minnaleena Ollanketo, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija minna.ollanketo@keliakialiitto.fi 03 2541 380

Tapahtumajärjestämisen ABC

Miten järjestäisin vetäviä tapahtumia? Miten saan jäsenistön houkuteltua paikalle? Minkälaisia tapahtumia yhdistykseni jäsenet kaipaavat? Mikä olisi mahdollista?

Tapahtumajärjestämisen ABC on kaikille keliakiayhdistysten tapahtumajärjestämisestä kiinnostuneille tarkoitettu koulutus.

Milloin? Kurssi järjestetään seuraavan kerran huhti-toukokuussa 2021.

Kenelle? Keliakiayhdistysten vapaaehtoiset ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Koulutus antaa eväitä niin kokeneille konkareille kuin vasta-alkajillekin!

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi kaikki ne asiat, jotka sinun tulee tietää, jotta saat tapahtumasi onnistumaan. Koulutuksessa saat myös käytännön ideooita, vinkkejä ja työkaluja tapahtumasuunnitteluun.

Miten? Kurssi koostuu kuudesta eri teemasta ja viikoittaisista kurssitehtävistä. Kurssiin kuuluu virtuaaliopetusta, itseopiskelumateriaalia sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Virtuaaliopetuskertoja on kaksi.

Ilmoittautuminen kevään 2021 kurssille aukeaa maaliskuussa 2021.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Kurssin laajuus vastaa yhtä opintopistettä. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen.

Kurssilla käydään läpi tapahtuman ideointi, suunnittelu ja toteutus. Kurssilla opit myös tapahtumabudjetoinnin perusteet ja palautteen keräämisen kikat. Kurssilla käydään läpi tapahtumaviestinnän perusteet ja autetaan tunnistamaan sopivat viestintäkanavat oman yhdistyksen tapahtumamarkkinoinnille. Virtuaaliopetuskerroilla pääset vaihtamaan ajatuksia muiden kurssilaisten ja kurssivetäjien kanssa.

Koulutuksesta saat myös konkreettisia vinkkejä varsinaisen tapahtuman toteutukseen ja uusia ideoita erilaisten tapahtumien järjestämiseen.

Lähde mukaan kehittämään tapahtumajärjestämisen taitoja!

Lisätiedot

Syksyn 2019 koulutuskiertueen materiaalit löytyvät vapaaehtoisten tietolaarista kohdasta "koulutusmateriaalit".

Mikä ihmeen verkkokurssi?

Videolla "Mikä ihmeen verkkokurssi?" Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Meri Norola kertoo mitä verkkokurssilta kannattaa odottaa ja vastaa vapaaehtoisten esittämiin kysymyksiin.

Keliakialiiton verkkokurssit ovat niin kutsuttuja ohjattuja verkkokursseja. Tämä tarkoittaa, että kurssilla edetään teemoittain viikko kerrallaan ja kurssit järjestetään vain tiettynä ajankohtana (esim. kerran vuodessa). Kurssit toteutetaan itslearning-oppimisalustalla, jonne saat kirjautumisohjeet ja tunnukset kurssin alussa.

Poikkeuksena on Digityökalut keliakiayhteisössä -verkkokurssi, jonka kaikki materiaalit ovat itsenäisesti opiskeltavia.

Yhden opintopisteen verkkokurssit (esim. Viestiä kuuluviin ja Askeleet vapaaehtoisuuteen) kestävät kuusi viikkoa ja jokaisella viikolla käydään läpi uusi aihe. Kurssiviikon ensimmäisenä päivänä kurssialustalla julkaistaan uuteen teemaan liittyvät materiaalit ja tehtävät. Aloituspäivä vaihtelee kursseittain. Kurssiviikon ensimmäinen päivä voi olla maanantai tai esimerkiksi keskiviikko. Joustavasta suorituksesta voit keskustella kurssivetäjän kanssa.

Materiaalit voivat olla videoluentoja, muita videoita, Power point -esityksiä tai verkkolehden artikkeleita. Kurssin osallistuja voi perehtyä materiaaliin ja tehdä tehtävät haluamanaan ajankohtana ja omassa tahdissaan. Suosituksena kuitenkin on, että kurssin tehtävät käytäisiin läpi kurssiviikon aikana. Tämä johtuu siitä, että kurssit muodostavat oppimispolun, jossa uutta tietoa rakennetaan aiemmin opitun pohjalle.

Kurssiviikon alussa kerrotaan mitä osallistujan tulee tehdä kurssiviikon aikana. Viikoittain kurssin materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen kuluva aika saattaa hieman vaihdella aiheen tai oman nopeuden mukaan. Keskimäärin tehtävien tekemiseen kannattaa varata 1-2 tuntia/viikko, mutta jokainen osallistuja määrittää tarvittavan ajan itse. Suurin osa kurssista käydään siis läpi itsenäisesti opiskellen. Tämän lisäksi kurssiin kuuluu yleensä vähintään yksi virtuaaliopetuskerta.

Virtuaaliopetus poikkeaa perinteisestä luento-opetuksesta siinä, että sen aikana on usein keskustelutehtäviä ja/tai muuta vuorovaikutteista opetusta, jonka vuoksi toivotaan, että kurssin osallistujat pääsisivät osallistumaan opetuskerroille sovittuna ajankohtana. Virtuaaliopetuksen vuorovaikutteisen luonteen vuoksi opetukseen ei voi osallistua jälkikäteen eikä siitä yleensä jaeta tallennetta kurssialustalle, vaan korvaava tehtävä toteutetaan keskustelualustalle lisättävällä tehtävällä.

Kurssiin saattaa sisältyä lisäksi pari- tai ryhmätöitä, jonka sähköiseen toteutukseen saat ohjeet kurssivetäjältä. Työskentelyn yhteisestä ajankohdasta tulee sopia oman parin/ryhmän kanssa (parit/ryhmät jaetaan kurssin vetäjien toimesta).

Kurssin vetäjät antavat osallistujille palautetta ja neuvovat tehtävissä pitkin kurssia. Kurssivetäjät tavoittaa myös koko kurssin ajan kurssialustan kautta viesteillä ja sähköpostilla. Neuvoa saa kysyä ja lisätietoja pyytää aina kun siltä tuntuu.

Tapaamisiin Keliakialiiton vapaaehtoisten verkkokursseilla!

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu