Keliakialiitto julkaisee seitsemän uutta videota gluteenittomasta ruuanlaitosta ja leivonnasta

Keliakiaviikolla 6.–12.9. kokataan yhdessä gluteenitonta

Oletko kokeillut gluteenittoman pullan leipomista? Tiedätkö, miten gluteeniton makaronilaatikko onnistuu helposti? Keliakialiitto tarjoaa syyskuussa apunsa tähän, sillä se julkaisee seitsemän uutta videota gluteenittomasta ruuanlaitosta ja leivonnasta. Videoiden tavoitteena on helpottaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien elämää.

150 000 työikäistä suomalaista noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Haluamme rohkaista kaikkia gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevia ja heidän läheisiään kokeilemaan gluteenitonta ruuanlaittoa ja leivontaa. Videoista voivat ottaa vinkkiä myös kahvila- ja ravintola-alan ammattilaiset, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi

Videot julkaistaan Keliakialiiton YouTube-kanavalla ja Facebook-sivulla valtakunnallisella keliakiaviikolla 6.–12.9. Viikon teemana on Kokataan yhdessä gluteenitonta. Videoiden aiheet on valittu Keliakialiitolle tulleiden pyyntöjen perusteella. Videoissa valmistetaan gluteenittomia pullia, ruskea kastike, marjapiirakka, liha-makaronilaatikko, pizzoja ja sämpylöitä sekä esitellään gluteenittomia jauhoja ja jauhoseoksia.

Uusi video julkaistaan keliakiaviikolla päivittäin kello 18 Keliakialiiton YouTube-kanavalla ja Facebook-sivulla. Videot näet myös täältä.

• Ma 6.9. pulla
  • Ti 7.9. ruskea kastike
  • Ke 8.9. marjapiirakka
  • To 9.9. liha-makaronilaatikko
  • Pe 10.9. pizza
  • La 11.9. sämpylät
  • Su 12.9. jauhot ja jauhoseokset

Videoihin liittyvät reseptit löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta keliakialiitto.fi/reseptit. Videot toteutettiin Tampereen Talouskoulun säätiön tuella.

Webinaari hiivaleivonnasta

Tiistaina 7.9. Keliakialiitto järjestää kaikille avoimen webinaarin gluteenittomasta hiivaleivonnasta. Yhtenä webinaarin aiheena on pulla.

Moni gluteenittomaan ruokavalioon siirtynyt kaipaa erityisesti pullaa. Gluteenittoman pullan leivonnassa on omat vinkkinsä, ettei leivonnaisista tule kivikovia, kertoo Keliakialiiton reseptiikasta vastaava Marjo Jokinen.

Webinaariin pääsee ilmoittautumaan Keliakialiiton verkkosivujen kautta keliakialiitto.fi/webinaarit.

Somevaikuttajien reseptit

Kolme suosittua somevaikuttajaa on luonut keliakiaviikolle oman gluteenittoman reseptinsä. Pinkit korkokengät, Hellapoliisi ja Helka Tukiainen esittelevät viikon aikana reseptinsä Keliakialiiton verkkosivuilla ja somekanavissa.

Lisäksi paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia eri puolilla Suomea, mikäli koronarajoitukset sallivat.

Gluteenittomuudelle monta syytä

Tutkimusten mukaan maamme kotitalouksista lähes joka kymmenennessä joku perheenjäsenistä noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Gluteenittomalle ruokavaliolle on monia syitä. Yksi niistä on keliakia.

Keliakia on elinikäinen sairaus, jonka ainoa hoitomuoto on tarkka gluteeniton ruokavalio. Myös muiden sairauksien kohdalla gluteenittomasta ruokavaliosta voi olla hyötyä. Kaikki gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ja asiasta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita järjestöömme, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus

Seuraa keliakiaviikkoa 6.–12.9. sosiaalisessa mediassa hashtageilla #keliakiaviikko ja #kokataanyhdessagluteenitonta