Vuoden 2020 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aines

Keliakialiitto on valinnut Vuoden 2020 gluteenittomaksi tuotteeksi Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aineksen. Kunniamaininnan sai Pirkka gluteeniton rahkamunkki.

Vuoden 2020 gluteeniton yritys -tunnustuksen on puolestaan saanut Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Kunniamaininnan sai Kahvila Nikolai Joensuusta. Tunnustukset jaettiin Keliakialiiton Facebook-livessä 24.2.2021.

Voittajan ja kunniamainintojen saajat valitsi Keliakialiiton kilpailuraati. Raatiin kuului kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Monikäyttöinen ja helppo valmistaa

Keliakialiiton Vuoden 2020 gluteeniton tuote -tunnustuksen on saanut Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aines. Tuote sopii käytettäväksi sellaisenaan, lisäkkeenä tai erilaisten aterioiden pohjana. Aines on valmistettu kotimaisesta gluteenittomasta täysjyväkaurasta ja mukana on 20 prosenttia kuivattuja kasviksia. Lisäksi se on vegaaninen, lisäaineeton ja runsaskuituinen.

Kilpailuraatimme mielestä tuote on helppo ja nopea valmistaa. Tuotteessa korostui sen uutuusarvo. Valmiiksi maustettu ateria-aines tuo ruokapöytään vaihtelua ja on monikäyttöinen. Sen voi ottaa mukaan vaikka ulos retkelle, kiittelee raadin puolesta markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen Keliakialiitosta.

Vuoden gluteenittoman tuotteen valintakriteereinä ovat muun muassa maku, saatavuus, monipuolinen käytettävyys, uutuusarvo, ravitsemuksellisuus ja hinta. Edellytyksenä on, että tuote on tullut markkinoille edellisen valinnan jälkeen.

Tunnustuksen saajaksi tuli tänä vuonna peräti 29 ehdotusta. Mukana oli ilahduttavan paljon erilaisia gluteenittomia tuotteita, mikä kuvaa yhä kasvaa gluteenitonta tuotevalikoimaa, toteaa Jokinen.

Kunniamaininta rahkamunkille

Raati jakoi Vuoden 2020 gluteeniton tuote -kilpailuissa myös kunniamaininnan. Sen sai Pirkka gluteeniton rahkamunkki. Munkit valmistaa Pirkkalassa Brander Oy.

Rahkamunkki on herkullinen, sen saatavuus on hyvä ja pakkauskoko sopiva. Lisäksi pakastettu tuote on helppo sulattaa ja se sopii vierasvaraksi kenelle vain, Jokinen kuvaa.

Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:lle kiitos vuosien työstä

Keliakialiiton Vuoden 2020 gluteeniton yritys -tunnustuksella palkittiin Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Yrityksen kaikki tuotteet myydään Hannun 100 % Gluteeniton -brändin alla.

Kilpailuraati arvostaa Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:n pitkäjänteistä tuotekehitystä, innovatiivisuutta ja tuotevalikoiman monipuolisuutta. Tuotevalikoimassa on muun muassa tuoreita leipiä, kuivattuja hapannappeja ja pikkuleipiä, Jokinen kertoo.

Pirjon Pakari Kauhajoki Oy on vuosien aikana investoinut vahvasti gluteenittomaan tuotantoon, ja niiden saatavuus on hyvä Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomessa aina Oulun seudulle asti. Lisäksi tuotteita voi tilata verkkokaupasta.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailussa kiinnitetään huomiota muun muassa asiakaspalveluun, tuotteiden laatuun ja yrityksen tuotekehittelyyn, saatavuuteen, tuotevalikoimaan ja -turvallisuuteen. Kilpailuun tuli tänä vuonna 13 ehdotusta.

Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:n henkilökuntaa.

Kunniamaininta Kahvila Nikolaille

Kunniamaininnan raati antoi Kahvila Nikolaille. Kahvila Nikolai on täysin gluteeniton kahvila Joensuussa.

Yritystä kuvattiin Itä-Suomen helmeksi. Raati arvostaa nuorten yrittäjien uskallusta erikoistua ja itse valmistamansa tuotevalikoiman monipuolisuutta. Tarjolla on lounasta sekä makeita ja suolaisia leivonnaisia sekä herkullisia kuplavohveleita artesaanijäätelöllä.

Ensimmäisen kerran Vuoden gluteeniton tuote valittiin vuonna 2001 ja Vuoden gluteeniton yritys/palvelu vuonna 2004. Ehdotuksia voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset edellisen palkinnon jakamisen jälkeen myyntiin tulleista tuotteista.