Julkaisimme Gluteenittomia tuotteita 2022 -oppaan avuksesi

Löydät oppaan PDF-muodossa verkkosivuiltamme ja mobiilijäsenkortistasi. Paperisen oppaan saat jäsenenämme kotiisi Gluteeniton elämä 2/2022 -lehden välissä.

Gluteenittomia tuotteita 2022 -oppaaseen on koottu ruokakaupoissa myytäviä gluteenittomia tuotteita. Osa yrityksissä on ilmoittanut oppaaseen tiedon myös siitä, jos tuote ei sisällä kauraa tai vehnätärkkelystä. Tänä vuonna yrityksillä on ollut mahdollisuus ilmoittaa lisäksi tieto tuotteen laktoosittomuudesta.

– Vuoden 2022 opas antaa kattavan kuvan tämänhetkisestä gluteenittomien tuotteiden valikoimasta ja helpottaa arjen valintoja. Oppaan avulla yritämme tuoda gluteenittomia tuotteita lähemmäksi kuluttajia ympäri Suomen, myös maaseudulla, kertoo Keliakialiiton markkinoinnin asiantuntija Tarja Heimolehto.

Mukana on vanhojen tuttujen tuotteiden lisäksi myös paljon uutuustuotteita. Heimolehto kertoo, että esimerkiksi suolaisten ja makeiden leivonnaisten ja valmisjauhoseosten valikoima on taas kasvanut. Myös kaurasta valmistettuja juomia, välipaloja, jäätelöitä ja ruoanvalmistustutotteita on tullut ilahduttavan paljon lisää.

– Jos oppaasta löytyvää kiinnostavaa tuotetta ei löydy kaupastasi, voit pyytää kauppiasta tilaamaan tuotetta tai tilata sitä itse verkkokaupasta. Oppaasta voit myös hakea vinkkejä leipomomyymälöistä ja kahviloista, joissa voit poiketa kotikaupungissasi tai matkustaessasi, Heimolehto vinkkaa.

Keliakialiiton vuosittain kokoamasta oppaasta hyötyvät gluteenitonta ruokavaliota noudattavat, heidän läheisensä ja esimerkiksi ravitsemisalan ja terveydenhuollon ammattilaiset.

Kätevimmin opas kulkee kaupassa mukanasi Keliakialiiton mobiilijäsenkortissa. Ohjeet mobiilijäsenkortin tilaamiseen löydät täältä.

Verkkosivuillamme on lisää listauksia sellaisista tuoteryhmistä, joita ei ole koottu Gluteenittomia tuotteita 2022 -oppaaseen.

Paperista opasta voi tilata verkkokaupastamme hintaan 1,80 euroa (+ toimituskulut).

Gluteenittomia tuotteita opas