Keliakialiitto tukee vahvasti ravitsemusterapeuttien vakanssien lisäämistä julkisessa terveydenhuollossa
Kunnallisten ravitsemusterapeuttien nykyinen määrä ei mahdollista yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tarjoamista kaikille hyvinvointialueella asuville. Esimerkiksi osa keliaakikoista ohjataan tällä hetkellä ravitsemusterapeutin sijaan hoitajan neuvottavaksi.
Jäsenmaksulaskun maksamalla saat käyttöösi kaikki Keliakialiiton palvelut ja jäsenedut
Ensimmäiset jäsenmaksulaskut ovat tulleet perille tänään 4.1.2022. Laskujen mukana ei tule paperista jäsenkorttia, vaan kannustamme jäseniämme kätevän mobiilijäsenkortin lataamiseen.
Haluaisitko toimia vapaaehtoisena koronapandemian taltuttamiseksi?
Ministeri Krista Kiuru on pyytänyt suomalaisia järjestöjä apuun koronapandemian vastaisiin toimiin. Nyt Punainen Risti kerää verkkokyselyllä sellaisten ihmisten yhteystietoja, joilla voisi olla mahdollisuus toimia vapaaehtoisille soveltuvissa tehtävissä omalla paikkakunnallaan.
Rauhallista, gluteenitonta joulua!
Keliakialiiton toimisto on suljettu 22.12.2021–31.12.2021. Palvelemme teitä taas maanantaina 3.1.2022. Kiitos kuluneesta vuodesta kaikille jäsenillemme!
Kouvolan ravintoloissa tehty tutkimus paljasti: Yli puolet gluteenittomana myydyistä pizzoista sisälsi gluteenia
Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija muistuttaa, että huolestuttavasta tuloksesta huolimatta turvallisen gluteenittoman pizzan valmistaminen ravintolassa on täysin mahdollista, kunhan henkilökunta osaa asiansa.
STEA ehdottaa Keliakialiitolle ensi vuodelle avustusta noin 935 000 euroa
Jos Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen eli STEAn avustusehdotus toteutuu, Keliakialiitto voi vuonna 2022 muun muassa käynnistää vähävaraisten keliaakikkojen ruokavaliohoidon tukemiseen kohdennetun hankkeen.
Vastaa Gluteeniton elämä -lehden lukijakyselyyn 2021
Kaikkien lukijakyselyyn 31.12.2021 vastanneiden kesken arvomme viisi Finnkinon elokuvalippua
Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto Elise Välisaarelle ja Vuoden keliakiateko -tunnustus Keski-Suomen keliakiayhdistykselle
Tunnustuspalkinnon jakamista voi seurata Keliakialiiton Facebook-livelähetyksessä perjantaina 3.12. kello 14 alkaen.
Keliakialiiton jäsen: Osta kevään Lautasella-messuille liput huippualennuksella!
Keliakialiitto ja Messukeskus järjestävät Lautasella-messut Messukeskuksessa Helsingissä la–su 9.–10.4.2022. Messuilla on kokonaan gluteeniton Gluteeniton elämä -alue.
Anna Alakosken väitös: Gluteenittomalla ruokavaliolla hoidetun ihokeliakian ennuste on hyvä
Tampereen yliopistossa tarkastettava Anna Alakosken väitöskirjatutkimus selvitti ihokeliakiapotilaiden ennustetta terveyskäyttäytymiseen, sairastavuuteen, kuolleisuuteen ja kuolinsyihin liittyen. Tutkimus osoitti, että hoidettujen ihokeliakiaa sairastavien ennuste on erinomainen ja kuolleisuus saattaa olla jopa pienempi kuin väestössä yleensä.
Gluteeniton elämä 5/2021 ilmestyy tänään
Keliakialiiton jäsenenä pääset lukemaan lehden myös verkossa
Vaihda e-laskuun
Arvomme kaikkien vuoden 2021 loppuun mennessä jäsenmaksunsa e-laskuksi vaihtavien kesken kaksi kappaletta S-ryhmän 50 euron lahjakortteja
Katso vinkit gluteenittomien joulutorttujen leipomiseen!
Keliakialiiton uudella leivontavideolla asiantuntijamme Marjo Jokinen näyttää niksit, joilla joulutorttujen leipominen onnistuu.
Vuoden 2021 keliakiatutkija Juha Taavela: Keliaakikkojen ja gluteeniherkkien määrä kasvaa Suomessa jatkuvasti
Keliakialiitto palkitsi Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa ja Tampereen yliopistollisessa sairaalassa työskentelevän LT Juha Taavelan Vuoden 2021 keliakiatutkijana. Vuosittain jaettavan tunnustuspalkinnon arvo on 1000 euroa.
Loimaalainen Wanha Kanala sai Gluteenittoman palvelun merkin
Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin loimaalaiselle Wanhalle Kanalalle. Wanha Kanala on muun muassa kahvila, ravintola, kotileipomo ja pitopalvelu.
Professori S. Nukka kertoo keliakiasta lapsen kielellä
Keliakialiitto julkaisi lapsille suunnatun keliakia-aiheisen videon, jossa pääosaa esittää Pikku Kakkosestakin tuttu Jaakko Loukkola.
Liity Keliakialiiton jäseneksi nyt – maksat vasta ensi vuodesta
Kun teet jäsenhakemuksen marras- tai joulukuussa, saat heti Keliakialiiton ensitietopaketin, jäsenkortin, Gluteeniton elämä -lehden ja Suunta -hyvinvoinnin työkirjan. Loppuvuodesta 2021 ei kuitenkaan tarvitse enää maksaa jäsenmaksua.
Gluteeniton arki on mullistunut 45-vuotiaan Keliakialiiton toiminnan aikana
Kun keliakiajärjestö perustettiin lokakuussa 1976, keliakia tunnettiin huonosti ja gluteenittomia tuotteita oli lähes mahdoton saada. Nyt elinikäisen sairauden diagnosointi onnistuu usein pelkällä verikokeella, laadukkaiden gluteenittomien tuotteiden valikoima on erittäin hyvä, ja lääketutkimus etenee lupaavasti. Työtä riittää silti edelleen: keliakia on ainoa pitkäaikaissairaus, jonka hoitoa yhteiskunta ei tue.
Liity jäseneksi loppuvuoden aikana: liittymislahjana Suunta-työkirja
Kun liityt Keliakialiiton jäseneksi loppuvuoden 2021 aikana, saat lahjaksi Suunta-työkirjan. Lisäksi saat heti käyttöösi kaikki Keliakialiiton palvelut ja jäsenedut
Gluteeniton elämä 4/2021 ilmestyy tänään
Keliakialiiton jäsenenä pääset lukemaan lehden myös verkossa