Evästeasetuksesi on tallennettu.

Gluteenittomia tuotteita -opas

Keliakialiitto päivittää vuosittain oppaan vähittäiskaupoissa myytävistä, gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvista tuotteista. Opas antaa kattavan kuvan tämänhetkisestä tuotevalikoimasta ja helpottaa arjen valintoja.

Voit ladata tältä sivulta PDF-muotoisen oppaan. Painettu opas jaetaan jäsenille Gluteeniton elämä -lehden välissä. Päivitämme myös verkkosivuillemme tuotelistauksia tuoteryhmittäin

Lataa opas PDF-muodossa

Gluteenittomia tuotteita vähittäiskaupoissa vuonna 2023 -opas

• Tuotetiedot perustuvat yritysten ilmoittamiin tietoihin. Keliakialiitto päivittää oppaan tiedot vuosittain vuoden alussa. Keliakialiitto ei vastaa tietojen oikeudellisuudesta ja pidättää oikeuden tuotevalikoiman rajaamiseen oppaassa.
  • Oppaassa olevien tuotteiden lisäksi vähittäiskaupoista löytyy muitakin gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.
  • Tuotevalikoimat saattavat muuttua vuoden aikana. Ajankohtaisista muutoksista kerromme Keliakialiiton verkkosivuilla, somekanavissa ja Gluteeniton elämä -lehden Gluteenittomat tuotteet -palstalla.
  • Lue aina tuotteen ainesosaluettelo ja tarkista tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki pakkauksessa kertoo, että tuote on varmasti gluteeniton.
  • Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää gluteenitonta kauraa ja/ tai gluteenitonta vehnä- tai ohratärkkelystä. Osa yrityksistä on myös ilmoittanut, jos tuote ei sisällä vehnätärkkelystä tai kauraa tai se on laktoositon.

Oppaassa on tietoa myös:

• Gluteenittomia leivonnaisia valmistavista leipomoista ja leipomoiden myymälöistä 2023
  • Suomessa toimivista verkkokaupoista, joissa on myynnissä gluteenittomia tuotteita
  • Tuotevalmistajien ja maahantuojien yhteystiedoista
  • Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeuden saaneista tuotteista. Ajan tasalla olevan listauksen löydät verkkosivuiltamme.

Joidenkin leipomoiden tuotteita löydät myös vähittäiskaupoista. Keliakialiitto päivittää Gluteenittomia tuotteita -oppaan tiedot vuosittain helmi-maaliskuussa. Oppaassa olevat tiedot perustuvat pääosin yritysten antamiin tietoihin.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneet tuotteet

Oppaan listaus Gluteenittoman tuotteen merkin saaneista tuotteista perustuu tilanteeseen maaliskuussa 2023. Päivitetyn listauksen kaikista merkin saanista tuotteista löydät linkistä Gluteenittoman merkin saaneet tuotteet.

Pakkauksesta löytyvä Gluteenittoman tuotteen merkki on nopein tapa tarkistaa, että tuote sopii gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki helpottaa ja nopeuttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien sekä heidän lähipiirinsä asiointia kaupassa. Merkki auttaa myös ravitsemisalan ammattilaisia valitsemaan turvallisia tuotteita gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville asiakkailleen.

Gluteenittoman tuotteen merkki: mustan ympyrän sisällä on valkoisella taustalla vehnäntähkä, jonka ylitse on vedetty viiva.