Ensimmäinen gluteenittoman palvelun merkki Helsinkiin

Keliakialiitto on myöntänyt Raw ´n More -kahvilalle Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden. Raw ´n More on täysin gluteeniton, Helsingin Töölössä sijaitseva kahvila, joka tarjoaa asiakkailleen makeita ja suolaisia raakaruokia. Lisäksi kahvilasta voi tilata catering-tuotteita juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin.

- Kahvilamme kaikki tuotteet ovat gluteenittomia, maidottomia ja vegaanisia. Käytämme mahdollisimman paljon luomua ja suosimme lähellä tuotettuja tuotteita, kertoo kahvilan omistaja Ebba Aminoff.

Gluteenittoman palvelun merkki auttaa ruokaillessa

Keliakialiitto on kehittänyt Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

- Merkin avulla yritys kertoo helposti gluteenittomien annosten saatavuudesta asiakkaalle ja asiakas puolestaan voi luottaa gluteenittomaan osaamiseen yrityksessä, kertoo tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Merkkijärjestelmä perustuu Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n standardeihin. Tällä hetkellä eri maissa on käytössä erinäköisiä merkkejä gluteenittomista palveluista kertomiseen. Tavoitteena on saada samanlainen merkki käyttöön kaikkiin Euroopan maihin.

Suomessa merkin käyttöoikeus on tällä hetkellä kaikkiaan seitsemällä kahvilalla tai ravintolalla.

Raw 'n More

Kaikki Gluteenittoman merkin saaneet yritykset