Vapaaehtoisten koulutukset

Keliakialiitto järjestää vapaaehtoisilleen ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille vuosittain lukuisia kursseja ja koulutustapahtumia. Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoisille suunnattuun koulutustarjontaamme. (Huomaathan, että Keliakialiiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole tällä sivulla, vaan löytyvät Sopeutumisvalmennuskurssit -välilehdeltä).

Mikäli et ole vielä mukana vapaaehtoistoiminnassamme, voit aloittaa Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssista tai ottaa suoraan yhteyttä paikalliseen keliakiayhdistykseesi ja lähteä sitä kautta mukaan toimintaan!

Kursseja ja koulutustapahtumia

G-Fest – voimaa keliakiayhteisön vapaaehtoisille. Kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille tarkoitettu viikonlopun mittainen koulutustapahtuma, joka järjestettiin vuonna 2019 ensimmäisen kerran Tamperella.

Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssi uusille vapaaehtoisille (lue lisää alempaa)

Tapahtumajärjestämisen ABC. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu koulutus tapahtumajärjestämisestä (koulutuskiertue järjestetään loppuvuodesta 2019, lisätietoja tulossa syksyllä).

Digityökalut keliakiayhteisössä. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu kurssi (loppuvuodesta 2019, lisätietoja tulossa syksyllä).

Viestiä kuuluviin. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu kurssi viestinnästä (loppuvuodesta 2019, lisätietoja tulossa syksyllä).

Motivoituneet vapaaehtoiset. Keliakiayhteisön koordinoinnista ja johtamisesta kiinnostuneille vapaaehtoisille suunnattu kurssi (tulossa keväällä 2020).

Askeleet vapaaehtoisuuteen

Kiinnostaako sinua gluteenittomien tapahtumien tai tempausten järjestäminen? Entä paikallinen vaikuttaminen gluteenittomien tuotteiden saatavuuteen? Haluaisitko jakaa kokemuksiasi vasta gluteenittoman ruokavalion aloittaneiden kanssa? Oletko joskus pohtinut, voisiko vapaaehtoistoiminta olla sinua varten?

Milloin? 11.9.-20.10.2019

Kenelle? Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneet sekä uudet vapaaehtoiset Keliakialiiton tai keliakiayhdistysten toiminnassa

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, keliakiajärjestön toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia ja itselle sopivia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Miten? 6 viikon verkkokurssi, johon kuuluu virtuaaliopetusta ja itsenäistä työskentelyä. Kurssi toteutetaan yhteistyössä koulutuskeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Keliakiayhdistyksistä löytyy monenlaisia toiminnan paikkoja aina vertaistukihenkilötoiminnasta gluteenittomien leivontailtojen järjestämiseen ja yhteisten retkien suunnittelusta yhdistysten hallitustoimiin.

Keliakialiitto tarjoaa syksyllä 2019 uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille verkkokurssin, jonka aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, keliakiajärjestön toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Koska kyse on verkkokurssista, osallistuminen onnistuu vaikkapa kotisohvalta! Ilmoittautuminen aukeaa 8.8.2019. Ilmoittautumislinkki lisätään tälle sivulle. Kurssille otetaan korkeintaan 25 osallistujaa. Mikäli halukkaita on enemmän, etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät ole vielä mukana keliakiajärjestön vapaaehtoistoiminnassa sekä alle vuoden vapaaehtoisena toimineet.

Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkennetun kurssiohjelman. Uudet kurssimateriaalit avautuvat viikoittain kurssialustalla lukuun ottamatta aloitusmateriaaleja, jotka lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla 11.9. Suurimman osan kurssin tehtävistä voi suorittaa itsenäisesti haluamassaan aikataulussa kurssiviikon aikana. Kurssiin sisältyy vuorovaikutteisia virtuaaliopetuskertoja, joihin osallistuminen on edellytys kurssisuoritukselle. Opetuskertojen ajankohta tarkentuu 8.8. mennessä.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja se on yhden opintopisteen laajuinen. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen.

Kurssin oppimistavoitteet

Osaamistavoitteet

Kurssin jälkeen osallistuja…

… osaa valita itselleen sopivan vapaaehtoistehtävän.

… osaa kertoa vapaaehtoisuuden pelisäännöt järjestössä.

… osaa etsiä tukea omaan vapaaehtoistoimintaan.

… tietää keliakiajärjestön toiminnan muodot ja tunnistaa yhteisen tavoitteen.

… tietää perusasiat gluteenittomasta ruokavaliosta.

… osaa käyttää vapaaehtoisille suunnattujen kurssien oppimisalustaa itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun

Meri Norola

Vapaaehtoistoiminnan koulutussuunnittelija