Somevaikuttaja: Kuvaa tai kirjoita oma keliakiatarinasi

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Hei keliakiaa sairastava somevaikuttaja, bloggaaja, instagrammaaja, tubettaja! Millä tavoin keliakiasi oireili ennen diagnoosin saamista? Hakeuduitko tutkimuksiin oireiden vuoksi vai löytyikö sairautesi jonkun muun tutkimuksen kautta? Mistä syystä keliakiaa alettiin epäillä?

Kirjoita, valokuvaa tai videoi oma keliakiatarinasi ja julkaise se omassa julkisessa somekanavassasi valtakunnallisella keliakiaviikolla 2.-8.9.2019. Kerro, millaisia oireita sinulla oli ja millaista on (hyvä?) arki keliaakikkona. Julkaise tarinasi blogissasi, YouTube-kanavallasi tai julkisella Instagram-sivullasi.

Katoamisilmoitus: etsimme 70 000:tta suomalaista

70 000 suomalaista sairastaa tietämättään keliakiaa. Auta meitä etsimään heitä! Vuoden 2019 keliakiaviikolla nostamme esiin keliakian erilaisia oireita, että kaikki keliakiaa tietämättään sairastavat saisivat diagnoosin.

Onko sukulaisellasi tai ystävälläsi joku keliakian monista oireista? Niitä ovat vatsavaivat, aftat, nivelkivut tai -turvotus, osteoporoosi, kutiseva ja rakkulainen ihottuma, koholla olevat maksa-arvot, hampaiden kiillevauriot, laihtuminen, anemia, masennusoireet, kuukautishäiriöt, hermosto-oireet, hedelmättömyys, viivästynyt murrosikä ja kasvuhäiriöt lapsilla.

Keliakia on perinnöllinen sairaus, ja siihen voi sairastua minkä ikäisenä tahansa. Monien oireiden lisäksi keliakia voi olla myös oireeton. Keliakia diagnosoidaan verikokeella sekä tarvittaessa myös tähystyksellä.

Keliakialiitto tuo keliakiaviikon aikana esille keliakian moninaisia oireita ja diagnosoimisen tärkeyttä muun muassa verkkosivuillaan ja somekanavissaan. Liitto herättää keskustelua oireista ja niiden tunnistamisesta esimerkiksi rohkaisemalla kertomaan, miten oma tai lähisukulaisen keliakia alkoi oireilla ja miten keliakiaa alettiin epäillä.

Kirjoita ja someta keliakiasta

Tule mukaan tekemään keliakiaa ja sen oireita tutummiksi! Keliakialiitto kerää somevaikuttajien julkaisuista yhteenvedon keliakiaviikon jälkeen.

Julkaise oma tarinasi blogissasi, YouTube-kanavallasi tai julkisella Instagram-sivullasi. Tägää @keliakialiitto sekä liitä mukaan keliakiaviikon hästägit #oivallaoireetkesytäkeliakia ja #keliakiaviikko. Postauksen linkin voi myös lähettää Keliakialiiton viestintään hanna.parviainen@keliakialiitto.fi otsikolla Keliakiaviikon somejulkaisu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.