Keliakiaviikko 4.–10.9.2023: Syksyn satoa gluteenittomasti

Tämän vuoden keliakiaviikolla kokataan ja leivotaan gluteenitonta satokauden antimista. Tavoitteena on pienentää kalliin gluteenittoman ruokavalion kuluja ja samalla nauttia yhteisistä hetkistä sekä herkuista.

Julkaisemme viikon aikana reseptejä, joissa käytetään satokauden antimia. Ainekset voi joko kerätä itse tai hankkia kaupasta. Lisäksi järjestämme kaikille avoimen webinaarin, jossa jaamme lisää terveellisiä ja edullisia vinkkejä, kertoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Miika Wynne-Ellis ja HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg pitelevät koria, jossa on juureksia, sieniä, puolukoita ja omenasosepurkkeja. Kuva: Tuulamaria Lempiälä.

Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg ja ravitsemusasiantuntija Miika Wynne-Ellis pitävät Syksyn satoa gluteenittomasti -webinaarin keskiviikkona 6.9. kello 18. Webinaariin ilmoittaudutaan Keliakialiiton verkkosivujen kautta keliakialiitto.fi/syksynsatoa. Lindberg ja Wynne-Ellis kehottavat hyödyntämään metsän antimia.

Marjoissa on runsaasti vitamiineja ja kuituja. Sienistä saa puolestaan sinkkiä, rautaa, kaliumia ja seleeniä sekä D-vitamiinia. Lisäksi metsässä samoilu tekee hyvää sekä kropalle että mielelle, he toteavat.

Syksyn kasviksista Lindberg ja Wynne-Ellis nostavat esiin kesäkurpitsan ja palsternakan.

Edullinen kesäkurpitsa sopii keittoihin, uuniruokiin, salaatteihin ja jopa hilloksi. Palsternakkaa voi puolestaan raastaa sämpylätaikinaan tai porkkanan sijasta kakkuun, he vinkkaavat.

Itse keräämällä ja itse tekemällä säästää selvää rahaa.

Kannattaa myös hyödyntää keväällä julkaisemamme Gluteenitonta arkiruokaa -reseptit ja viikkoruokalistat, jotka löytyvät verkkosivuilta keliakialiitto.fi/gluteenitonta-arkiruokaa, vinkkaa Wynne-Ellis.

Tapahtumia ympäri maata

Paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät viikon aikana kymmeniä gluteenittomia tapahtumia eri puolilla Suomea. Tulossa on leivonta- ja ruoanlaittotapahtumia, opastettuja kauppakierroksia, sieni- ja marjaretkiä. Tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki gluteenittomuudesta kiinnostuneet.

Tapahtumista löytyy tietoa Keliakialiiton verkkosivuilta keliakialiitto.fi/tapahtumat sekä keliakiayhdistysten verkkosivuilta ja some-kanavista.

Keliakialiiton Facebook- ja Instagram-sivuilla jaetaan viikon aikana gluteenittomia reseptejä ja kysellään seuraajien vinkkejä. Keliakiaviikkoa voi seurata aihetunnisteilla #keliakiaviikko #satokausi #gluteeniton ja #gluteenitonelämä.

Gluteenittomuus tutummaksi

Keliakiaviikon tavoitteena on lisätä yleistä tietämystä keliakiasta ja gluteenittomuudesta. Suomessa noin 150 000 ihmistä noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Heistä noin 40 000 noudattaa gluteenitonta ruokavaliota keliakian takia. Keliakia on elinikäinen sairaus, jonka ainoa hoitomuoto on tarkka gluteeniton ruokavalio.

Gluteeniton ruokavalio tunnetaan Suomessa jo melko hyvin, mutta lisätietoa tarvitaan yhä. Gluteenittomuus sekoitetaan välillä virheellisesti esimerkiksi laktoosittomuuteen, vehnättömyyteen tai vegaanisuuteen, Puronurmi toteaa.

Gluteeniton ruokavalio on kallis. Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavaliohoito aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia yli 700 euroa vuodessa. Keliakialiitto on ajanut keliakiaa sairastaville keliakiakorvausta. Uudessa hallitusohjelmassa todetaan, että keliakiakorvaus palautetaan painottaen alaikäisiä ja alemman tulotason aikuisia.

Keliakiaviikon reseptit ja muut materiaalit löytyvät verkkosivuilta keliakialiitto.fi/keliakiaviikko.

Lisätietoja

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi, p. 050 3062 164, niina.puronurmi@keliakialiitto.fi

Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg, p. (03) 2541 370, eija.lindberg@keliakialiitto.fi

Keliakialiitto ry on valtakunnallinen potilasjärjestö, joka edistää keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia. Keliakialiittoon kuuluu 20 500 jäsentä.