"Tämähän on keliaakikon taivas!" Kävijät tyytyväisiä Lautasella 2019 -messuihin

”Tämähän on keliaakikon taivas!”, huokaisi yksi jos toinenkin messuvieras saapuessaan Helsingin Messukeskuksessa järjestetyille erityisruokavaliomessuille.

Ellen, 9, ja Enni, 10, Latvala tulivat messuille Lapualta. Pokemon-hattuihin sonnustautuneet sisarukset pääsivät heti messuille tullessaan maistelemaan uutuuksia.

Ennillä diagnosoitiin ihokeliakia vähän ennen koulun alkamista.

− Joskus vähän harmittaa, kun muut syövät jotain, mitä en saa. Synttäreille otan joskus omat eväät, hän kertoi.

Äiti Sari Latvalan mukaan yleensä kaikkialta löytyy jotain gluteenitonta myös lapsen makuun. Ainoastaan laskettelukeskuksissa on joskus myyty keliaakikolle ei-oota.

− Omassa kunnassamme meillä on luottoravintola. He tuntevat Ennin ja tuovat hänelle buffetin ruokia suoraan keittiöstä. Se on hyvää palvelua, Sari Latvala kiitti.

Enni (vas.) ja Ellen Latvala pääsivät heti maistelemaan messuilla tarjottuja herkkuja.

Lasten herkuttelupäivä

Riihimäeltä messuille tullut viisihenkinen Janssonin perhe noudattaa arjessaan gluteenitonta sekä mahdollisimman luonnonmukaista ja lisäaineetonta ruokavaliota.

− Gluteenittomuutemme taustalla on iho- ja suolisto-oireilua sekä lasten allergista refluksia. Voimme koko perhe paremmin, kun emme syö gluteenia. Wilmer tosin syö nykyisin koulussa gluteenia sisältävää ruokaa, Emmi Jansson kertoi.

− Meillä ei ole anafylaksian vaaraa eikä keliakiaa, mikä helpottaa arjessa, kun ei tarvitse olla niin tarkka.

Matkatyötä tekevälle Ramon Janssonille gluteenittomuus maailmalla on tullut tutuksi.

− Kasvikset ja liha ovat onneksi usein gluteenittomia. Leipää en kaipaa maailmalla.

Alwinille, 5, ja Wilmerille, 8, päivä oli odotettu herkuttelupäivä, kun kaikkea sai maistaa.

− Maistelu on täällä parasta, ja varsinkin laku ja suklaa, Wilmer tiivisti.

− Minun mielestä mustikkakeitto, pikkuveli Alwin kertoi kasvot sinisenä mustikkakeitosta. Pienin pikkuveli Edwinkin, 2, sai maistella muiden mukana.

Perhe vietti messuilla yhteistä perheaikaa sekä tutustui tuotteisiin.

− Täällä olisi ollut paljon mielenkiintoisia luentoja, mutta emme ehtineet seurata niitä lasten kanssa. Tänään menimme lasten ehdolla, Ramon sanoi.

Ramon ja Emmi Janssonin perheessä kaikki ovat gluteenittomalla ruokavaliolla kotona. Alwinin (vas), Wilmerin ja Edwinin päivän kohokohtia olivat maistiaiset.

Keliakianuoret jakavat vertaistukea

Keliakianuorten osastolla oli mahdollisuus laukoa salibandypalloa pieneen koriin. Palkinnoksi osumasta sai essun tai tuoteselosteiden lukemisessa helpottavan pankkikortinkokoisen suurennuslasin.

Osastolla keskusteltiin muun muassa joillekin nuorille murrosiässä tulevasta kokeilunhalusta. Joskus vaikka berliininmunkki voi houkutella niin paljon, että kiusaus kasvaa liian suureksi.

− Siitä tuli syyllinen ja fyysisesti huono olo, joten ei kannattanut, yksi nuorista kertoi.

Jenni Salolla todettiin ensin diabetes ja sitten keliakia. Diagnooseista on nyt kahdeksan vuotta.

− Lapsena minulla oli joskus omat keksit mukana synttäreillä. Nykyään on aina jotain, mitä voin syödä, vaikka viinirypäleitä. Suhtautumiseni keliakiaan on aika neutraali - siinähän se menee mukana. Ystävät ymmärtävät ja pitävät huolta, että menemme ravintolaan, josta minäkin saan ruokaa.

Keliakianuoret järjestävät tapahtumia muutaman kerran vuodessa eri puolilla Suomea.

− Tämä on ainoa nuorten porukka, joka täysin ymmärtää, mitä keliakia tarkoittaa arjessa. Tapaamisissa jaamme vertaistukea, maistelemme uutuustuotteita ja harrastamme erilaisia urheilulajeja, Laura Laakso kertoi.

− Monet keliaakikkonuoret eivät tiedä toiminnastamme. Toivomme, että Keliakialiittoon kuuluvat vanhemmat kertoisivat meistä nuorille, Keliakianuorten puheenjohtaja Marja Jeskanen kannusti.

