Eduskunnassa käsiteltiin lakialoitetta keliakiakorvauksesta

Gluteeniton ruokavalio on yhä huomattavasti tavanomaista kalliimpi

Eduskunnassa käytiin myöhään eilen illalla keskiviikkona 4.12.2019 lähetekeskustelu keliakiakorvauksen palauttamista koskevasta lakialoitteesta. Kansanedustaja, Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanuksen tekemän lakialoitteen on allekirjoittanut 67 kansanedustajaa.

Keliakiakorvaus tulee palauttaa 16 vuotta täyttäneille keliakiaa tai ihokeliakiaa sairastaville, joiden sairaus on asianmukaisesti diagnosoitu. Heidän on sairautensa vuoksi noudatettava gluteenitonta ruokavaliota koko elämänsä, Tanus toteaa.

Keliakiakorvaus olisi 31 euroa kuukaudessa ja sitä voitaisiin maksaa samanaikaisesti vammaistuen tai hoitotuen kanssa. Valtion budjettiin tulisi varata korvausta varten 15 miljoonaa euroa.

Vaalilupausten lunastamisen aika

Eduskunta lakkautti keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastaville maksetun ruokavaliokorvauksen vuoden 2016 alusta. Ennen eduskuntavaaleja nyt hallituksessa olevista puoleista SDP, RKP, Vasemmistoliitto ja Vihreä liitto puolsivat korvauksen palauttamista. Keliakiakorvauksen tarpeellisuuden selvittäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, ja sosiaali- ja terveysministeriö on aloittanut selvityksen tekemisen.

Vaalilupaukset tulee nyt lunastaa, ja keliakiakorvaus palauttaa nopeasti. Sitä odotetaan kovasti monissa perheissä, Tanus huomauttaa.

Oppositiossa olevat kristillisdemokraatit, kokoomus ja perussuomalaiset ovat kirjanneet keliakiakorvauksen omiin vaihtoehtobudjetteihinsa.

On käsittämätöntä, ettei elinikäisen ja jatkuvaa hoitoa vaativan sairauden hoitoon saa lainkaan yhteiskunnan tukea. Lääkärin keliakian hoitoon määräämä gluteeniton ruokavalio tulee rinnastaa lääkehoitoon. Oikealla hoidolla keliakia ei aiheuta lisäsairauksia, joista syntyisi suuria lisäkuluja yhteiskunnalle, painottaa Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Gluteenittomat tuotteet moninkertaisesti kalliimpia

Keliakia on parantumaton ja perinnöllinen autoimmuunisairaus. Keliakiaan ei ole lääkettä, vaan sen ainoa hoitomuoto on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Gluteenittomat tuotteet ovat edelleen moninkertaisesti tavanomaisia tuotteita kalliimpia.

Esimerkiksi gluteenittomat leivät ovat tuplasti tavanomaisia kalliimpia ja jauhot peräti kuusi kertaa kalliimpia, Halve sanoo.

Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia yli 700 euroa vuodessa.

Summa on suuri etenkin pienituloisille. Korvaus helpottaisi edes vähän sairauden aiheuttamia kustannuksia. Jokaisen keliakiaa sairastavan tulisi voida huolehtia terveydestään ja hoitaa sairauttaan sen vaatimalla tarkkuudella, Tanus korostaa.

Hän muistuttaa, että hoitamaton tai huonosti hoidettu keliakia altistaa monille lisäsairauksille.

Seurauksena voi olla anemia, masennus, osteoporoosi, lapsettomuus, lapsilla kasvun hidastuminen ja vakavimmillaan suoliston syöpä. Yhteiskunnalle hoitamattoman keliakian kustannukset ovat huomattavat, Tanus jatkaa.

Keliakiakorvauksesta aiemmin kirjoitettua

Keliakiakorvauksen palauttamisesta talousarvioaloitteita

Keliakiakorvaus esillä eduskunnan tapahtumassa

Ministerin vastaus kirjalliseen kysymykseen herätti lisäkysymyksiä