Gluteeniton leipomo ILONA Lempäälästä on Vuoden 2018 gluteeniton yritys

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Keliakialiiton Vuoden 2018 gluteeniton yritys -tunnustuksen on saanut Gluteeniton leipomo ILONA Lempäälästä. Kunniamaininnan sai Porokylän Leipomo Lieksasta.

Vuoden 2018 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Saarioisen Eväs Tuorepuurot: Omena-kaneli ja Vadelma-mustikka. Kunniamaininnan sai Fazer Juuresleipä Gluteeniton.

Tunnustukset jaettiin Lautasella 2019 -messuilla perjantaina 5.4.

Gluteeniton leipomo ILONAn omistajakaksikko Mira Lindqvist (vas.) ja Piia Iso-Jussila vastaanottivat Vuoden 2018 gluteeniton yritys-palkinnon. Palkinnon jakoivat Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus (vas.) sekä tuoteasiantuntija Marjo Jokinen

Porokylän Leipomon myyntipäällikkö Ari Kukkonen (vas.) ja tuotantopäällikkö Pasi Mikkonen.

Markkinointipäällikkö Maarit Piela-Liesalho, Saarioinen Oy.

Tuotepäällikkö Eveliina Saarentola Fazer Bakeries.

Eniten ehdotuksia ILONAsta

- Gluteenittomissa tuotteissa on tapahtunut huoma kehitys kymmenen vuoden aikana. Gluteenittomat yritykset ovat kehittyneet valtavasti. Olemme ylpeitä yrityksistä ja tuotteista, kiitti Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen palkintojenjakootilaisuudessa.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailussa kiinnitetään huomiota muun muassa asiakaspalveluun, tuotteiden laatuun ja yrityksen tuotekehittelyyn sekä tuotevalikoimaan ja -turvallisuuteen. Ehdolle tarjottiin tänä vuonna seitsemää yritystä. Raati valitsi voittajaksi ILONAn, jota myös kuluttajat ehdottivat eniten.

Gluteeniton leipomo ILONA on perustettu vuonna 2012, ja se on nimensä mukaisesti täysin gluteeniton. Yrityksellä on leipomon yhteydessä uusi kahvila-myymälä ja lisäksi maaliskuussa avattu leipomo Kaarinassa. ILONAn tuotteita on saatavilla laajasti Jyväskylän eteläpuolella.

- ILONAn tuotteet ovat maukkaita kotileivonnaisia. Niissä ilahduttaa etenkin se, että ne ovat niin lähellä tavanomaisia leivonnaisia. Kiitosta annettiin myös ystävällisestä asiakaspalvelusta, kertoo raadin perusteista Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattaville täysin gluteeniton myymälä ja sen valikoima ovat ainutlaatuisia kokemuksia. Yhdessä ehdotuksessa todettiin: “On suorastaan taivas astua ILONAn pikkuiseen kahvila-myymälään, kun voi ostaa ihan mitä vain heillä on tarjolla!”

Toisessa kuvailtiin: “Vihdoin voi lähteä tavallisten ihmisten malliin patonki kainalossa ulos kaupasta. Tuotteet ovat oikean, siis tavanomaisten leivonnaisten, kokoisia ja näköisiä sekä todella maukkaita.”

Kunniamaininta Porokylän Leipomolle

Kunniamaininnan raati antoi Porokylän Leipomo Oy:lle, joka on valmistanut gluteenittomia leivonnaisia toukokuusta 2014 alkaen. Yrityksen gluteeniton leipomo sijaitsee Lieksassa. Porokylän tuotteita on myynnissä laajasti ympäri Suomen. Raati antoi kiitosta erityisesti yrityksen tuotekehittelylle ja -valikoimalle.

Gluteeniton tuote Eväs Tuorepuurot

Vuoden 2018 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Saarioisen gluteenitonta kauraa sisältävät Eväs Tuorepuurot. Puuroja on kahta makua: omena-kaneli ja vadelma-mustikka. Raadin mielestä niiden maut ovat maukkaita ja muhevia. Tuotteet ovat käteviä välipalaksi tai pikalounaaksi, ja niitä on hyvin saatavilla eri puolilla Suomea.

Kaunniamaininnan sai Fazer Juuresleipä Gluteeniton, jossa kolmasosa jauhoista on korvattu kasviksilla. Myös siinä on käytetty gluteenitonta kaurajauhoa ja -hiutaleita. Raati kiitti mehevän leivän runsaskuituisuutta ja hyvää saatavuutta ympäri Suomen. Leipä on myös laktoositon ja vegaaninen.

Valintakriteerinä muun muassa maku

Vuoden gluteenittoman tuotteen valintakriteereinä ovat muun muassa maku, monipuolinen käytettävyys, uutuusarvo, saatavuus ja ravitsemuksellisuus. Tunnustuksen saajaksi tuli kuluttajilta 14 ehdotusta.

Keliakialiitto valitsi ensimmäisen kerran Vuoden gluteenittoman tuotteen vuonna 2001 ja Vuoden gluteenittoman yrityksen/palvelun vuonna 2004. Ehdotuksia kilpailuun voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset edellisen palkinnon jakamisen jälkeen myyntiin tulleista tuotteista. Voittajan ja mahdollisten kunniamainintojen saajat valitsee Keliakialiiton kilpailuraati.

Raatiin kuuluivat kaksi kuluttajaa, terveystarkastaja, ravintoterapeutti, Keliakialiiton hallituksen edustaja sekä kaksi Keliakialiiton tuoteasiantuntijaa.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.