Ravintola Hanna Å Torniossa sai Gluteenittoman palvelun merkin

Uutisen tyyppi: Uutinen

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin Torniossa toimivalle Ravintola Hanna Å:lle. Gluteenittoman palvelun merkki on nyt Suomessa 20 yrityksellä.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Ravintola Hanna Å vastaa Torniossa sekä Hotelli Joentalon että Peräpohjolan opiston ruokaluista. Lisäksi ravintola huolehtii kokous-, koulutus- ja yksityistilaisuuksien tarjoiluista.

– Arkisin tarjolla oleva lounas on pääsääntöisesti aina gluteeniton ja laktoositon. Lounaalla pyrimme tarjoamaan gluteenitonta ruokavaliota noudattaville yhtä laajan valikoiman leipiä ja leivonnaisia kuin muille, kertoo Ravintola Hanna Å:n keittiöpäällikkö Toni Huhtamella

Hotellin aamupalalla on aina gluteenittomia vaihtoehtoja.

Kuvassa Ravintola Hanna Å:n keittiöpäällikkö Toni Huhtamella.

Ravintolalla on myös verkkokauppa

Ravintolan verkkokaupasta saa lähes kaiken gluteenittomana. Myynnissä on muun muassa gluteenittomia täyte- ja voileipäkakkuja, suolaisia ja makeita piirakoita sekä kiusauksia. Gluteenittomia täytekakkuja tilataan eniten.

– Verkkokaupastamme voi hankkia vaikka viikon ruuat Lapin reissulle nappaamalla mukaan ne Torniosta, Huhtamella vinkkaa.

Ravintola Hanna Å päätyi hakemaan Gluteenittoman palvelun merkkiä oman leipurin kiinnostuksesta gluteenittomaan leipomiseen ja ruoan valmistukseen.

– Gluteenittoman ruuan ja leivonnaisten valmistus on todella helppoa, kun siisteydestä, työtiloista ja päivärytmistä on huolehdittu. Valmistamme kaikki gluteenittomat ruuat ja leivonnaiset aina päivän aluksi, Huhtamella kertoo.

20 esimerkillistä yritystä

Keliakialiitto kehitti Gluteenittoman palvelun merkin muutama vuosi sitten helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

Merkin saaneita yrityksiä on nyt tasan 20 ja niitä on eri puolilla Suomea, mikä on hienoa. Merkin avulla asiakas voi valita yrityksen, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluja, toteaa Keliakialiiton markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen.

Jotta yritys voi saada Gluteenittoman palvelun merkin, sen on suoritettava Keliakialiiton verkkokoulutus ja todennettava, että gluteenittomuus osataan yrityksessä. Gluteenittomuuden toteutuminen käydään huolellisesti läpi yhdessä yrityksen kanssa.

Gluteenittoman palvelun merkin voi saada vain sellainen yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Tämä tarkoittaa tarkkuutta valmistuksen jokaisessa vaiheessa ja tarjoilussa. Kaiken tarjottavan ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenitonta, huomauttaa Jokinen.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta voivat hakea gluteenittomia palveluita tarjoavat yritykset, kuten kahvilat, ravintolat, hotellit ja leipomomyymälät. Merkki on luvanvarainen ja sen käyttöoikeuden myöntää Keliakialiitto.

Keliakialiitto järjestää vuosittain hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan ammattilaisille verkkokoulutuksia ja webinaareja. Koulutus on yksi osa Gluteenittoman palvelun merkin hakuprosessia.

Gluteenittoman palvelun merkki. Tämä merkki gluteenittomia palveluja tarjoavan yrityksen ulko-ovessa, ruokalistassa tai verkkosivuilla kertoo, että yritys tarjoaa turvallisia gluteenittomia vaihtoehtoja.

Gluteenittoman palvelun merkki on näillä yrityksillä:

Pella´s café (Tampere), Luomuravintola Timjami (Tampere), Norlandia Tampere Hotel (Tampere), Happy Waffle (Helsinki), Lepolan Talo (Hausjärvi), Amandis (Naantali), Kahvila Dois Amores (Hämeenlinna), Ravintola Sarrit (Inari), Restaurant Aurora Holidays (Utsjoki), Museokahvila Lottakanttiini (Tuusula), Leipomo konditoria Hento (Rauma), Rauman Puistokahvila (Rauma), Gluteeniton Unelma (Helsinki), Café & Bar KATTO (Tampere), Wanha Kanala (Loimaa), Akkavaara (Salla), Jolie Lounge & Café (Äkäslompolo), Moilas myymälä-kahvila (Pieksämäki), Lapuan keskusgrilli (Lapua) ja Ravintola Hanna Å (Tornio).

Kaikki merkin saaneet yritykset löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta keliakialiitto.fi/gluteenittoman-palvelun-merkki

Lisätiedot Gluteenittoman palvelun merkistä:
Marjo Jokinen, markkinoinnin asiantuntija, Keliakialiitto, marjo.jokinen@keliakialiitto.fi, p. 03 2541 342.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.