Keliakialiitto haastaa osallistumaan Kansainvälisen keliakiapäivän kävelyyn

Uutisen tyyppi: Uutinen

Euroopan keliakialiittojen kattojärjestö AOECS järjestää kansallisten keliakialiittojen kanssa virtuaalisen liikuntatapahtuman. Tavoitteena on kerätä varoja Ukrainan sotaa paenneille ja Ukrainassa yhä oleville keliaakikoille.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Euroopan keliakialiittojen kattojärjestö AOECS järjestää kansallisten keliakialiittojen kanssa virtuaalisen liikuntatapahtuman ensi viikolla. Kampanja alkaa kansainvälisenä keliakiapäivänä maanantaina 16.5. ja jatkuu sunnuntaihin 22.5.2022 asti. Tavoitteena on kerätä varoja Ukrainan sotaa paenneille ja Ukrainassa yhä oleville keliaakikoille.

— Suomessa kampanja on nimeltään Kansainvälisen keliakiapäivän kävely, mutta voit joko kävellä, juosta tai pyöräillä kolmen tai kymmenen kilometrin matkan. Osallistuminen maksaa 10 euroa, ja suomalaisten osallistumismaksut ohjataan kokonaisuudessaan ukrainalaisten keliaakikkojen hyväksi, kertoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Tapahtumaan osallistuminen on helppoa ja tapahtuu RaceID-verkkosivun tai puhelimeen ladattavan sovelluksen avulla. Voit kirjautua tapahtumaan verkkosivuille tästä:

— Kirjaudu tapahtumaan, maksa osallistumismaksu ja olet mukana! kannustaa Puronurmi.

Tämän jälkeen kävele, juokse tai pyöräile kolmen tai kymmenen kilometrin matka missä vain haluat 16.–22.5.2022. Jos haluat, voit kirjata oman suoritusaikasi palveluun ja vertailla sitä muiden osallistujien aikoihin.

— Tärkeintä tässä on nostaa esiin keliakiaa ja auttaa ukrainalaisia keliaakikkoja, jotta he saisivat gluteenitonta ruokaa. Samalla saat itsellesi liikuntaa ja hyvän mielen, Puronurmi sanoo.

AOECS perusti maaliskuussa hätärahaston, jonka varoilla autetaan sodasta kärsiviä ukrainalaisia keliaakikkoja. Keliakialiitto on lahjoittanut rahastoon 3 000 euroa. Tähän mennessä rahastoon lahjoitettujen varojen ansiosta on voitu toimittaa gluteenitonta ruokaa yli 1 500 keliakiaperheelle Ukrainassa.

Mikäli osallistut Kansainvälisen keliakiapäivän kävelyyn, voit mieluusti jakaa sosiaaliseen mediaan kuvia esimerkiksi tunnisteilla #kansainvälinenkeliakiapäivä #keliakiapäivänkävely #coealiacdayrun #Ukraina #Ukraine #hyväntekeväisyys #keliakia ja tägätä meidät @Keliakialiitto

Lisätiedot:

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi, niina.puronurmi@keliakialiitto.fi, p. 050 306 2164.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.