Vapaaehtoisten koulutukset

Keliakialiitto järjestää vapaaehtoisilleen ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille vuosittain useita kursseja ja koulutustapahtumia. Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoisille suunnattuun koulutustarjontaamme.

Mikäli et ole vielä mukana vapaaehtoistoiminnassamme ota yhteyttä meihin sähköpostilla tai kysy paikallisesta keliakiayhdistyksestä vapaaehtoisten tarpeesta. Voit myös aloittaa vuosittain järjestettävästä Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssista.

Valitettavasti koronavirusepidemiatilanne vaikuttaa mahdollisuuksiimme järjestää kasvokkain tapahtuvia koulutuksia normaalisti. Meillä on kuitenkin tarjolla useita verkkokursseja ja webinaareja, joihin osallistuminen onnistuu turvallisesti vaikka omalta kotisohvalta!

(Huomaathan, että Keliakialiiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole täällä, vaan löytyvät Sopeutumisvalmennuskurssit-välilehdeltä).

Tarjolla laaja kattaus kursseja, koulutustapahtumia ja webinaareja

Vapaaehtoisten webinaarit. Kerran kuussa järjestettävissä webinaareissa esitellään ajankohtaisia aiheita tai käydään läpi vapaaehtoisten toivomia asioita. Tuleva ohjelma julkaistaan tällä sivulla ja yhdistystiedotteessa  (Webinaarit ovat tauolla kesällä kesä- ja heinäkuun.)

(Tämän sivun webinaarit on suunnattu keliakiayhteisön vapaaehtoisille. Koko jäsenistölle suunnatut keliakiaa ja ruokavaliota käsittelevät webinaarit löydät webinaarit-välilehdeltä)

G-Fest – voimaa keliakiayhteisön vapaaehtoisille on kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu viikonlopun mittainen koulutustapahtuma. Seuraavaa G-festiä suunnitellaan kevätkaudelle 2021.  Vuoden 2019 tapahtumaan liittyvän uutisen löydät täältä.

Vapaaehtoisen perustaidot verkkokursseina

Peruskursseille ovat tervetulleita kaikki Keliakialiiton tai keliakiayhdistysten piirissä toimivat vapaaehtoiset sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Aiempaa kokemusta tai osaamista ei tarvita.

Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssi uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille suunnattu perehdytyskoulutus järjestetään vuosittain syys-lokakuussa.

Digityökalut keliakiayhteisössä Opiskele vapaaehtoistoimijan perusdigitaitoja sinulle sopivassa tahdissa. Kurssi on itsenäisesti opiskeltava ja voit aloittaa sen milloin vain. Lue lisää alempaa ja ilmoittaudu kurssille.

Tapahtumajärjestämisen ABC -verkkokurssi Verkkokurssi tapahtumajärjestämisen perusteista seuraava kurssi järjestetään keväällä 2021. Lisätiedot kurssista alempana.

Vapaaehtoisen syventäviä taitoja verkkokursseina

Syventäviltä kursseilta saat eniten irti, kun sinulla on vähintään vuoden kokemus vapaaehtoistoiminnasta (keliakiayhdistyksestä tai muusta toiminnasta) tai olet käynyt Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssin. Kursseille ovat kuitenkin tervetulleita kaikki Keliakialiiton tai keliakiayhdistysten piirissä toimivat tai tehtävässä pian aloittavat vapaaehtoiset.

Viestiä kuuluviin -verkkokurssi Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu verkkokurssi, tarjolla myös itseopiskelumateriaali, johon voit perehtyä milloin vain.

Innosta, kannusta ja johda -verkkokurssi Keliakiayhteisön koordinoininti- ja johtamistehtävistä kiinnostuneille vapaaehtoisille suunnattu verkkokurssi. Keväällä 2021 Keliakialiitto pilotoi Opintokseskus Siviksen Yhdistysjohtaja-kurssia yhdessä Diabetesliiton kanssa. Kurssilla käsitellään samoja teemoja

Koulutuskiertueet ja muut vaihtuvat koulutukset löytyvät sivun lopusta.

Vapaaehtoisten webinaarit - Neuvontaa ja vinkkejä keliakiayhteisön aktiiveille

Webinaareihin tulee ilmoittautua verkkolomakkeen (webropol) kautta viimeistään webinaaria edeltävänä päivänä klo 12 mennessä.

