Gluteeniton ruoka-apu laajenee Rovaniemelle

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Keliakialiitto jakaa yhteistyökumppaneiden kanssa syksyllä gluteenitonta ruoka-apua 12 paikkakunnalle.

Keliakialiiton kesän alussa aloittama gluteeniton ruoka-apujakelu laajenee Rovaniemelle. Ensimmäinen jakelu on maanantaina 21. syyskuuta. Rovaniemellä Keliakialiitto toimii yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa.

Aloitimme Gluteeniton ruoka-apu -keräyksen keväällä koronapandemian vuoksi, sillä ruoka-avun tarve kasvoi paikoin jopa kolminkertaiseksi. Yleensä ruoka-apupisteissä ei ole pystytty huomioimaan erityisruokavalioita, kuten keliakian edellyttämää gluteenittomuutta, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Ilkka Repo.

Keliakiaa sairastaville tarkka gluteeniton ruokavalio on sairauden ainoa hoitomuoto. Hoitamaton keliakia altistaa useille lisäsairauksille, kuten esimerkiksi anemialle, lapsettomuudelle, osteoporoosille ja pahimmillaan suolistosyövälle.

Jokaisella suomalaisella tulee olla mahdollisuus hoitaa sairauttaan sen edellyttämällä tavalla, korostaa Repo.

Apua eri puolille maata

Keliakialiitto laittoi ensimmäiset 750 gluteenitonta ruoka-apukassia jakoon kesäkuussa. Nyt matkaan on lähtenyt toiset 750 kassia. Gluteenittomia ruoka-apukasseja on Rovaniemen lisäksi jaossa 11 paikkakunnalla. Paikkakunnat ovat Espoo, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Tarkat jakelupaikat ja kellonajat löytyvät verkkosivuilta keliakialiitto.fi/gluteeniton-ruoka-apu.

Jakelusta vastaavat Suomen Punaisen Ristin lisäksi Vantaan Hävikkiterminaali, Helsingin seurakuntayhtymä ja ViaDia. Järjestöt tekevät kaikkensa hädässä olevien auttamiseksi, sanoo Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve

Jakelupaikkakunnat on valittu eri puolille maata sen mukaan, mihin koronan aiheuttama työttömyys ja lomautukset ovat iskeneet pahimmin.

Saimme ELY-keskukselta tietoja työttömien ja lomautettujen määrästä eri paikkakunnilla. Vertasimme tietoja keliakiaa sairastavien määrään. Nämä tiedot saimme omasta jäsenrekisteristämme ja Kelan tilastoista. Valitsimme paikkakunnat, joissa on paljon kysyntää. Olemme pahoillamme, että apua ei pystytä ulottamaan kaikille paikkakunnille, toteaa Halve.

Gluteenittomat ruoka-apukassit on hankittu pääasiassa yksityishenkilöiltä saaduin lahjoitusvaroin. Lopullisen kassien ja jakelupaikkakuntien määrän on määrittänyt keräyksestä saatu tuotto.

Osalla haasteita jo ennen koronaa

Gluteenittoman ruoka-avun tarkoituksena on auttaa taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevia.

Jo ennen koronaa osa keliakiaa sairastavista on elänyt jatkuvasti avun tarpeessa. Heistä osa on esimerkiksi pientä eläkettä saavia ja osa opintotuella eläviä. Keliakiaa sairastaville, yli 16-vuotiaille ei ole olemassa yhteiskunnan taholta taloudellista tukea elinikäisen sairautensa hoitoon. Ainoa tuki on toimeentulotuki, jota haetaan Kelasta ja kunnan sosiaalitoimesta, muistuttaa Repo.

Keliakian aiheuttamat kustannukset kuuluvat täydentävän toimeentulotuen piiriin, jota haetaan kunnan sosiaalitoimistosta.

Useimmat kunnat eivät valitettavasti hyväksy keliakian hoidon aiheuttamia kuluja täydentävässä toimeentulotuessa, Halve huomauttaa.

Sinäkin voit auttaa

Rahan keruu gluteenittoman ruoka-avun jakamista varten jatkuu, ja kuka tahansa voi osallistua.

Pienelläkin summalla on iso merkitys. Varoilla hankitaan gluteenittomia tuotteita ruoka-avun jakelupisteisiin, sanoo Repo.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.