Keliakialiiton piirrosvideo havainnollistaa gluteenittomuuden tarkkuutta

Keliakialiitto on julkaissut piirrosvideon gluteenittoman ruuan valmistamisesta.

Uusi Gluteenitonta helposti ja turvallisesti -video on suunnattu ensisijaisesti ravitsemisalan ammattilaisille, mutta sen vinkit auttavat ihan jokaista, joka valmistaa gluteenitonta ruokaa.

– Gluteenitonta ruokavaliota noudattaa tutkimusten mukaan nykyisin jo yli 150 000 suomalaista. He ovat kahviloille ja ravintoloille merkittävä kohderyhmä, sillä he valitsevat seurueineen yleensä ruokapaikan sen mukaan, mistä erityisruokavaliota noudattava saa hyvää palvelua, toteaa Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg.

Keliakialiitto haluaa osaltaan auttaa, että gluteeniton ruokailu sujuu turvallisesti.

– Gluteenittoman ruuan valmistus on helppoa ja turvallista, kunhan huolehtii muutamista perusasioista, Lindberg vakuuttaa.

Video helpottaa uusien työntekijöiden perehdytystä

Lyhyessä videossa käydään havainnollisesti läpi muun muassa gluteenittomien raaka-aineiden säilytys, gluteenittoman ruuan valmistus ja tarjoilu.

– Kahviloissa ja ravintoloissa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöiden taustat ovat monenlaisia, ja kaikilla ei välttämättä ole ennestään tietoa gluteenittomuudesta. Piirrosvideon avulla siitä on helppo kertoa.

Lindberg vinkkaa, että videota voi hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden, esimerkiksi kesätyöntekijöiden, perehdytyksessä ja hotelli-, ravintola- ja catering -alan opetuksessa.

Gluteenitonta helposti ja turvallisesti -video löytyy pysyvästi Keliakialiiton verkkosivuilta. Videoon voi halutessaan valita suomenkielisen ja englanninkielisen tekstityksen.

Video on tehty Tampereen Talouskoulun Säätiön tuella. Videon toteutti Keliakialiitolle Tussitaikurit Oy / Marker Wizards Ltd.

Keliakialiitto kouluttaa alan ammattilaisia

Keliakialiitto kouluttaa vuosittain useita satoja hotelli-, ravintola- ja catering-alan ammattilaista. Korona-aikana koulutustilaisuudet siirrettiin verkkoon ja ne ovat osoittautuneet hyvin suosituiksi.

– Webinaarin katsominen ei ole aikaan eikä paikkaan sidottua. Tallenteen voi katsoa juuri itselleen sopivaan aikaan ja vaikka useamman työntekijän kesken, Lindberg vinkkaa.

Mikäli yritys kiinnostuu gluteenittomuudesta enemmän, se voi hakea itselleen luvanvaraista Gluteenittoman palvelun merkkiä. Merkki on tällä hetkellä 19 suomalaisella yrityksellä.