Keliakianuorten toimikunta toivoo lisää nuoria mukaan toimintaan. Kuvassa Sanna-Mari Kaarto (vas.), Jenni Salo, Marja Jeskanen, Taru Niemi ja Laura Laakso.

Berliininmunkkeja hakemassa

Lahtelainen Kari Pellinen kertoi olevansa tuore keliakiayhdistyksen jäsen. Diagnoosin saamisesta hänellä sen sijaan oli jo 15 vuotta.

− Liityin nyt, kun jäin eläkkeelle ja on enemmän aikaa. Tänne messuille tulin Päijät-Hämeen keliakiayhdistyksen matkalla, kun oli niin edullinen matka.

Pellinen ehti lauantaipäivän aikana kiertää myös Kevätmessuilla, vaikka tärkein asia löytyikin Lautasella 2019 -messujen puolelta.

− Tulin ostamaan täältä berliininmunkkeja. Vielä enemmän olisin toivonut gluteenittomia makeisia, kuten lakuja.

Ammattilaisille keliakiatietoutta

Ruokapalveluvastaava Tiina Jauhiainen ja ravitsemustyöntekijä Elina Remes osallistuivat Keliakialiiton Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutukseen perjantaina. Hartolasta tullut kaksikko oli kiinnostunut kuulemaan uutta tietoa gluteenittomuuteen liittyvästä lainsäädännöstä sekä käytännöistä.

− Peruskoulussa, jossa työskentelen, on nyt ensimmäistä kertaa vuosiin keliaakikko. Heitä on nyt kaksi ensimmäisellä luokalla. Tilanne on nyt taas uusi, joten oli kiva tulla päivittämään osaamista, kertoi Jauhiainen.

Koulutuksessa jaettiin perustietoutta keliakiasta ja gluteenittomuudesta sekä muun muassa gluteenittomuuteen johtavista syistä. Syynä voi olla keliakian lisäksi muun muassa allergiat, gluteeniherkkyys, ärtyvä suoli tai muut sairaudet, kuten nivelreuma.

− Joka kolmannella suomalaisella on alttius sairastua keliakiaan. Kuka sairastuu ja miksi, sitä ei tiedetä, ravitsemusterapeutti Sanna Arnala kertoi koulutuksessa 50 ammattilaiselle.

Tiina Jauhiaisen ja Elina Remeksen asiakkaina on päiväkodin ja koulun keliaakikkolapsia. Kaksikko haki koulutuksesta uusinta tietoa lainsäädännöstä ja käytännöistä.

Luentoja ja tietoiskuja gluteenittomuudesta

Kaksipäiväisten messujen ohjelmassa oli luentoja ja tietoiskuja keliakiasta, gluteenittomuudesta ja muista erityisruokavalioista.

Lauantain Erityisruokavalioasiakas ravintolassa – haaste vai mahdollisuus -paneelissa oli keskustelemassa kokemusasiantuntijoita ja yrittäjiä. Keliakialiitosta oli mukana tuoteasiantuntija Marjo Jokinen

Keliakialiiton luentojen ja tietoiskujen aiheina olivat muun muassa Keliakialiiton tunnustusten jako, gluteenittoman ruokavalion tarkkuus, gluteeniton matkailu, keliakian lääkehoito, keliakia ja liitännäissairaudet, vehnätärkkelys, keliakiakorvaus, gluteenittomat asiakkaat ravintolassa sekä kuitujen saanti.

Keliakialiiton osastolla vierailivat muun muassa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus, professori, erikoislääkäri Markku Mäki, Keliakialiiton sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve ja lääketieteen tohtori Pilvi Laurikka

− Kerro ravintolassa, millä tarkkuudella tarvitset gluteenittoman annoksen. Pyydä viemään keittiöön tieto, jos sinulla on keliakia tai vakava allergia, jolloin tarvitaan ehdottoman tarkka gluteeniton annos, restonomi, ammatinopettaja Eija Lindberg Keliakialiitosta painotti esityksessään.

− Kiitä hyvästä palvelusta, ja jos virhe tapahtuu, selvitä sitä ravintolan kanssa ja vie tarvittaessa asia eteenpäin terveystarkastajalle, hän muistutti.

32 000 kävijää Messukeskuksessa

Samaan aikaan Kevätmessujen kanssa järjestetyt messut keräsivät suuren joukon vieraita. Lautasella 2019 -messuille osti lipun 4000 kävijää. Lisäksi messuilla poikkesi kävijöitä Kevätmessuilta, joten kokonaiskävijämäärä on erityisesti Lautasella 2019 -messuille lipun ostaneita suurempi. Tapahtumissa vieraili kahden päivän aikana yhteensä 32 000 kävijää.

Lautasella 2019 -messut järjestivät Messukeskus ja Keliakialiitto. Yhteistyökumppaneina toimivat Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry, Crohn ja Colitis ry, Elävä raakaravinto ry, Suomen Diabetesliitto ry ja Vegaaniliitto ry.

Lue myös

Keliakiakorvaus puhututti Lautasella 2019 -messuilla