Vuonna 2020 tulossa vielä:

Keskiviikkona 2.12. klo 17-19 Hyvinvoinnin työpaja -verkkokoulutus Keskitytään hyvinvointiin ja käydään läpi kiitollisuuden aiheita kulueen vuoden varrelta. Hyvinvointityöpajan vetäjänä toimii Miia Toikka.

Ilmoittaudu verkkokoulutukseen tästä

Kevään 2021 vapaaehtoisten webinaariohjelma

Ilmoittautumislinkit tulossa pian, ohjelma saattaa vielä täydentyä.

Tammikuu

Tiistaina 19.1. klo 17:30-19 Jäsenjärjestöavustuksen hakeminen vuonna 2021, puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Marjo Aspegren.

Torstaina 28.1. klo 17:30-19 Uuden hallituksen jäsenen perehdytys, puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo.

Helmikuu

Keskiviikkona 17.2. klo 17:30-19 Yhdistyksen taloudenhoito, puhujana Keliakialiiton talouspäällikkö Eija Leppäkynnäs.

Maaliskuu

Torstaina 18.3. klo 17:30-19 Johdanto syksyn keliakiaviikkoon – teema ja materiaalit, puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Marjo Aspegren.

Huhtikuu

Torstaina 15.4. klo 17:30-19 Vapaaehtoistyö somessa, puhujana Keliakialiiton viestinnän asiantuntija Hanna Parviainen.

Toukokuu

Tiistaina 18.5. Aihe tarkentuu myöhemmin

Laita jo nyt päivämäärät kalenteriisi! Ilmoittautuminen webinaareihin aukeaa vuodenvaihteen tienoilla Keliakialiiton verkkosivuilla.

Menneet webinaarit (syksyn 2020 webinaariohjelma):

ti 15.9. klo 17.30-19 Strategiawebinaarissa hahmotellaan Keliakialiiton uutta strategiaa Päivi Huuskosen johdolla.

to 1.10. klo 17-19 Vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen keskittyvässä työpajassa innostava Milla Mäkinen auttaa yhdistystoimijoita muotoilemaan toimintaa uudelleen.

ti 20.10. klo 17-19 Otetaan yhdistyshallinto haltuun järjestökouluttaja Ahto Harmon johdolla.

ke 4.11. klo 18-19 Mikä nuoria innostaa yhdistystoiminnassa? Teemaan johdattaa MLL:n suunnittelija Liisa Kilpiäinen.

Pyydä vanhoja webinaaritallenteita sähköpostilla.

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntijat, vapaaehtoistoiminta@keliakialiitto.fi

Askeleet vapaaehtoisuuteen

Kiinnostaako sinua gluteenittomien tapahtumien tai tempausten järjestäminen? Haluaisitko vaikuttaa gluteenittomien tuotteiden ja palveluiden saatavuuteen paikkakunnallasi? Haluaisitko jakaa kokemuksiasi muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kanssa? Oletko joskus pohtinut, voisiko vapaaehtoistoiminta olla sinua varten?

Keliakialiitto tarjoaa syksyisin uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille verkkokurssin, jonka aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Milloin? Vuosittain syys-lokakuussa (viikot 37-42).

Kenelle? Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneet sekä uudet vapaaehtoiset Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toiminnassa.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia ja itselle sopivia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi. Kurssiin kuuluu viikoittaisia oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä oppimisalustalla sekä verkon kautta pidettävät virtuaaliopetuskerrat (Opetus alkaa aina klo 17:30 ja se kestää 1-2 tuntia). Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Ilmoittautumislinkki julkaistaan tällä sivulla!

Keliakiayhdistyksistä löytyy monenlaisia toiminnan paikkoja aina vertaistukihenkilötoiminnasta gluteenittomien leivontailtojen järjestämiseen ja yhteisten retkien suunnittelusta yhdistysten hallitustoimiin.

Askeleet vapaaehtoisuuteen-verkkokurssi tarjoaa helpon tavan tutustua vapaaehtoistoimintaan keliakiayhteisön parissa ja lähteä mukaan. Verkkokurssille osallistuminen onnistuu omalla tietokoneella vaikkapa kotisohvalta.

Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkennetun kurssiohjelman. Uudet kurssimateriaalit avautuvat viikoittain kurssialustalla lukuun ottamatta aloitusmateriaaleja, jotka lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla. Suurimman osan kurssin tehtävistä voit suorittaa itsenäisesti kurssiviikon aikana. Kurssiin sisältyy kolme vuorovaikutteista virtuaaliopetuskertaa. Toivomme, että osallistujat pääsevät mukaan näille kerroille. Kysythän tarvittaessa lisätietoja!

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja se on yhden opintopisteen laajuinen. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen ja opintopisteiden rekisteröinti tapahtuu Siviksen kautta.

Kurssille otetaan korkeintaan 30 osallistujaa. Mikäli halukkaita on enemmän, etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät ole vielä mukana keliakiajärjestön vapaaehtoistoiminnassa sekä alle vuoden vapaaehtoisena toimineet.

Minnaleena Ollanketo, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, (03) 2541 380

Digitaidot keliakiayhteisössä

Haluaisitko järjestää videoluentoillan yhdistyksessä, mutta tekniikkaa jännittää. Oletko joskus pohtinut miten tehdään Facbook-sivu tai miten Keliakialiiton vapaaehtoisten tietolaaria voisi hyödyntää. Haluaisitko eroon paperisista kokouspöytäkirjoista tai haluaisitko järjestää hallituksen kokouksen Teamsin kautta.

Digitaidot keliakiayhteisössä-kurssilla keskitytään perusdigitaitoihin ja neuvotaan miten erilaisia digityökaluja voi ottaa käyttöön vapaaehtois- ja yhdistystoiminnassa. Kurssille et tarvitse aiempaa osaamista.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta.

Milloin? Kurssi-ilmoittautuminen on auki! Voit aloittaa milloin vain ja edetä omassa tahdissasi.

Kenelle? Kurssi on suunnattu kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille.  Kurssilla lähdetään liikkeelle perusasioista eikä aiempaa digiosaamista tarvita. Kurssilla opiskellaan vapaaehtois- ja yhdistystoiminnan kannalta keskeisisä asioista, mikäli kaipaat opastusta esimerkiksi verkkoselaimen käyttöön, verkossa asiointiin tai sähköpostin käyttöön suosittelemma käymään Ylen avoimen ja ilmaisen Digitreenien peruskurssin ennen tätä kurssia.

Mitä? Kurssi koostuu itsenäisesti opiskeltavista kokonaisuuksista, joista kukin perehdyttää koulutettavan yhteen yhdistystoiminnan näkökulmasta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Aiheet ovat seuraavat:

1. Keliakialiiton sähköiset palvelut ja niiden hyödyntäminen yhdistyksessä:
  • Keliakialiiton verkkosivut ja vapaaehtoisten tietolaari
  • Keliakialiiton vapaaehtoisille suunnattu Juttutupa -Facebook-ryhmä
  • Keliakialiiton sähköinen tapahtumakalenteri
  1. Videoluennon järjestäminen yhdistyksessä
  2. Yhdistys sosiaalisessa mediassa
  3. Etäkokoukset ja virtuaalitapahtumat
  4. Sähköinen asiakirjahallinto ja arkistointi

Lisäksi osallistuja saa perehdytyksen Keliakialiiton käyttämän Itslearning-oppimisalustan käyttöön ja valmiudet osallistua muille Keliakialiiton verkkokursseille.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Voit opiskella vain valitsemasi osiot tai koostaa yhden opintopisteen laajuisen opintosuorituksen.

Miten? Kyseessä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi. Osallistuaksesi tarvitset tietokoneen ja toimivan nettiyhteyden. Osallistuminen älylaitteella (tabletti tai älypuhelin) on myös mahdollista. Kurssiin kuuluu opetusvideoita, harjoituksia ja oppimistehtäviä. Työskentely tapahtuu Itslearning-oppimisalustalla.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan tästä

Digitaidot keliakiayhteisössä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi, jonka osallistujat voivat suorittaa haluamassaan aikataulussa. Kurssi koostuu teemoista. Teemoista kukin perehdyttää osallistujan yhteen yhdistystoiminnan kannalta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Koulutuksessa keskitytään perustaitoihin ja ohjataan erityisesti siihen, miten digityökaluja voi ottaa käyttöön omassa yhdistyksessä.

