Gluteeniton Unelma -kahvilalle Gluteenittoman palvelun merkki

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin Gluteeniton Unelma -kahvilalle. Kahvila sijaitsee kauppakeskus Lauttiksessa Helsingissä.

–  Kaikki leivonnaiset kahvilaani tulevat Gluteeniton Leipomo Ilonasta. Ilona on täysin gluteeniton leipomo Lempäälässä. Sen valikoimiin kuuluu sekä makeita että suolaisia gluteenittomia leivonnaisia, kertoo yrittäjä-omistaja Marianne Surakka

Gluteenittomien leivonnaisten lisäksi kahvilassa on tarjolla makeisia, pehmistä ja popcornia. Myös kissoille ja koirille on myynnissä ruokia ilman viljoja ja lisäaineita.

Surakka toivoo, että ihmiset saisivat gluteenittomista tuotteista positiivisen kuvan.

–  Gluteenittomat leivonnaiset ovat nykyään hyviä ja usein jopa parempia kuin perinteisesti vehnästä tehdyt. Toivon, että myös ne, jotka eivät tarvitse gluteenitonta terveydellisistä syistä, uskaltautuisivat niitä maistamaan, hän toteaa.

Surakka avasi kahvilansa joulukuussa.

–  Olin jo pitkään halunnut perustaa oman kahvilan. Päätin uskaliaasti aloittaa oman yrityksen, vaikka nyt on ollut vaikeat ajat koronan takia, hän sanoo.

Kahvila toimii tällä hetkellä take away -periaatteella. Koronarajoitusten salliessa avautuu myös terassi.

”Merkillisiä” yrityksiä on jo 18

Gluteenittoman palvelun merkki on nyt Suomessa 18 yrityksellä.

Merkin saaneita yrityksiä on kattavasti eri puolilla Suomea. Kannustamme kuluttajia käyttämään merkin omaavia yrityksiä näinä poikkeuksellisina aikoina, sanoo Keliakialiiton markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen

Merkin käyttöoikeutta voivat hakea gluteenittomia palveluita tarjoavat yritykset, kuten esimerkiksi kahvilat, ravintolat, hotellit ja leipomomyymälät. Merkki on luvanvarainen ja sen käyttöoikeuden myöntää Keliakialiitto.

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

Merkin avulla asiakas voi valita yrityksen, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluita. Yritys puolestaan voi merkin avulla kertoa omasta osaamisestaan ja erottautua kilpailijoista, Jokinen kertoo.

Gluteenittomuuden oltava kunnossa

Merkin saadakseen yrityksen on suoritettava Keliakialiiton koulutus ja todistettava osaamisensa gluteenittomuudesta. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään yhdessä yrityksen kanssa huolellisesti läpi.

–  Gluteenittoman palvelun merkin voi saada vain sellainen yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Kaiken tarjottavan ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenitonta, toteaa Jokinen.

Keliakialiitto järjestää hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan ammattilaisille verkkokoulutuksia ja webinaareja. Koulutus on yksi osa Gluteenittoman palvelun merkin hakuprosessia.

Gluteenittoman palvelun merkki on näillä yrityksillä: Cafe Rovaniemi (Rovaniemi), Pella´s café (Tampere), Geisarinna (Kotka), Porokylän leipomon Kahvila-leipomomyymälä (Nurmes), Raw’n More (Helsinki), Luomuravintola Timjami (Tampere), Norlandia Tampere Hotel (Tampere), Happy Waffle (Helsinki), Lepolan Talo (Hausjärvi), Amandis (Naantali), Dois Amores (Hämeenlinna), Wivi’s (Turku), Sarrit (Inari), Restaurant Aurora Holidays (Utsjoki), museokahvila Lottakanttiini (Tuusula), Leipomo konditoria Hento (Rauma), Rauman Puistokahvila (Rauma) ja Gluteeniton Unelma (Helsinki).

Kaikki merkin saaneet yritykset löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.