Tänä keväänä on mahdollisuus vaikuttaa keliakiakorvaukseen!

Eduskuntavaalit järjestetään 14.4.2019. Silloin päätetään, ketkä asioistamme päättävät eduskunnassa seuraavat neljä vuotta. Valitaanko sinne heitä, jotka ajavat myös keliakiaa sairastavien asioita?

Viimeisiä hetkiä toimiva nykyinen hallitus lakkautti keliakiaa sairastavilta yli 16- vuotiailta Kelan maksaman ruokavaliokorvauksen vuoden 2016 alussa. Tämä aiheutti paljon keskustelua ja nosti tunteet pintaan. Usein onkin kysytty, miksi päättäjät eivät ymmärrä keliakian olevan pitkäaikaissairaus, joka vaatii jatkuvaa hoitoa.

Keliakian hoito maksaa noin 62 € kuukaudessa. Jos kyseessä olisi reseptillä määrättävä lääke, todennäköisesti siihen saisi Kelan myöntämän erityiskorvauksen. Nyt yhteiskunta ei tue millään lailla keliakian hoitoa.

Sinulla on ääni, käytä sitä harkiten

Keliakialiitto kysyi puolueilta loppusyksystä, kannattavatko ne keliakiakorvausta vai eivät. Kyselyyn vastasi yhdeksän puoluetta, joista seitsemän kertoi kannattavansa keliakiakorvauksen (aiemmin ruokavaliokorvaus) palauttamista. Kannattaa katsoa esimerkiksi tästä verkkouutisesta tai 31.1. ilmestyvästä Gluteeniton elämä -lehdestä puoluetoimistoille lähettämämme kyselyn vastaukset.

Vain äänestämällä voit vaikuttaa siihen ketkä päätöksiä ovat tekemässä. Näissä vaaleissa meillä on vain yksi tavoite – Keliakiakorvaus takaisin. Teethän sinäkin oman osuutesi yhteisen asian eteen ja vaikutat aktiivisesti asian eteenpäin viemiseksi.

Mitä voin tehdä:

• Voit tulostaa vaalitavoitteemme esimerkiksi tästä.

• Ota vaalitavoitepaperi mukaasi, kun liikut paikoissa, joissa ehdokkaat ovat paikalla (kaupat, torit jne.).

• Kysy ehdokkaalta, onko hän valmis ajamaan keliakiakorvauksen palauttamista?

• Kerro hänelle oma kokemuksesi gluteenittoman ruokavalion kustannuksista ja siitä, miten ne vaikuttavat juuri sinun arkeesi.

• Ota yhteyttä oman alueesi ehdokkaisiin ja kysy heidän kantaansa korvaukseen. Myös oman kokemuksen kertominen on merkityksellinen asia.

Mitä useampi asian nostaa esiin, sitä näkyvämpiä olemme ja sitä kauemmas tavoitteemme kuuluu. Äänestäjillä on valta valita tulevat päättäjät. Käytä siis ääntäsi harkiten.

Tervetuloa yhdistysten vaalitapahtumiin!

Voit myös osallistua keliakiayhdistysten järjestämiin vaalivaikuttamistapahtumiin. Näet tapahtumat esimerkiksi Gluteeniton elämä -lehden tapahtumia lähelläsi palstalta. Osa löytyy myös Keliakialiiton sähköisestä tapahtumakalenterista.

Lisätietoja: Minna Halve, sosiaaliturva-asiantuntija, Keliakialiitto minna.halve@keliakialiitto.fi