Itseopiskelumateriaalina on lyhyitä videoita sekä kirjallisia ohjeita. Lisäksi joka osa-alueeseen kuuluu tehtäviä, joiden avulla osallistujia ohjataan kokeilemaan ja harjoittelemaan eri palveluiden käyttöä.

Tule mukaan hiomaan digitaitojasi!

Viestiä kuuluviin

Haluaisitko kehittää yhdistyksesi viestintää? Haluaisitko tavoittaa yhdistyksesi jäsenet paremmin? Haluaisitko ottaa käyttöön uusia viestintäkanavia? Haluaisitko saada lisää näkyvyyttä yhdistyksen Facebook-sivulle?

Esimerkiksi näihin aiheisiin tarjoillaan vinkkejä ja ideoita Keliakialiiton Viestiä kuuluviin -verkkokurssilla. Kurssi on suunnattu yhdistysten viestintää tekeville sekä kaikille viestinnästä kiinnostuneille keliakiayhteisön vapaaehtoisille.

Milloin? Seuraavan kurssin ajankohtaa ei ole tiedossa. Kurssista on olemassa myös itseopiskelumateriaali. Kysy lisää!

Kenelle? Viestintää tekevät sekä viestinnästä kiinnostuneet keliakiayhteisön vapaaehtoiset.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi viestinnän periaatteita, viestintäkanavia, viestinnän tavoittavuutta, sosiaalisen median viestintää ja viestinnän suunnittelua.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi, jossa keskitytään viikoittain eri teemoihin. Kurssi koostuu luennoista, virtuaaliopetuksesta (kaksi opetuskertaa), itseopiskeltavasta materiaalista ja tehtävistä. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Syksyllä 2020 kurssista on julkaistu myös itseopiskelumateriaali, johon ei sisälly virtuaaliopetusta ja jossa voit käydä teemat läpi omassa tahdissasi. Kysy lisää!

Viestiä kuuluviin on kuuden viikon verkkokurssi, jolla käydään läpi keliakiayhteisön vapaaehtoistoimintaan liittyvää viestintää erityisesti yhdistysviestinnän näkökulmasta. Kurssilla opit muun muassa:

• Miksi viestintä on tärkeää ja mitä viestiessä kannattaa ottaa huomioon
  • Miten tehdään viestintäsuunnitelma

• Minkälaisia viestintäkanavia yhdistykset voivat hyödyntää 2020-luvulla

• Miten tavoittaa erilaiset kohderyhmät

Kurssi on suunnattu kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille, jotka ovat kiinnostuneita viestinnästä. Joka viikolla keskitytään erityisesti johonkin teemaan ja opiskellaan sekä itsenäisesti että ryhmässä. Lisäksi osallistujat laativat pari-/ tai ryhmätyönä viestintäsuunnitelman. Kurssin vetäjät neuvovat osallistujia suunnitelmien teossa ja antavat palautetta kurssin aikana.

Kurssin teemat

Kurssiviikko 1 - Viestiä kuuluviin: Miten viestin vaikuttavasti?

Kurssiviikko 2 - Moninaiset viestintäkanavat: Miten ja missä tavoitan jäsenet?

Kurssiviikko 3 - Viestinnän mahdollisuudet 2020-luvulla: Miten viestin Somessa?

Kurssiviikko 4 - Keliakialiiton viestintäkanavat ja aikataulut: Milloin kannattaa viestiä?

Kurssiviikko 5 - Viestinnän suunnittelu: Miten suunnittelen viestintää?

Kurssiviikko 6 - Opit käyttöön yhdistyksessä: Mitä kurssista jäi käteen?

Vapaaehtoisten ohjaus ja tuki

Kiinnostaako sinua vapaaehtoisten innostaminen, tukeminen ja ohjaaminen? Haluaisitko tietää miten saada uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan? Haluaisitko jakaa kokemuksia muiden vapaaehtoisten kanssa?

Esimerkiksi näihin aiheisiin pääset perehtymään Keliakialiiton ja Diabetesliiton vetämällä Vapaaehtoisten ohjaus ja tuki -verkkokoulutuksessa. Koulutus on osa Opintokeskus Siviksen jäsenjärjestöjen käyttöön tuottamaa Vapaaehtoisjohtaja-koulutuskokonaisuutta.

Milloin? Seuraava kurssi alkaa 1.2.2021. ja päättyy 21.3.2021.

