Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus Vuoden 2019 keliakiateko

Kunniamaininta neljän koplalle

Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus nappasi Vuoden keliakiateko 2019 -palkinnon. Palkinto jaettiin G-fest-tapahtuman yhteydessä lauantaina Tampereella.

- Saimme paljon hyviä ehdotuksia monenlaisesta toiminnasta. Halusimme nostaa voittajaksi poikkeavan idean, jossa oli uudenlaista ajattelua, perustelee raadin puolesta Keliakialiiton järjestöpäällikkö Eeva Laine.

Länsi-Pohjan keliakia järjesti ensimmäisen irtokarkkitempauksen keliakiaviikolla vuonna 2018 Kemissä. Yhdistys sopi paikallisen marketin kanssa ajankohdan, jolloin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille varattiin ja avattiin uudet gluteenittomat irtokarkkilaatikot. Käytössä oli tietysti myös puhtaat ottimet, jotta voitiin varmistaa tuotteiden täysi gluteenittomuus ja turvallisuus.

Karkkiostoksille 100 km:n päästä

Tempaus sai heti suuren suosion, ja toinenkin tempaus on jo järjestetty. Tapahtumissa on ollut satakunta kävijää, mikä on pienellä paikkakunnalla paljon. Karkkiostoksille on tultu jopa yli 100 kilometrin päästä Oulusta ja Rovaniemeltä asti.

- Irtokarkkitempauksen idea on uusi, raikas ja omaperäinen. Se puhuttelee monia kohderyhmiä, muun muassa lapsia ja nuoria. Tempaus herätti myös median huomion, ja karkin avulla on viety viestiä gluteenittoman ruokavalion tarkkuudesta, Laine sanoo.

Länsi-Pohjan keliakia on levittänyt irtokarkkitempauksen ilosanomaa myös muille keliakiayhdistyksille.

- Idea on täysin kopioitavissa, levitettävissä ja toistettavissa. Vastaavia tapahtumia onkin jo järjestetty eri puolilla Suomea, kertoo idean äiti Sini Hölttä Länsi-Pohjan keliakia ry:stä.

Kunniamaininta neljän koplan tapahtumille

Neljän keliakiayhdistyksen yhdessä järjestämät neljän koplan tapahtumat palkittiin kunniamaininnalla. Härmän, Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan seutujen keliakiayhdistykset ovat jo peräti 26 vuoden ajan järjestäneet vuosittain yhteisen tapahtuman. Keliakiateko-raati halusi palkita tämän pitkään jatkuneen perinteen.

- Malli on selkeä. Näillä neljällä yhdistyksellä on ollut vuodesta 1993 alkaen kiertävä vastuu vuosittaisen tapahtuman järjestämisestä eri paikkakunnilla. Esimerkki kannustaa myös muita keliakiayhdistyksiä vastaavanlaiseen yhteistyöhön, Laine kiittää.

Vuosittain tapahtumissa on ollut noin sata henkilöä eli vuosien aikana noin 2 600 ihmistä. Tapahtumassa on jaettu uutta tietoa keliakiasta, tutkimuksista ja gluteenittomasta ruokavaliosta. Lisäksi on ollut virkistymistä, kulttuuria, viihdettä ja kilpailuja sekä gluteenittomia tuote-esittelyjä. Lapsille on järjestetty omaa ohjelmaa.

- Neljän koplan tapahtumat ovat olleet merkittävä uusien ja vanhojen jäsenten kohtaamispaikka ja paikallismatkailua parhaimmillaan. Tärkein asia on ollut tutuksi tuleminen näiden neljän eri yhdistysten jäsenten kanssa. Olemme saaneet tapahtumista vertaistukea sekä yksilöinä että yhdistyksinä, kuvailee Härmän seudun puheenjohtaja Päivi Kleimola.

Samalla tavalla kuin irtokarkkitempaus, myös neljän yhdistyksen tapaaminen on helposti kopiotavissa muualle Suomeen.

Keliakialiitto onnittelee voittajia!