Luomuravintola Timjamille Gluteenittoman palvelun merkki

Tampereen steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta huolehtiva ravintola on jo kolmas "merkillinen" yritys Tampereella. Yhteensä gluteenittoman palvelun merkin saaneita yrityksiä on nyt Suomessa kahdeksan.

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin Luomuravintola Timjamille. Ravintola huolehtii Tampereen steinerkoulun oppilaiden, opettajien ja muun henkilökunnan lounaasta, oppilaiden välipaloista ja koulun vierasruokailusta. Lounaita valmistetaan päivittäin noin 600 annosta. Timjami on myös kaikille avoin ravintola ja kahvila.

Timjamin kahviossa on myynnissä suolaisia ja makeita tuotteita, hedelmiä, rahkoja, kahvia ja teetä. Lisäksi yrityksestä voi tilata tarjoiluja sekä omissa että koulun tiloissa järjestettäviin tilaisuuksiin.

- Halusimme varmistaa, että meillä on myös gluteenittomuuden suhteen kaikki hyvin, ettemme vain luule, että asia on niin. Oli hienoa, että asioista saattoi kysyä lisää. Luomuasiat meillä on auditoitu jo aiemmin, kertoo Luomuravintola Timjamin toimitusjohtaja Merja Jokiniemi.

Timjamin lounas on tarjolla arkisin kello 11–13.

- Tarjolla on joka päivä kaksi vaihtoehtoa joista toinen on kasvisruoka. Suosimme luomua ja kotimaisia raaka-aineita. Valmistamme mahdollisimman paljon alusta asti itse, kertoo Jokiniemi.

Kahdeksan merkillistä yritystä

Ensimmäiset Gluteenittoman palvelun merkit myönnettiin Suomessa huhtikuussa 2017 ja yritysten määrä kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä merkin saaneita yrityksiä on koko maassa kahdeksan.

Gluteenittoman palvelun merkin saadakseen yrityksen on kouluttauduttava ja todistettava osaamisensa gluteenittomuudesta. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään tarkistamassa paikan päällä. Tärkein väline gluteenittomuuden toteutumiseen on yrityksen omavalvonta. Kaiken tarjottavan ei tarvitse olla gluteenitonta.

Merkkijärjestelmä perustuu Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n standardeihin. Tällä hetkellä eri maissa on käytössä erinäköinen merkki gluteenittomista palveluista kertomiseen. Tulevaisuuden tavoitteena on saada samanlainen merkki käyttöön kaikkiin Euroopan maihin.

Kaikki merkin saaneet yritykset