Kenelle? Järjestöissä vapaaehtoisesti toimivat johtajat, ohjaajat ja koordinaattorit. Koulutus soveltuu niin vapaaehtoistoiminnan vastaaville, puheenjohtajille, hallitusten jäsenille kuin erilaisista toiminnoista tai osakokonaisuuksista vastaaville, jotka haluavat kehittää omia johtamistaitojaan.

Mitä? Kurssilla opitaan vapaaehtoisten rekrytoinnista, perehdytyksestä ja ohjaamisesta, erilaisista motivaatiotekijöistä ja innostamisen tavoista sekä vapaaehtoisten osaamisen kehittymisen tukemisesta.

Miten? Kyseessä on verkkokurssi, jossa keskitytään viikoittain eri teemoihin. Kurssi koostuu virtuaaliopetuksesta, itseopiskelumateriaalista sekä yhteistoiminnallisista että itsenäisistä oppimistehtävistä. Virtuaaliopetuskertoja on neljä.

Vapaaehtoisten ohjaus ja tuki -verkkokoulutus kestää seitsemän viikkoa ja se koostuu aloituksesta ja lopetuksesta sekä viidestä sisältöosuudesta, joita ovat

1. vapaaehtoisen tehtävät,
  2. vapaaehtoisen rekrytointi,
  3. perehdytys ja ohjaus,
  4. sitoutuminen toimintaan ja
  5. osaamisen kehittymisen tukeminen.

Sisältö on rakennettu erityisesti paikallisten yhdistysten vapaaehtoisille. Koulutus sisältää osa-alueita, jotka sopivat sekä johtamiskokemusta omaaville konkareille että ensimmäisessä johtajaroolissa toimiville tai johtajiksi hakeutuville.

Ilmoittaudu koulutukseen tästä.

Ilmoittautuminen päättyy 14.1.2021.

Koulutukseen otetaan 15 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssin ollessa täynnä, kannattaa ilmoittautua varapaikoille, sillä paikkoja saattaa vapautua, jolloin niitä tarjotaan jonottajille ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Kurssin laajuus vastaa kahta opintopistettä. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen

Lisätietoja saat kurssin vetäjiltä:

Marjo Aspegren, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, 03 2541 320, marjo.aspegren@keliakialiitto.fi

ja

Minnaleena Ollanketo, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, 03 2541 380, minna.ollanketo@keliakialiitto.fi

Tapahtumajärjestämisen ABC

Miten järjestäisin vetäviä tapahtumia? Miten saan jäsenistön houkuteltua paikalle? Minkälaisia tapahtumia yhdistykseni jäsenet kaipaavat? Mikä olisi mahdollista?

Tapahtumajärjestämisen ABC on kaikille keliakiayhdistysten tapahtumajärjestämisestä kiinnostuneille tarkoitettu koulutus.

Milloin? Kurssi järjestetään seuraavan kerran huhti-toukokuussa 2021.

Kenelle? Keliakiayhdistysten vapaaehtoiset ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Koulutus antaa eväitä niin kokeneille konkareille kuin vasta-alkajillekin!

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi kaikki ne asiat, jotka sinun tulee tietää, jotta saat tapahtumasi onnistumaan. Koulutuksessa saat myös käytännön ideooita, vinkkejä ja työkaluja tapahtumasuunnitteluun.

Miten? Kurssi koostuu kuudesta eri teemasta ja viikoittaisista kurssitehtävistä. Kurssiin kuuluu virtuaaliopetusta, itseopiskelumateriaalia sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Virtuaaliopetuskertoja on kaksi.

Ilmoittautuminen kevään 2021 kurssille aukeaa maaliskuussa 2021.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Kurssin laajuus vastaa yhtä opintopistettä. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen.

Kurssilla käydään läpi

1. tapahtuman ideointi, suunnittelu ja toteutus.
  2. tapahtumabudjetoinnin perusteet ja palautteen keräämisen kikat.
  3. tapahtumaviestinnän perusteet ja autetaan tunnistamaan sopivat viestintäkanavat oman yhdistyksen tapahtumamarkkinoinnille.

Virtuaaliopetuskerroilla pääset vaihtamaan ajatuksia muiden kurssilaisten ja kurssivetäjien kanssa.

