Lataa opas PDF-muodossa

Gluteenittomia tuotteita vähittäiskaupoissa vuonna 2020 -opas

• Tuotetiedot perustuvat yritysten ilmoittamiin tietoihin. Keliakialiitto päivittää oppaan tiedot vuosittain vuoden alussa. Keliakialiitto ei vastaa tietojen oikeudellisuudesta ja pidättää oikeuden tuotevalikoiman rajaamiseen oppaassa.
  • Oppaassa olevien tuotteiden lisäksi vähittäiskaupoista löytyy muitakin gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.
  • Tuotevalikoimat saattavat muuttua vuoden aikana. Ajankohtaisista muutoksista kerromme Keliakialiiton verkkosivuilla, somekanavissa ja Gluteeniton elämä -lehden Gluteenittomat tuotteet -palstalla.
  • Lue aina tuotteen ainesosaluettelo ja tarkista tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki pakkauksessa kertoo, että tuote on varmasti gluteeniton.
  • Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää gluteenitonta kauraa ja tai gluteenitonta vehnä- tai ohratärkkelystä. Osa yrityksistä on myös ilmoittanut, jos tuote sei sisällä vehnätärkkelystä tai kauraa.

Gluteenittomia leivonnaisia valmistavia leipomoita ja leipomoiden myymälöitä 2020

• Joidenkin leipomoiden tuotteita löydät myös vähittäiskaupoista.
  • Keliakialiitto päivittää Gluteenittomia tuotteita -oppaan tiedot vuosittain. Leipomoiden ja myymälöiden tiedot perustuvat yritysten antamiin tietoihin.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneet tuotteet

Oppaan listaus Gluteenittoman tuotteen merkin saaneista tuotteista perustuu tilanteeseen maaliskuussa 2020. Päivitetyn listauksen kaikista merkin saanista tuotteista löydät linkistä Gluteenittoman merkin saaneet tuotteet.

Pakkauksesta löytyvä Gluteenittoman tuotteen merkki on nopein tapa tarkistaa, että tuote sopii gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki helpottaa ja nopeuttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien sekä heidän lähipiirinsä asiointia kaupassa. Merkki auttaa myös ravitsemisalan ammattilaisia valitsemaan turvallisia tuotteita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkailleen.

Kiitos kyselyyn vastanneille!

Gluteenittomia tuotteita -opas päivitetään joka vuosi. Gluteenittomia tuotteita -oppaan tavoitteena on auttaa gluteenittoman ruokavalion noudattamisessa. Painettu paperinen opas jaetaan vuosittain Gluteeniton elämä -lehden välissä kotiin. Opas on sähköisenä Keliakialiiton verkkosivuilla ja mobiilijäsenkortissa.

Toivoimme palautetta oppaasta ja sen käytöstä tänä keväänä. Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvoimme kolme kappaletta Kokkaa maailman makuja -keittokirjoja. Keittokirjan voittivat Jouko Joensuusta, Kirsi Sodankylästä ja Elina Helsingistä. Kiitos vastauksista ja onnea voittajille!