Keliakialiitto pyytää gluteenittomia tuotteita ruoka-apuun

Keliakialiitto on lähettänyt gluteenittomien tuotteiden valmistajille ja maahantuojille kirjeen, jossa yrityksiä kannustetaan lahjoittamaan elintarvikkeita ruoka-avun jakelijoille.

Ruoka-avun jakelupisteissä ei ole aina saatavilla gluteenittomia elintarvikkeita niitä tarvitseville. Keliakialiitto on jo pitkään ollut huolissaan taloudellisesti heikossa asemassa olevien mahdollisuudesta hoitaa sairauttaan.

Moni taloudellisesti tiukilla oleva keliaakikko tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseva on kertonut meille, että hänellä ei ole ollut varaa hankkia gluteenittomia tuotteita. Nälkä pakottaa ihmisen syömään, ja kun rahat ovat loppu, he ovat jopa joutuneet käyttämään ajoittain gluteenia sisältäviä elintarvikkeita. Keliaakikon on kuitenkin aina noudatettava ehdottoman tarkasti ruokavaliota, muistuttaa Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Valmistajille ja maahantuojille toive: lahjoita ruoka-apuun

Koronaepidemia vaikuttaa taloudellisesti yhä useamman ihmisen arkeen. Mahdollisten lomauttamisten ja irtisanomisten takia taloudellinen tilanne heikkenee. Samaan aikaan ruokailuun liittyvät kulut nousevat, kun kaikki ruokailu siirtyy koteihin esimerkiksi koulujen sulkeutumisen vuoksi.

Useimmat kunnat eivät hyväksy keliakian hoidon aiheuttamia kuluja täydentävässä toimeentulotuessa. Yhä useampi tarvitsee ruoka-avun jakelupisteitä. Haluamme olla tukemassa sitä, että jakelupisteistä olisi mahdollista saada myös gluteenittomia elintarvikkeita. Olemme kiitollisia ja iloisia, jos tuottajilla ja maahantuojilla on mahdollisuus lahjoittaa elintarvikkeita tänä poikkeusaikana.

Keliakialiitto lähetti torstaina 26. maaliskuuta gluteenittomien tuotteiden valmistajille ja maahantuojille kirjeen, jossa yrityksiä kannustetaan lahjoittamaan elintarvikkeita ruoka-avun jakelijoille. Kirjeitä lähetettiin vajaalle 140 vastaanottajalle.

Kuvankaappaus kirjeestä tuottajille ja yrittäjille. Koko kirje tässä.

Näin saat apua ruoka-avusta

Ruoka-apu.fi-sivulle on koottu eri paikkakunnilla toimivia jakelupisteitä. Etusivulla olevasta kartasta voi etsiä omalla paikkakunnalla olevat jakelupisteet. Halutessa voi etukäteen kysyä, onko gluteenittomia tuotteita jaossa. Ruoka-avun lisäksi omalla paikkakunnalla voi toimia myös muita ruokakassien jakelupisteitä. Niitä voi kysyä esimerkiksi seurakunnasta.

Lisätietoja asiasta minna.halve(@)keliakialiitto.fi, ruoka-apu.fi

Keliakialiiton lähettämän kirjeen tuottajille ja maahantuojille voi lukea tästä. Kirjettä saa vapaasti jakaa.