Koulutuksesta saat myös konkreettisia vinkkejä varsinaisen tapahtuman toteutukseen ja uusia ideoita erilaisten tapahtumien järjestämiseen.

Lähde mukaan kehittämään tapahtumajärjestämisen taitoja!

Syksyn 2019 koulutuskiertueen materiaalit löytyvät vapaaehtoisten tietolaarista kohdasta "koulutusmateriaalit".

Mikä ihmeen verkkokurssi?

Videolla "Mikä ihmeen verkkokurssi?" Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Meri Norola kertoo mitä verkkokurssilta kannattaa odottaa ja vastaa vapaaehtoisten esittämiin kysymyksiin.

Keliakialiiton verkkokurssit ovat niin kutsuttuja ohjattuja verkkokursseja. Tämä tarkoittaa, että kurssilla edetään teemoittain viikko kerrallaan ja kurssit järjestetään vain tiettynä ajankohtana (esim. kerran vuodessa). Kurssit toteutetaan itslearning-oppimisalustalla, jonne saat kirjautumisohjeet ja tunnukset kurssin alussa.

Poikkeuksena on Digityökalut keliakiayhteisössä -verkkokurssi, jonka kaikki materiaalit ovat itsenäisesti opiskeltavia.

Yhden opintopisteen verkkokurssit (esim. Viestiä kuuluviin ja Askeleet vapaaehtoisuuteen) kestävät kuusi viikkoa ja jokaisella viikolla käydään läpi uusi aihe. Kurssiviikon ensimmäisenä päivänä kurssialustalla julkaistaan uuteen teemaan liittyvät materiaalit ja tehtävät. Aloituspäivä vaihtelee kursseittain. Kurssiviikon ensimmäinen päivä voi olla maanantai tai esimerkiksi keskiviikko. Joustavasta suorituksesta voit keskustella kurssivetäjän kanssa.

Materiaalit voivat olla videoluentoja, muita videoita, Power point -esityksiä tai verkkolehden artikkeleita. Kurssin osallistuja voi perehtyä materiaaliin ja tehdä tehtävät haluamanaan ajankohtana ja omassa tahdissaan. Suosituksena kuitenkin on, että kurssin tehtävät käytäisiin läpi kurssiviikon aikana. Tämä johtuu siitä, että kurssit muodostavat oppimispolun, jossa uutta tietoa rakennetaan aiemmin opitun pohjalle.

Kurssiviikon alussa kerrotaan mitä osallistujan tulee tehdä kurssiviikon aikana. Viikoittain kurssin materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen kuluva aika saattaa hieman vaihdella aiheen tai oman nopeuden mukaan. Keskimäärin tehtävien tekemiseen kannattaa varata 1-2 tuntia/viikko, mutta jokainen osallistuja määrittää tarvittavan ajan itse. Suurin osa kurssista käydään siis läpi itsenäisesti opiskellen. Tämän lisäksi kurssiin kuuluu yleensä vähintään yksi virtuaaliopetuskerta.

Virtuaaliopetus poikkeaa perinteisestä luento-opetuksesta siinä, että sen aikana on usein keskustelutehtäviä ja/tai muuta vuorovaikutteista opetusta, jonka vuoksi toivotaan, että kurssin osallistujat pääsisivät osallistumaan opetuskerroille sovittuna ajankohtana. Virtuaaliopetuksen vuorovaikutteisen luonteen vuoksi opetukseen ei voi osallistua jälkikäteen eikä siitä yleensä jaeta tallennetta kurssialustalle, vaan korvaava tehtävä toteutetaan keskustelualustalle lisättävällä tehtävällä.

Kurssiin saattaa sisältyä lisäksi pari- tai ryhmätöitä, jonka sähköiseen toteutukseen saat ohjeet kurssivetäjältä. Työskentelyn yhteisestä ajankohdasta tulee sopia oman parin/ryhmän kanssa (parit/ryhmät jaetaan kurssin vetäjien toimesta).

Kurssin vetäjät antavat osallistujille palautetta ja neuvovat tehtävissä pitkin kurssia. Kurssivetäjät tavoittaa myös koko kurssin ajan kurssialustan kautta viesteillä ja sähköpostilla. Neuvoa saa kysyä ja lisätietoja pyytää aina kun siltä tuntuu.

Tapaamisiin Keliakialiiton vapaaehtoisten verkkokursseilla!