Ministerin vastaus kirjalliseen kysymykseen herätti lisäkysymyksiä

Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Tanus teki kesäkuussa eduskunnassa kirjallisen kysymyksen keliakiakorvauksesta. Kysymyksen allekirjoittivat myös eri puolueista olevat 25 kansanedustajaa. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että ruokavaliokorvauksen tarpeellisuus selvitetään.

Tanus kysyi, aikooko hallitus ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin keliakian hoidon aiheuttaman taloudellisen taakan helpottamiseksi ja keliakian lisäsairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Lisäksi hän kysyi, aikooko hallitus lisätä päättäjien oikeaa tietoa ja ymmärrystä keliakiasta autoimmunologisena sairautena sekä huonosti hoidetun keliakian aiheuttamista lisäsairauksista.

Tanus kysyi myös, onko hallitus aloittanut jo selvityksen tekemisen korvauksen tarpeellisuudesta, kuka selvityksen tekee ja milloin tuloksia on odotettavissa.

Lue tästä Kirjallinen kysymys keliakiakorvauksen palauttamisesta ja tilanteen selvittämisestä

Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Tanus.

Keliakian hoito rinnastettava muiden autoimmuunisairauksien hoitoon

Kysymykseen vastasi sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen. Lue tästä vastaus kirjalliseen kysymykseen keliakiakorvauksen palauttamisesta ja tilanteen selvittämisestä.

- Valitettavasti ministerin vastauksessa rinnastettiin keliakia allergioihin, koska molempia sairauksia hoidetaan ruokavaliolla. Keliakian hoito tulisi rinnastaa muiden autoimmuunisairauksien, kuten tyypin 1 diabeteksen, reuman ja MS-taudin, hoitoon ja hoidon kustannusten korvauksiin. Näistä sairauksista keliakia on ainoa, jonka hoidon kustannuksia ei tueta lainkaan. Näin ei edistetä eikä tueta keliakiaa sairastavien terveyttä, sanoo Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Ministerin vastauksessa puhutaan yhdenvertaisuudesta eri sairauksien kohdalla.

- Yhdenvertaisuutta tulisi tarkastella autoimmuunisairauksien ryhmän sisällä eikä sen perusteella, mihin sairauteen liittyy ruokavaliohoito. Terveellinen ruokavalio kuuluu kaikkien sairauksien hoitoon sekä ennaltaehkäisyyn mutta se ei ole yleensä sairauden ainoa pääasiallinen hoitomuoto kuten se keliakian hoidossa on. Päättäjiltä vaadittaisiin kykyä nähdä keliakiaan tarvittava erityisruokavalio lääkkeenä. Oikealla hoidolla estetään hankalien ja kalliiden lisäsairauksien syntyminen, korostaa Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Keliakia ei ole allergia

Vastauksessa mainitaan, että allergiaa ja keliakiaa sairastava voi saada tarvittavat ravintoaineet muista ruoka-aineista, jolloin ei tarvitse ostaa kalliita erityistuotteita.

- Allergian kohdalla asia voikin näin olla, jos henkilö on allerginen vain muutamalle ruoka-aineelle. Allergiat ovat usein väistyviä ja joitakin voidaan hoitaa siedätyshoidolla. Näin ei voida toimia keliakian hoidossa, muistuttaa Halve.

Viljavalmisteet merkittävä kuidun lähde

Suositusten mukaiseen ruokavalioon tulee sisältyä ravintokuitua. Riittävällä ravintokuidun saannilla on monia terveydelle edullisia vaikutuksia. Se muun muassa vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen ja vähentää sepelvaltimotaudin riskiä. Ravintokuidulla voi olla myös syöpää estäviä ominaisuuksia.

- Viljavalmisteet ovat tärkeä kuidun lähde. Kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla ei voida korvata viljavalmisteiden sisältämää kuitua. Suositeltava kuitumäärä on erittäin haasteellista saavuttaa ilman viljavalmisteita. Esimerkiksi porkkanaa tulisi syödä vähintään kilon verran päivässä. Viljavalmisteet toimivat myös tärkeinä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteinä, sanoo Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Sanna Arnala.

Lue myös

Vastaus kirjalliseen kysymykseen keliakiakorvauksen palauttamisesta ja tilanteen selvittämisestä