Keliakialiiton toiminnanjohtajaksi Niina Puronurmi

”Keliakiakorvaus on saatava takaisin”, Puronumi vetoaa.

Keliakialiiton toiminnanjohtajana 25. tammikuuta aloittava Niina Puronurmi haluaa saada keliakiakorvauksen takaisin.

Vuonna 2016 lakkautettu keliakiakorvaus ja sen uudelleen saaminen on kaikkien keliaakikkojen huulilla. Työtä on jatkettava, että korvaus saataisiin takaisin, hän linjaa.

Diagnosoituja keliakiaa sairastavia on Suomessa noin 44 000. Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on ehdottoman tarkka gluteeniton ruokavalio. Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliakiaa sairastaville yli 700 euron ylimääräiset kulut vuosittain.

Puronurmi siirtyy Keliakialiittoon Tampereen yliopistosta, jossa hän on työskennellyt lähes 23 vuotta, viimeksi lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa hallintopäällikkönä. Koulutukseltaan hän on hallintotieteiden tohtori. Kangasalla asuva Puronurmi siirtyy nyt erittäin suuresta organisaatiosta paljon pienempään, mutta ei itse koe niin.

Tampereen yliopistossa on noin 4 100 työntekijää, mutta Keliakialiitossa on 21 000 jäsentä. Keliakialiitto on valtakunnallinen toimija, jolla on merkittävä rooli.

Keliakia tutuksi puolison kautta

Keliakia on Puronurmelle tuttu paitsi aiemman työnsä myös aviomiehensä sairauden kautta.

Miehelläni todettiin keliakia muutamia vuosia sitten, ja siten gluteenittomuus on osa perheemme arkea.

Keliakia tuli Puronurmen puolisolle täytenä yllätyksenä, sillä miehen suvussa ei tiettävästi ole keliakiaa. Miehen hemoglobiiniarvot olivat pudonneet ja asiaa oli ryhdytty tutkimaan.

Minulla oli silti turvallinen olo, sillä tiesin, että keliakiatutkimus ja keliakian diagnosointi ovat Suomessa hyvin hallussa, Puronurmi muistelee.

Keliakia on voi ilmetä hyvin moninaisin oirein tai olla oireeton. Sairaus voi puhjeta missä iässä tahansa. Arvioiden mukaan noin 70 000 suomalaista sairastaa keliakiaa tietämättään.

”Nyt tai ei koskaan”

Puronurmi kokee, että uudessa työssä kaikki palaset osuvat kohdalleen.

Viihdyin yliopistolla, mutta ajattelin, että nyt tai ei koskaan. Pystyn hyödyntämään Keliakialiiton toiminnanjohtajan laaja-alaisessa tehtävässä eri hallinnon osa-alueiden osaamistani. Lisäksi tunnen keliaakikon arjen haasteet. Yhden perheenjäsenen gluteeniton ruokavalio vaikuttaa koko perheen elämään.

Keliakialiitto on valtakunnallinen potilasjärjestö, jonka tavoitteena on edistää keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia. Keliakialiittoon kuuluu 30 paikallista keliakiayhdistystä, joissa on jäseniä 21 000.