Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin Laura Kivelä

Keliakialiitto on palkinnut Vuoden 2019 keliakiatutkijana lääketieteen tohtori Laura Kivelän. Palkinto luovutettiin Tampereella Keliakialiiton G-fest-koulutustapahtumassa lauantaina 18. toukokuuta.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Lääketieteen tohtori Laura Kivelä väitteli marraskuussa 2018. Hänen väitöskirjansa käsitteli lapsen keliakiaa muuttuvasta taudinkuvasta kohti seulontaa. Kivelä valmistui lääketieteen lisensiaatiksi 2016 Tampereen yliopistosta. Tällä hetkellä hän erikoistuu lastentautien erikoislääkäriksi Helsingin yliopistossa ja HUS:ssa.

Vantaalta kotoisin oleva Kivelä jatkaa edelleen keliakiatutkimusta Tampereen yliopiston Lastenterveyden tutkimuskeskuksessa ja Keliakiatutkimuskeskuksessa. Tutkimusaiheina ovat erityisesti lapsena keliakiadiagnoosin saaneiden potilaiden pitkäaikaisterveys sekä keliakiaseulonnan merkitys. Tutkimuksen ohessa hän myös ohjaa nuorempien opiskelijoiden opinnäytetöitä.

Yhteistyötä Keliakialiiton kanssa

Kivelä tekee aktiivisesti yhteistyötä Keliakialiiton kanssa. Hän luennoi liiton järjestämillä sopeutumisvalmennuskursseilla ja muissa tilaisuuksissa sekä antaa tarvittaessa lausuntoja medialle.

Keliakialiitto on myöntänyt Kivelälle tutkimusapurahan väitöstutkimukseen vuosina 2014, 2016 ja 2017. Vuoden keliakiatutkijaa muistetaan 1 000 euron tunnustusapurahalla.

− Valinnalla haluamme osoittaa arvostusta keliakiatutkimukselle, joka on tärkeä avain sairauden syntymekanismien ymmärtämiseen ja sen entistä parempaan hoitoon. Tutkimustyö edellyttää tekijältään pitkäjänteisyyttä, paneutumista, tuhansia työtunteja ja suurta intohimoa, kiitti Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus palkintojenjakotilaisuudessa.

Vuoden 2019 keliakiatutkija Laura Kivelä (vas.) ja Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Lisätietoja:

Keliakialiitto, vs. toiminnanjohtaja Sanna Arnala, sanna.arnala@keliakialiitto.fi, (03) 2541 321

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.