Eurooppalaiset keliakialiitot järjestävät Ukrainasta pakeneville gluteenitonta ruoka-apua

Uutisen tyyppi: Uutinen

Euroopan keliakialiittojen kattojärjestö AOECS auttaa sotaa pakenevia ukrainalaisia keliaakikkoja. Apu on tärkeää, sillä keliaakikoiden terveys vaatii tarkan gluteenittoman ruokavalion noudattamista myös äärimmäisen kriisin keskellä.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

AOECS on perustanut kriisikomitean, jonka kautta apu on jatkossa tarkoitus organisoida yhdessä mahdollisimman tehokkaasti. Keliakialiitto on AOECS:n jäsen.

– On ollut vaikuttavaa todeta, kuinka yksissä tuumin Ukrainan lähellä sijaitsevat AOECS:n jäsenmaat ovat käynnistäneet avustustoimensa Ukrainasta pakenevien henkilöiden auttamiseksi. AOECS:n jäsenmaat ovat laajasti myös muilla tavoin ilmaisseet tukensa Ukrainalle, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi

Monet Ukrainan lähellä sijaitsevien maiden keliakialiitot ovat jo järjestäneet gluteenitonta ruoka-apua sotaa pakeneville. Toimiin on ryhdytty ainakin Unkarissa, Romaniassa, Puolassa, Tšekissä, Latviassa, Itävallassa ja Virossa.

Järjestöiltä tukea ja apua

Venäjän hyökkäys Ukrainaan voi herättää pelkoa ja ahdistusta myös Suomessa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen katto-organisaatio SOSTE on koonnut sivuilleen tietoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamasta avusta ja tuesta sekä siitä, miten tavalliset ihmiset voivat eri järjestöjen kautta auttaa sodan jalkoihin joutuneita ihmisiä. Keliakialiitto on myös SOSTEn jäsenjärjestö.

Tutustu SOSTEn kokoamaan kattavaan tietopakettiin tästä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.